Gå til innhold

Ditt første GPU - Retro

Pirka

Anbefalte innlegg

Det sto nok i en Commodore PC30 kjøpt i 1988 eller 89. Det var av typen EGA (Enhanced Graphics Adapter eller noe sånt?), med 64kB videominne og greide en oppløsning på 640 x 350 hvor den kunne vise hele 16 farger samtidig :-)

Har etter det stort sett holdt meg til ATi siden mitt Radeon 7200 via 8500 til 9800 i dag.

- Judaz -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første skjermkort jeg kjøpte selv (en komplett pc) var et Geforce (2) Annhilator 256 PRO, hukser ikke helt navnet på kortet, noen som kjenner igjen kanskje? :roll:

Det skjermkortet var jeg stolt av, for en del år siden :love: . Hukset at jeg hadde my bedre grafikk enn kompisene mine da. Tror dette kortet var ganske så sjeldent og dyrt på den tiden :ermm:

Lenke til kommentar

Dollar:

Altså, det jeg mener er:

Burde ikke et kort som er nyere (Voodoo3 3000) være litt mer oppgradert enn et eldgammelt Voodoo3 2000 med 16MB RAM? Jeg hadde i hvertfall ikke trodd at det skulle ha halvparten så liten mengde med minnet som "lillebroren".

Lenke til kommentar

Første skjermkortet som jeg kan huske er gode gamle ATI Mach32 med 2MB ram... VESA bus (16 bit ISA + VESA tail slot for de som ikke vet hvordan VESA kort engang var)...

Første ekte 3D kort kom først med et Creative 3dfx Banshee med 16MB, PCI.

Ikke så bra som Voodoo2, men mer enn bra nok til å spille Unreal med, pluss at man slapp eget 2d kort.

Lenke til kommentar

Skal vi se. Har hatt Voodoo 1, kjøpte meg derretter 2stk voodoo 2 kort med 12MB minne og kjørte de i SLI. (Det var saker det:D) Så ble det ET GeForce 2 GTS kort med hele 32MB Minne. Derretter et GeForce 4 MX440, så et GeForce TI4800SE og nå Radeon 9600XT kort.

Lenke til kommentar
Første skjermkort jeg kjøpte selv (en komplett pc) var et Geforce (2) Annhilator 256 PRO, hukser ikke helt navnet på kortet, noen som kjenner igjen kanskje? :roll:

Det skjermkortet var jeg stolt av, for en del år siden :love: . Hukset at jeg hadde my bedre grafikk enn kompisene mine da. Tror dette kortet var ganske så sjeldent og dyrt på den tiden :ermm:

Du skriver at dette er et geforce 2 kort men det stemmer ikke.

Geforce 256 var navnet på det første geforce brikkesettet, dette var også det første kortet med GPU. Før så tok prosessoren seg av T&L kalkuleringen i grafikken men nå fikk skjermkortene ene egen prosessor til dette. Fordelen med at prosessoren ikke tar seg av sånne ting er fordi en hardware T&L yter bedre enn en som må benytte seg av CPU. Pluss at du frigir CPU kraft.

les test her

http://www.thetechzone.com/reviews/video/c...pro/index.shtml

Det første kortet med "GPU" som jeg hadde var også et geforce 256 ddr . Denne fikk jeg byttet mot et matrox g400 kort.

Men det første 3d kortet var voodoo2 SLI, det var også et knall kort igrunn.

Men geforce 256 er det kortet som parkerte de andre grafikk kortene best.

Jeg husker også at jeg var misfornøyd med ytelsen til kortet og vurderte seriøst et av de nye geforce 2 kortene, men så tok jeg en bois oppdatering på kortet og økte ytelsen men nesten 2/3 !!!!

For å si det på den måten: Jeg byttet ikke skjermkort før geforce4 4200ti

Nå sitter jeg med en 9800XT kort og hadde 9700. Jeg sitter fortsatt på noe av opplevelsen jeg hadde med geforce kortet. At de nyeste ATI kortene (9700 og opp)

parkerer de fleste andre kort.

Lenke til kommentar

Mitt første kort var et ATi (Tror det var BBA også) Rage 128 med 16MB SDRAM. Fungerte bra nok, men det var et helvete å finne riktige drivere.

Første med GPU var et Hercules GeForce 2 MX 400 med 32 MB-SDRAM. Det var noe helt annet ennet rage 128 kortet ;)

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...