Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Støykrav ved EU-kontroll

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til hvilke krav biltilsynet stiller ved en EU-kontroll med tanke på støy fra eksosen? Eventuelt også hvilke turtall dette måles ved?

Har et dobbelt 2,5" eksosanlegg med 4" utløp i de bakre pottene. Hvert anlegg dekker eksosen som kommer fra 3 cylindre på en 2.8 liters V6 motor, så det kan sammenlignes med 2stk 1,4 liters, 3 sylindrede biler med lavt turtall og 2,5" eksosanlegg. Hele settet består av 6 stk lyddempere hvor de fremre 4 er originale Scorpio dempere. Deretter blir anlegget økt fra 2stk 1,9" til 2stk 2,5" og ender opp i 2stk potter med 2,5" inn og 4" ut.

Er en 1985 modell Scorpio 2.8 V6 med ettermontert dobbelt eksosanlegg.

Noen som vet med en gang om dette blir godkjent, er i grenseland, eller om dette støyer for mye?

Må jeg eventuelt vente til bilen er ferdig restaurert og på EU-kontroll før jeg kan vite noe som helst om dette?

Har hørt lyden av en Dodge Viper 8L-V10 en gang for lenge siden, og synes støynivået minner litt om det jeg hørte den gangen.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg det ikke helt sikkert men, jeg tror ikke de stiller spesielle krav til støyen på så gamle biler.

Unntaket kan nok være hvis støyen er hinsides (kjøre uten eksos).

Bilen jeg har (med effektanl.)ble ikke støymålt ved eu-kontroll

Lenke til kommentar

Takker for bra svar. Håper dette stemmer. Gjerne flere innlegg hvis det er noen andre som mener noe annet. Er noen uker igjen før jeg kan godkjenne den, så jeg er litt spent.

PS! Hvis du ser denne! Hvilken type bil/motor/eksosanlegg har du Opus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...