Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Er det stor forskjell i spill og benchmarks om jeg bytter ut hardisken min? Jeg har en ATA 100 med 5400 RPM og 40 GB Blir det noe serlig forskjell hvis jeg f.eks bytter den til 2 SATA i raid 0? Ellers har jeg: A7N8X-E Deluxe 480W PSU ( ikke Q-Tec ) AMD XP 2400 133 FSB @ 1900 200 FSB 2 stk 512 MB Kingston TT Kabinett GeForce FX 5700 Ultra Er det noe annet jeg burde bytte ut untatt hardisker for å få en gangske stor ytelsesøkning? Og er det bedre og ha 1:1 på FSB i CPU og RAM og heller gå ned 100 MHz, eller burde jeg OC den til an 2600+? 166 FSB Lenke til kommentar
z00l Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Disken din er jo eldgammel. Selvsagt vil det bli en stor ytelsesforskjell i spill hvis du byttet til et S-ata-raid system. Når det gjelder cpu, så vil jeg bare si at front side bus (FSB) gir bedre ytelse med f.eks 200MHz isteden for 166, til tross for 100 MHz mindre. -z00l- Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Det blir helt feil å si at en harddisk av nyere dato vil gi en stor ytelsesforskjell i spill. Du vil muligens tjene littegrann på loadetider mellom brett og slikt, men totalt sett spiller harddisken veldig lite inn på ytelsen i spill (og de fleste programmer). Kort sagt tjener du bare noe særlig på å ha en rask harddisk om du skal flytte mye informasjon fram eller tilbake raskt. De aller fleste spill og programmer flytter på såpass lite data, at det skjeldens blir harddisken som blir noe choke-point i systemet. -Stigma Lenke til kommentar
_dAwn_ Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Går ikke den cpuen på 2000 Mhz da? Min gjør det nå og kjører den på 2200 Mhz. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Det blir helt feil å si at en harddisk av nyere dato vil gi en stor ytelsesforskjell i spill. Du vil muligens tjene littegrann på loadetider mellom brett og slikt, men totalt sett spiller harddisken veldig lite inn på ytelsen i spill (og de fleste programmer). Kort sagt tjener du bare noe særlig på å ha en rask harddisk om du skal flytte mye informasjon fram eller tilbake raskt. De aller fleste spill og programmer flytter på såpass lite data, at det skjeldens blir harddisken som blir noe choke-point i systemet. -Stigma I spill som farcry etc. brukes disken til swapping... mye swapping. Ett radi0 oppsett her vil da hjelpe betraktlig på ytelsen. Lenke til kommentar
vgard Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 lol, et radi0 oppsett? jaja.. Det hele kommer vel an på hvor mye ram du har. Merka stor forskjell på diskaktivitet etter at jeg gikk fra 512mega til 1.5gig ram. Optimalt sett burde du kanskje skifte ut den disken etterhvert, men jeg ville kanskje like greit skaffa mer ram til farcry.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Jeg har jo 6 GB igjenn da Men er ikke grensa 8 Gb for at hardisken skal virke optimalt? Og jo mere jeg har rett på f.eks c: og ikke programfiler/program files så blir den treigere? Trur jeg leste det i et PC blad en gang... Men er det stor forskjell på 7200 og 1000 RPM SATA? Eller burde jeg se på 'avarge seek time' eller noe? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 (endret) Hei, en kjappere disk vil ikke hjelpe på ytelsen i spill hvis du ikke har for lite ram. Hvis du har for lite ram, kjøp mer ram. En kjappere harddisk vil få spill til å starte opp kjappere og skifte mellom brett kjappere, men forskjellen på en 3 år gammel 7200 rpm ata66 disk og en 10000 rpm sata 150 disk er noe sånt som 44 vs 39 sekunder*. *Se review på www.anandtech.com.. aff.. får lete den opp for dere da.. http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=2094&p=11 Som du ser, minimal forskjell i ytelse. Ergo, bruk følgende kriterier når du skal kjøpe ny hdd: 7200rpm el bedre 2mb buffer el bedre pris pr mb at det er 3 års garanti. harddisken er den komponenten det oftest går noe gærnt med. Endret 29. juni 2004 av blackbrrd Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Hmm, 1 GB RAM er jo nok det? Jeg kan nok få mye bedre økning med en ny CPU eller 3D Kort da. Men på mitt HK fra ASUS. Hvis jeg legger på 512 MB ekstra blir det 'dual dual' RAM? Eller blir det dual og den tredje brikka blir en slaks reserve? Blassene heter jo A, B1, B2. Nå bruker jeg B1 og B2 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 I spill som farcry etc. brukes disken til swapping... mye swapping. Ett radi0 oppsett her vil da hjelpe betraktlig på ytelsen. Ikke med 1gig RAM. I alle tilfeller vil det være mye mer fornuftig å bruke pengene på mer RAM enn å kjøpe raskere HD løsning, så slipper du å swappe i det hele tatt. -Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 På den hardisktesten så var det jo ingen serial ata da. Jeg kommer nok til å merke 100 mb per sec vs 300mb per sec ( raid 0, 150 * 2 ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå