Anette_ Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Har hatt mitt digitalkamera i et år nå og er veldig fornøyd med den, men i det siste har filme- og panorama ( riktig ord?? ) funksjonene sluttet å virke. Jeg tror det er det "hjulet" som man skrur på for å endre funskjon som har sviktet, den reagerer ikke i det heletatt. Er det noen som har opplevd lignende eller vet hva jeg skal gjøre med dette? Kjøpte det ikke i noen form for butikk men av en venn av noen mamma og pappa som jeg tror importerer canon til norge eller noe sånt. Finnes det noe verksted jeg kan ta det med til og hvor dyrt ville dette blitt? Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 (endret) Hvis du har papirene i orden (garanti og slik) og kameraet ser ut som om det er fint brukt så kan du være heldig å få dette på garantien. Hvor mange bilder har du tatt med kameraet? Har dette skjedd plutselig, eller gradvis? Jeg har selv tatt 12.000 bilder med mitt Ixus 400 og begynner å merke at det er "slitt". Flytter jeg modus knappen fra foto over til visning så hender det ofte at kameraet hopper tilbake til foto modus selv om knappen står på visning. Tror at den indre bryteren rett og slett begynner å bli utslitt. Men jeg kan godt forstå det, når jeg har tatt 12.000 bilder og hver gang jeg er på fest og har tatt et bilde så må alle se om bilde ble bra Skulle nesten ønske jeg hadde et analogt kamera igjen Pris på en slik reparasjon tør jeg ikke estimere. Men jeg har en kameraet som måtte sende inn sitt Ixus 400 etter en deis i bakken. Tannhjulene måtte skiftes, reparasjonen kostet 1800 kr. Mener å huske at han først sendte det inn for å sjekke hvor mye det ville koste og at sjekken kostet 200 kr. Hvis kameraet er godt brukt og du ikke får dette på garanti så ville jeg vurdert å heller kjøpe meg et nytt enn å reparere Endret 29. juni 2004 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Ikke alltid at slike "egenimporterte" saker godtas som garantisak hos norsk importør. Ring Canon Norge sitt verksted, Serviceproffen (tror du kan ringe Canons sentralbord) og spør. Hvis ikke, må du levere det til den du kjøpte det av. Hvis dette ikke er en butikk, men en person, er vedkommende personlig ansvarlig for å følge kjøpsloven ihht reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Skikongen Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Jeg har samme problemet. Film og panorama funker ikke. Bruker ikke de funksjonene ofte - men oppdaget det etter at det hadde vært på reparasjon for en E18 feil (objektivfeil). Tipper det er Serviceproffen som har gjort noe galt når de satt sammen kameraet igjen. Men, siden jeg bruker funksjonene sjelden så har jeg ikke brydd meg særlig over det. Tipper det er en smal sak å reparere. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Kan se hva jeg har av garantipapirer i esken pg slikt. Har nok tatt endel bilder med det. Pleide å filme litt for en stund siden og ville utnytte dette mer nå som vi har kjøpt 512 mb minnekort til det så det er synd at det ikke virker... Men får vel prøve å ta kontakt med onkelen min som kjenner han vi kjøpte det av snart og spørre om han kan spørre han vi kjøpte det av.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Få navn og telefonnummer på han som solgte kameraet og ring han selv, det er mest virkningsfullt. Han er pliktig til å gi deg reklamasjonsrett når han selv har importert og solgt kameraet, og ikke la han komme med noen dårlige unnskyldninger. Lykke til :-) Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Få navn og telefonnummer på han som solgte kameraet og ring han selv, det er mest virkningsfullt. Han er pliktig til å gi deg reklamasjonsrett når han selv har importert og solgt kameraet, og ikke la han komme med noen dårlige unnskyldninger. Lykke til :-) Tror jeg snakker med onkel først og hører hva han har å si om det, hvis det ike fører til noe ringer jeg han. Tusen takk =) Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Ikke alltid at slike "egenimporterte" saker godtas som garantisak hos norsk importør. Ring Canon Norge sitt verksted, Serviceproffen (tror du kan ringe Canons sentralbord) og spør. Hvis ikke, må du levere det til den du kjøpte det av. Hvis dette ikke er en butikk, men en person, er vedkommende personlig ansvarlig for å følge kjøpsloven ihht reklamasjonsrett. Serviceproffen har ikke lenger garantisaker for Canon, men utfører fortsatt betalbare Canon reparasjoner. Camera & Videoteknikk er de som utfører garanti-servicer pr. i dag. Camera & Videoteknikk Kvittering for kjøpet må vedlegges for at garantien skal dekke dette. Tipper at reparasjonen vil komme på 1500-2000 kroner. Kjøp deg like gjerne et nytt først som sist... Men, du kan be om prisoverslag. Prisoverslaget betales kun hvis produktet "vrakes". Du betaler ingenting for overslaget dersom du ønsker å få kameraet reparert. Det påkommer også et tillegg hvis du ønsker kameraet tilbakesendt uten at det repareres. Prisoverslag koster ca 200++ Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Serviceproffen har ikke lenger garantisaker for Canon, men utfører fortsatt betalbare Canon reparasjoner. Camera & Videoteknikk er de som utfører garanti-servicer pr. i dag. Vi sender da fortsatt både garantisaker og betalbare reparasjoner til Serviceproffen. Serviceproffen er faktisk Canon sitt eget verksted, og finnes på samme sentralbord og på samme adresse som Canon sitt hovedkontor i Norge. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Blir det gratis hvis jeg får det på garantien? Koster det 2000 blir det billigere å kjøpe et nytt da Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Hvis det går på enten garanti eller reklamasjon, skal ikke du betale ett øre verken for porto fra/til verksted eller for selve reparasjonen. Med andre ord, helt gratis. Porto til verkstedet dekker selgeren, porto tilbake til deg dekkes av verkstedet. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Hvis det går på enten garanti eller reklamasjon, skal ikke du betale ett øre verken for porto fra/til verksted eller for selve reparasjonen. Med andre ord, helt gratis. Porto til verkstedet dekker selgeren, porto tilbake til deg dekkes av verkstedet. Ok, og det er garanti eller reklamasjon hvis det ikke er min feil? Har ikke mista det i bakken eller hatt det i vann. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Hvis det går på enten garanti eller reklamasjon, skal ikke du betale ett øre verken for porto fra/til verksted eller for selve reparasjonen. Med andre ord, helt gratis. Porto til verkstedet dekker selgeren, porto tilbake til deg dekkes av verkstedet. Det er ordnet nå ,ikke kameraet men jeg fikk prata med onkel på msn og han sa at jeg skulle levere det til tante så ordnet hun det. Da gir jeg det til pappa på mandag slik at han kan ta det med til tante oig så tar hun det med til han vi kjøpte det av og så ordner det seg nok. Takker alle som har svart! Lenke til kommentar
Jove Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Bra det ordner seg Håper det er greit jeg skyter inn noe her... Min fars kamera, Canon S30, har fått en liten defekt på lokket som fungerer som av/på-knapp. Han har brukt det lite, og veldig fint. Tror dette er 2,5 år eller noe. Derfor lurer jeg på: Er det blitt bestemt på noen måte, om det er 2 eller 5 år som gjelder for slikt? (reklamasjon) Er ikke ute etter diskusjon om temaet, bare om det er komt noen saker som kan sette en standard. Mvh Jan Ove Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) Om det strides fortsatt de lærde. Jeg har selv vært i kontakt med folk i forbrukerrådet som mener at det er 2 år for bærbare ting som digitalkamera da de er mer utsatt for støt og andre ytre påvirkninger som fukt, kulde og lignende. Mens andre mener at det ikke er forskjell på bærbare og stasjonære gjenstander. Det blir nesten som å gamble å sende inn ett kamera som er over 2 år med en mekanisk feil, da verkstedet antakeligvis vil returnere det. Hvis butikken holder med verkstedet, og du tar saken videre, vil alt avhenge av hvilken saksbehandler du får i forbrukerrådet. Det er helt for j*vlig at de ikke kan være enige der inne. Men du vil jo ikke tape noe penger på å prøve. Endret 1. juli 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Jove Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Ok, takker, Afseth. Han har levert inn kameraet, så får vi se. Kan jo hende at butikken tar saken i egne hender. Håper det blir orden på formuleringene også en gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå