Gå til innhold

Guide: BIOS hotflashing

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er riktig kategori, men satser på det :)

Er nok mange der ute som har opplevd feilflashing av BIOS, eller at BIOS av andre grunner har blitt korrupt.

Har lest flere poster her på forumet hvor folk lurer på hvordan man hotflasher, og nå kommer endelig svaret ! :)

Det finnes mange produsenter av hovedkort, men av erfaring trenger man ikke et likt kort for å kunne hotflashe BIOS. Stort sett alle kort basert på samme chipset klarer flashing av BIOS fra et kort av en annen produsent.

I denne guiden skal jeg vise hotflashing med NF7-S v2.0 som jeg vet mange på forumet her har. BIOS'en som skal hotflashes kommer fra et identisk kort.

Av utstyr trenger man:

1stk. 3,5" diskett (eller 5 1/4" om man er så heldig å ha det :p)

1stk. binders

Før man starter, er det greit å ha bootdisk med flash-program og ønsket BIOS. Jeg har snekret sammen en helt enkel bootdisk, samt en bootdisk med flashprogram samt nyeste BIOS (d24) til NF7-S v2.0,

IMG1small.jpg

Så må bruke bindersen for å lage det ene verktøyet vi trenger. Legg merke til at "tappene" som er bøyd inn er meget korte - disse skal nemlig passe ned i hullene på hver side av chippen som er vist under.

IMG2small.jpg

For å illustrere har jeg benyttet meg av et defekt P4S533-MX, da NF-7 kortet står montert i kabinett, noe som gjør det vanskelig å ta bra bilder. Sokkelen og chippen på dette kortet er utseendemessig like med NF-7

Nå som alt er klart kan morroa begynne :)

IMG3small.jpg

IMG4small.jpg

Å få ut chippen er det vanskligste i hele guiden. Denne bør løsnes mens maskinen er av. Sett bindersen som vist her, klem sammen med med to fingre mens du presser litt imot på selve chippen med pekefingeren. Lirk deretter chippen opp, litt av gangen på hver side helt til den er ute. Kan hende du må bruke litt makt, men det går somregel til slutt.

IMG5small.jpg

Dersom du ikke er redd for å skade kortet, kan også chippen vippes opp med et lite skrujern. Men da er det lett å skade sokkelen, noe som vil øderlegge for en evt. retur av kortet.

IMG6small.jpg

Press den deretter så vidt ned i sokkelen (bare så den sitter fast) som vist på bildet.

IMG7small.jpg

Så er det bare å starte maskinen med bootdisken.

Ta deretter ut BIOS-chippen som vist ovenfor, den skal da være enkel å ta ut. Sett i chippen som skal flashes, men dytt den bare inn sånn at den sitter i og har kontakt. (OBS! hvis du har glemt å løsne som vist over, kan dette bli en spennende affære :))

IMG8small.jpg

Hvis dere skal flashe med NF7-S-BIOS'en som ligger på den ferdige bootdisken, er det bare å kjøre 'runme.bat'.

IMG9small.jpg

Dette bildet er nok kjent for de som har flashet før.

Ved flashing av andre typer kort/BIOS'er, skal tilhørende flashprogram startes som ved en vanlig flashing.

IMG10small.jpg

Dersom chippen er ok, skal flashinga gå sin vante gang uten feilmeldinger. Kan også få feilmeldinger dersom chippen ikke har skikkelig kontakt. Da er det bare å trykke den litt lengre inn og prøve igjen.

IMG11small.jpg

Dersom flashinga fullfører uten feil er det bare å slå av maskinen, ta chippen ut, sette den tilbake i det opprinnelige kortet og starte opp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går det og fixe et NF7 1.2 ved å bruket et NF7-S 2.0? tenker da på -S og versjonen. Skulle gjerne få fixa opp en extra pc og så langt har jeg: Kjøler,CPU og kanskje nå et HK. :thumbup:

Det skal ikke være noe problem. v1.2 og 2.0 benytter samme BIOS-chip :)

Lenke til kommentar
:blush: Hva oppnår man med å flashe et hovedkort :blush:

Når det kommer nye BIOS-revisjoner er det somregel rettet opp i feil, kan være lagt til støtte for nye CPU'er osv. Dersom maskinen fungerer som den skal er det ingen vits i å flashe BIOS (med mindre man feks. driver med overklokking og vil ha maksimal ytelse ut av systemet). Denne guiden er laget for å hjelpe dem som sitter med kort som har korrupt BIOS slik at kortet ikke vil starte opp.

Lenke til kommentar
Prøvde i forigårs(Er det et ord?), AWDFLASH bare babla i vei om feil part-number elns.

Hvilket kort flashet du med og hvilket kort kommer BIOS'en fra?

Prøvde å flashe brikka fra NF7 1.2 med et NF7-S 2.0

Beste progget til hotflashing på Abit kort er FlashMenu. Gå inn på options/settings og huk av for "ignore BIOS partnumber check".

PS: Det er kun Flashmenu110 som funker skikkelig til dette.

Lenke til kommentar
Prøvde i forigårs(Er det et ord?), AWDFLASH bare babla i vei om feil part-number elns.

Beste progget til hotflashing på Abit kort er FlashMenu. Gå inn på options/settings og huk av for "ignore BIOS partnumber check".

hvis du hotflasher i WIN. tror jeg du kan vinke begge korta din adjø.

Lenke til kommentar

hvis du hotflasher i WIN. tror jeg du kan vinke begge korta din adjø.

Tror du virkelig at jeg hadde anbefalt andre å gjøre det om kortene går føyken?

Tenk før du skriver.. jeg har gjort det selv mange ganger, og det er ikke noe problem.

Det jeg er litt nysgjerrig på, er hvorfor det skal være farlig å gjøre dette mens man er i windows, og ikke i DOS? Regner med at du kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Legg merke til ordet TROR.

Det er jo JEG som spør hvorfor det ikke funker!

DOS er et OS, og Windows er et OS. Det skjer ingen endringer i hardwaren ved bruk av Windows kontra DOS.

Måten du bruker ordet: Tror på er i min mening helt feil. Vi får inntrykk av at du har en grunn til å tro det.

Mulig du egentlig mente: "Er du sikker på at ikke begge kortene vil gå føyken ved hotflashing i Windows?"

Svaret er:

Jeg har som sagt gjort det selv mange ganger, og har "lært" mange andre å gjøre det. Har ikke hørt om noen som har fått ødelagt hardwaren i førsøket.

Eneste måten å ødelegge noe på, må være om man kortslutter noe når man tar ut eller setter inn selve BIOS-brikken. Kortslutning er like ikke i DOS som Windows, naturligvis :)

Endret av formann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...