Gå til innhold

bare rebooter hele tia. hvorfor?

Anbefalte innlegg

har et problem med maskinen min. alt gikk til helvete så jeg formaterte og nå skal jeg instalere xp i gjenn. men så plutselig mitt i instalasjonen rebooter den. cden funker fint på andre marskiner og funka før så tror ikke det er den men noen som vet hva årsaken til dette er. kan det være jordings problemer ettersom jeg har det i et trekabinett? etter at pcen klikka og jeg formaterte flyttet jeg alt over til det nye trekabinettet mitt. men har ikke jorda noe men alt er jo inntil hverandre av HW untatt HK så vis dette er problemet hvordan skal jeg få fikset det?

instalasjonen kommer til forskjellige punkter hele tia.

vis cd'en har blitt herpa rebooter instalasjonen da?

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Ofte en feil på RAM eller Harddisk. Ta ut en rambrikke og prøv. Fortsett slik. Hvis rambrikkene ikke er feilen, gjør det med harddisken (hvis du har en ekstra :) )

Edit: Som Sveinl sier, man må ikke sette flere typer rambrikker inn. Hold deg til en type!

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

min pc kan også være litt kjip på reinstallering av Windows. har oppdaget dette i det siste. den restarter under Windows 2003 installasjonen av en eller annen grunn. men på andre reinstallasjon så bruker dette å funke bra. problemet kommer hos meg når jeg er etter nettverksinstallasjonen. disse problemene fører til at jeg overvåker maskina når jeg installerer Windows.

Lenke til kommentar
min pc kan også være litt kjip på reinstallering av Windows. har oppdaget dette i det siste. den restarter under Windows 2003 installasjonen av en eller annen grunn. men på andre reinstallasjon så bruker dette å funke bra. problemet kommer hos meg når jeg er etter nettverksinstallasjonen. disse problemene fører til at jeg overvåker maskina når jeg installerer Windows.

hvordan overvåker du marskinen når du instalerer os'et?

Lenke til kommentar
takker for svarene. kan prøve og koble ut ene ram brikken. men de har stått sånn et år før jeg fikk problemer da. og er samme type ja

RAM-brikkene mine sto også i et år før systemet ble ustabilt.

Jeg har 2 brikker av typen TwinMOS (256+512) (Cas2 og Cas 2,5).

Ustabiliteten kom da jeg hadde hatt XP noen måneder. PCen frøs ofte og jeg skulle "formatere møkka" :mad: og reinstallere WinXP.

Uansett, installasjonen av XP stoppet opp til meg ved forskjellige tidspunkter også. Jeg trodde også som du gjorde, at plata var herpa. Men da jeg tok ut 1 brikke fungerte alt fint. Begge brikkene fungerte fint single. Og selv om jeg byttet plass på dem så stoppet det opp.

Jeg fant ut dette ved å kjøre memory burn in test (er det ikke det det het tro?). Altså Sandra. Last ned sisoft sandra og test. (4 looper testet jeg med CPU-stress på 110%). Med begge brikkene stoppet det i loop 2. Med single brikker gikk alle 4 loopene uten problemer :)

Kan være noe annet hos deg selvsagt, men håper du finner feilen snart ;) Kjipt når sånt skjer.

NB! Som _RebooT_ sier så bør brikkene være av samme type. Selv om begge mine var av samme merke, så viste det seg at forskjellig CAS-verdi sannsynligvis også spilte en rolle.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

ok har to helt identiske 512 brikker men tester og ta ut den ene jeg. hadde sandra før jeg formaterte. men er det et program som fikser de filene som ikke er slettet etter at en disk bare fikk formatert seg halveis?

Lenke til kommentar

vet ikke hvorfor men floppyen min funker ikke :( fikk opp en elding hvor det sto bios is not instaled og no fast track driver instaled. hvordan instalerer jeg dette da ?? det kom plutselig tror jeg. og er der etter vær boot. vet ikke helt når det kom første gangen har ikke tenkt på det før nå

Lenke til kommentar

Da høres det jo nesten ut som at det er noe annet. Jeg skal prøve å hjelpe i fornuftig rekkefølge. Sjekk først at alt er koblet til. Alle ledninger osv.

Test 1.

Resett CMOS. Se i hovedkort-manualen om dette. Det skal være en jumper på hovedkortet. Den jumperen skal du bruke for å kortslutte 2 pinner i noen sekunder og så sette jumperen tilbake. Men da må du inn i BIOS etterpå og stille inn riktig prosessor-hastighet osv.

-Hva er temperatur på prosessor? (se i BIOS)

-Er alle innstillingene riktig i BIOS?

Prøv å reinstaller windows.

Test 2.

Prøv å start opp med kun de nødvendigste delene. 1 RAM-brikke, 1 disk, 1 CD-rom, 1 skjermkort. Ta ut lydkort, nettverkskort osv...

Prøv å reinstaller windows.

Test 3.

Prøv å erstatte 1 og 1 del. Du får sikkert låne en disk og teste. Eller et skjermkort, cd-rom, diskettstasjon osv... Gjøres på eget ansvar.

Prøv å reinstaller windows for hver del du bytter ut.

Om det kommer av jordingsproblemer som du sier, vet jeg ikke. Da må du teste med et vanlig kabinett og se om feilen går igjen der også. Det er bedre å få det bekreftet på den måten enn å begynne med jordfeilsøking. Da har jeg villet gjort dette innimellom Test 1 og Test 2.

Alt gjøres på ditt eget ansvar. Håper at tipsene fungerer. Og etterhvert som vi vet hva som fungerer og ikke, kan vi kanskje hjelpe deg videre derfra.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Du kan få memtest på cd.... Men du, last ned en live-cd med linux, og test

systemet hardt. Så kan du se om det er noe problemer med hardware, eller

om det er Windows som har problemet med hardware, eller sist, men langt ifra

minst - Windows som har problemer sånn helt generelt :)

Med en Linux Live cd vil du også få maaasse program til å sjekke systemet ditt -

finne ut om det er oppegående.

Lenke til kommentar

er helt grønn på linux da men. får vel prøve.

ar testa alle punktene untatt og koble ut lydkortet eneste jeg ikke har gjort. netverkskort er intigrert i hovedkortet.

tempraturen ligger på 38 på både cpu og HK så tror ikke det er feilen.

men fortsatt hva er den meldinga med at bios ikke er innstalert?

Endret av stidz
Lenke til kommentar

Du sier at den meldinga kommer når du skal bruke diskettstasjonen?

Da ville jeg prøvd å teste med annen diskettstasjon.

Hvis det ikke går og du har prøvd alt annet, ville jeg satt delene tilbake i kabinettet det kom fra og sett om det er stabilt der først.

Og HVIS det er stabilt i et vanlig kabinett, så er nok ikke jeg rette mannen for å hjelpe med jordfeilsøking i trekabinettet ditt.

Huff... du får ha lykke til :dontgetit:

Edit: Siden du har resatt CMOS, så er det kanskje ikke hjelp i å flashe BIOS på nytt heller. Men du kan jo prøve. Dette er risky så dersom du bestemmer deg for å prøve dette så les anvisningen med lupe.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...