stidz Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 har et problem med maskinen min. alt gikk til helvete så jeg formaterte og nå skal jeg instalere xp i gjenn. men så plutselig mitt i instalasjonen rebooter den. cden funker fint på andre marskiner og funka før så tror ikke det er den men noen som vet hva årsaken til dette er. kan det være jordings problemer ettersom jeg har det i et trekabinett? etter at pcen klikka og jeg formaterte flyttet jeg alt over til det nye trekabinettet mitt. men har ikke jorda noe men alt er jo inntil hverandre av HW untatt HK så vis dette er problemet hvordan skal jeg få fikset det? instalasjonen kommer til forskjellige punkter hele tia. vis cd'en har blitt herpa rebooter instalasjonen da? takker for svar Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Det høres ut som et hardware-problem. Antageligvis ram eller disk. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Hos meg var det RAM som klikket. Det viste seg at de 2 brikkene ikke tålte å stå sammen. Det skjedde helt plutselig. Har du TwinMOS? Flere som har trøbbel med dette skjønner du. Nei PCen skal ikke reboote hvis plata er skadet. Sveinl. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) Ofte en feil på RAM eller Harddisk. Ta ut en rambrikke og prøv. Fortsett slik. Hvis rambrikkene ikke er feilen, gjør det med harddisken (hvis du har en ekstra ) Edit: Som Sveinl sier, man må ikke sette flere typer rambrikker inn. Hold deg til en type! Endret 30. juni 2004 av Slettet+432 Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 min pc kan også være litt kjip på reinstallering av Windows. har oppdaget dette i det siste. den restarter under Windows 2003 installasjonen av en eller annen grunn. men på andre reinstallasjon så bruker dette å funke bra. problemet kommer hos meg når jeg er etter nettverksinstallasjonen. disse problemene fører til at jeg overvåker maskina når jeg installerer Windows. Lenke til kommentar
stidz Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 takker for svarene. kan prøve og koble ut ene ram brikken. men de har stått sånn et år før jeg fikk problemer da. og er samme type ja Lenke til kommentar
stidz Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 min pc kan også være litt kjip på reinstallering av Windows. har oppdaget dette i det siste. den restarter under Windows 2003 installasjonen av en eller annen grunn. men på andre reinstallasjon så bruker dette å funke bra. problemet kommer hos meg når jeg er etter nettverksinstallasjonen. disse problemene fører til at jeg overvåker maskina når jeg installerer Windows. hvordan overvåker du marskinen når du instalerer os'et? Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 ser på den med jevne mellomrom. går aldri noe særlig lagt fra pc`en mens jeg reinstallerer. Lenke til kommentar
sim Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Du kan jo kjøre memtest for å se om det er noe galt med minnet. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) takker for svarene. kan prøve og koble ut ene ram brikken. men de har stått sånn et år før jeg fikk problemer da. og er samme type ja RAM-brikkene mine sto også i et år før systemet ble ustabilt. Jeg har 2 brikker av typen TwinMOS (256+512) (Cas2 og Cas 2,5). Ustabiliteten kom da jeg hadde hatt XP noen måneder. PCen frøs ofte og jeg skulle "formatere møkka" og reinstallere WinXP. Uansett, installasjonen av XP stoppet opp til meg ved forskjellige tidspunkter også. Jeg trodde også som du gjorde, at plata var herpa. Men da jeg tok ut 1 brikke fungerte alt fint. Begge brikkene fungerte fint single. Og selv om jeg byttet plass på dem så stoppet det opp. Jeg fant ut dette ved å kjøre memory burn in test (er det ikke det det het tro?). Altså Sandra. Last ned sisoft sandra og test. (4 looper testet jeg med CPU-stress på 110%). Med begge brikkene stoppet det i loop 2. Med single brikker gikk alle 4 loopene uten problemer Kan være noe annet hos deg selvsagt, men håper du finner feilen snart Kjipt når sånt skjer. NB! Som _RebooT_ sier så bør brikkene være av samme type. Selv om begge mine var av samme merke, så viste det seg at forskjellig CAS-verdi sannsynligvis også spilte en rolle. Sveinl. Endret 30. juni 2004 av Sveinl Lenke til kommentar
stidz Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 ok har to helt identiske 512 brikker men tester og ta ut den ene jeg. hadde sandra før jeg formaterte. men er det et program som fikser de filene som ikke er slettet etter at en disk bare fikk formatert seg halveis? Lenke til kommentar
stidz Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 testa og ta ut ram brikkene og sette inn en og en men det samme skjedde Lenke til kommentar
stidz Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Du kan jo kjøre memtest for å se om det er noe galt med minnet. blir litt mange spørsmål nå men. hvordan kjører jeg mem test på brikkene når jeg ikke får starta opp xp? Lenke til kommentar
sim Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Du kan bruke en diskett som booter memtest-programmet. Ta et søk på google etter memtest86. Lenke til kommentar
stidz Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 vet ikke hvorfor men floppyen min funker ikke fikk opp en elding hvor det sto bios is not instaled og no fast track driver instaled. hvordan instalerer jeg dette da ?? det kom plutselig tror jeg. og er der etter vær boot. vet ikke helt når det kom første gangen har ikke tenkt på det før nå Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) Da høres det jo nesten ut som at det er noe annet. Jeg skal prøve å hjelpe i fornuftig rekkefølge. Sjekk først at alt er koblet til. Alle ledninger osv. Test 1. Resett CMOS. Se i hovedkort-manualen om dette. Det skal være en jumper på hovedkortet. Den jumperen skal du bruke for å kortslutte 2 pinner i noen sekunder og så sette jumperen tilbake. Men da må du inn i BIOS etterpå og stille inn riktig prosessor-hastighet osv. -Hva er temperatur på prosessor? (se i BIOS) -Er alle innstillingene riktig i BIOS? Prøv å reinstaller windows. Test 2. Prøv å start opp med kun de nødvendigste delene. 1 RAM-brikke, 1 disk, 1 CD-rom, 1 skjermkort. Ta ut lydkort, nettverkskort osv... Prøv å reinstaller windows. Test 3. Prøv å erstatte 1 og 1 del. Du får sikkert låne en disk og teste. Eller et skjermkort, cd-rom, diskettstasjon osv... Gjøres på eget ansvar. Prøv å reinstaller windows for hver del du bytter ut. Om det kommer av jordingsproblemer som du sier, vet jeg ikke. Da må du teste med et vanlig kabinett og se om feilen går igjen der også. Det er bedre å få det bekreftet på den måten enn å begynne med jordfeilsøking. Da har jeg villet gjort dette innimellom Test 1 og Test 2. Alt gjøres på ditt eget ansvar. Håper at tipsene fungerer. Og etterhvert som vi vet hva som fungerer og ikke, kan vi kanskje hjelpe deg videre derfra. Sveinl. Endret 1. juli 2004 av Sveinl Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Du kan få memtest på cd.... Men du, last ned en live-cd med linux, og test systemet hardt. Så kan du se om det er noe problemer med hardware, eller om det er Windows som har problemet med hardware, eller sist, men langt ifra minst - Windows som har problemer sånn helt generelt Med en Linux Live cd vil du også få maaasse program til å sjekke systemet ditt - finne ut om det er oppegående. Lenke til kommentar
stidz Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) er helt grønn på linux da men. får vel prøve. ar testa alle punktene untatt og koble ut lydkortet eneste jeg ikke har gjort. netverkskort er intigrert i hovedkortet. tempraturen ligger på 38 på både cpu og HK så tror ikke det er feilen. men fortsatt hva er den meldinga med at bios ikke er innstalert? Endret 1. juli 2004 av stidz Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) Du sier at den meldinga kommer når du skal bruke diskettstasjonen? Da ville jeg prøvd å teste med annen diskettstasjon. Hvis det ikke går og du har prøvd alt annet, ville jeg satt delene tilbake i kabinettet det kom fra og sett om det er stabilt der først. Og HVIS det er stabilt i et vanlig kabinett, så er nok ikke jeg rette mannen for å hjelpe med jordfeilsøking i trekabinettet ditt. Huff... du får ha lykke til Edit: Siden du har resatt CMOS, så er det kanskje ikke hjelp i å flashe BIOS på nytt heller. Men du kan jo prøve. Dette er risky så dersom du bestemmer deg for å prøve dette så les anvisningen med lupe. Sveinl. Endret 1. juli 2004 av Sveinl Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 trekabinett? er ikke det litt riski da? blir jo fryktelig varmt i et trekabinett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå