Muffinman Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Har endelig fått ADSL, og har satt opp Thomson-modemet foran en WL 500g. Jeg har kommet på nett med en bærbar samt ei stasjonær med wlan-kort. Videre ønsker jeg å dele internett-tilgangen på den stasjonære maskinen ut via nettverkstilkoblingen til en switch slik at jeg kan koble opp diverse maskiner mot internett på denne switchen. PC nr. 3 står forresten permanent tilkoblet denne switchen, og denne skal selvfølgelig ha tilgang til internett. Alle maskiner kjører WinXP, og maskinen som skal dele internett til switchen har altså wlankort opp mot router, og vanlig kablet nettverkskort mot switch. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 (endret) Hvis jeg forstår deg riktig, den stasjonære med trådløst nettverkskort skal virke som en router mot 500g-routeren, fordi de maskinene du kobler til switchen ikke har tilgang til 500g'n via trådløst eller kabel? Hvis ja, sjekk ut Internet Connection Sharing. Er innebygd i WinXP. Når det er sagt, hvis dette er noe som du skal bruke mye, så ville jeg anskaffet et lokalt Access Point med mulighet til å koble seg til routeren. Å administrere Internet Connection Sharing kunne vært lettere. Sjekk denne tråden. Edit: Sjekk denne tråden for utstyr til å koble opp mot 500g'n. Endret 29. juni 2004 av sofTest Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Adsl-modem og WL500g er plassert i stua. I verkstedet mitt i kjelleren står en stasjonær med wlan-kort, og denne er på nett. Denne stasjonære har også en vanlig nettverkstilkobling. Det jeg ønsker å gjøre er å dele internettforbindelsen fra denne maskinen gjennom nettverkstilkoblingen og til switchen, slik at maskiner som er innom for reinstall osv. kan plugges inn i switchen og dermed komme på nett. Fjernet litt unødig informasjon, var litt trøtt når jeg skrev første innlegg Vil gjerne finne ut om dette er mulig uten å kjøpe et eget aksesspunkt. Har delt oppringte forbindelser på samme måte tidligere, men har litt problemer med å få gjennomført dette i praksis på adsl-tilkoblingen. Litt info på hvordan dette gjøres i praksis om det er mulig, ville vært fint. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Hvordan du setter opp Internet Connection Sharing, finner du i Hjelp/Help i Windows. Eller bruk en søkemotor. Det finnes mange guider på dette. Men for litt tilfeldige maskiner slik du beskriver, kjøp et USB-basert nettverkskort, og du sparer deg mye hodebry. Bare sørg for at dette er av en type med kabel, slik at du har mulighet til å optimal plassering av antenne. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Æsj, du har nok rett i at ics er vanskelig å konfe, særlig når wlanfunksjonen på wl500g ikke er med ved ip under 192.168.1.1. Mulig dette kunne vært enklere ordnet med et annet os, f.eks en serverversjon av windows. Uansett, løsningen ser ut til å bli en wl300g i verkstedet. Denne har kun en rj-45 tilkobling, men det skulle vel gå greit å plugge inn switchen her for å få flere porter tilgjengelig. Da er altså planen som følger; Thomson-modem - wl500g trådløst til 300g, kabel til switch og kabel videre til maskiner. Innvendinger? Lenke til kommentar
knut Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Det skal gå helt fint å putte wl-500g mot en wl-300g i bridge modus. Noe som gjør at du får tilgang til mange maskiner bak wl-300g enheten. Du kan også eventuelt kjøpe en wl-330g som det kommer test av hos barbara om en dag eller to. Merk at denne ikke har bridge, men ethernet klient. Denne skal også fungere til flere maskiner samtidig, men du må da fjene mac kloningen som er satt på som standard. Ellers finnes det noen konkurrenter til asus som du også kan bruke: Linksys WAP54G: http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=17376 Belkin : http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=17467 asus wl-330g: http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=18906 Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Da er 300g på plass i kjelleren, og jeg har lært meg å sette opp WDS... 500 står som gateway, og begge enheter står som hybrid ap/wds. Det har gjort at dekningen i huset har blitt svært mye bedre enn med bare en enhet også. Så langt virker nettet 100% stabilt. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå