Gå til innhold

Fins det noe håp?

Anbefalte innlegg

Jeg er en 13 år gammel gutt som aldri har så mye som satt inn en brikke i en datamaskin (kansje fordi jeg aldri har fått sjansen, men likevel!), men har likevel store ambisjoner om å bygge en pc og overklokke den som helvete uten å starte brann/ smelte kabinettet/ ødelegge hvert lille komponent inni den når jeg ikke får noe som helst til, til tross for at jeg er rimelig god med software. Fins det noe håp for sånne for meg, eller er vi dømt til å mislykkes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle faa ting til, saa lenge du foelger guider som alle oss andre.

Bare husk paa et visdoms-ord fra haeren: "Assumption is the mother of all fuck-ups". Som betyr, forenklet, at det er en fordel aa dobbelt-sjekke ting istedenfor aa anta at det er slik og saann.

Lenke til kommentar

Har selv hengt her i 2 år og er 14 år. **** meg lei av at alle driter ut fjortiser her. Det fins fjortiser som ar mer peil en dere aner. Jeg spiller ikke CS, men jeg jobber med Lavstrøm og programering.

Slik gjorde jeg.

1. Kjøpte maskin på Komplett i deler.

2. Satt den sammen selv.

3. Hang på http://www.overclocking.com, http://www.hardware.no, og http://www.overklokking.no. Og mange Webshoper.

4. Les alle Guider på alle sider før du sier noen ting. Sett maskinen sammen mange ganger, og lukk opp kabinett på skolene for å se.

§ Aldri si at du driver med overklokking til kameratene dine. Vær sosial og ikke bli en stinkende og asosial type.

Jeg har vert en Skap Hardwarer i to år.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-19 18:28, simen_88 skrev:

Jeg er en 13 år gammel gutt som aldri har så mye som satt inn en brikke i en datamaskin (kansje fordi jeg aldri har fått sjansen, men likevel!), men har likevel store ambisjoner om å bygge en pc og overklokke den som helvete uten å starte brann/ smelte kabinettet/ ødelegge hvert lille komponent inni den når jeg ikke får noe som helst til, til tross for at jeg er rimelig god med software. Fins det noe håp for sånne for meg, eller er vi dømt til å mislykkes?

Alle har vert nybegynner en gang. Det er ikke så vanskelig og sette inn brikker/kort .s.v i en datamaskin. Bare ver sikkert på det du gjør og ta deg god tid så kommer du langt.

Lenke til kommentar

er fjotis sjæl, og har sitti og pirka inni maskiner fra den primitive 286 da jeg var 9 år gammal, til å bygge pc'er på bestilling i dag. klart det finnes håp! bare vask henda først.(ha-ha mente ikke jokk, men fett!)

begyn med å åpne kassa di for å se hva som befinner seg der.

finn ut hva tingene heter.

når du vet litt om hva som befinner seg i kassa di,

og hvordan det sitter sammen, skrur du hele driten fra hverandre, for så og sette det sammen.

gjør dette til du kan sette hele greie sammen med bind foran øya.

det er lettere en du tror.

så bestiller du delene til maskina du skal bygge.

de ser antagelig vis ganske like ut som de du hadde i gamle pc'n din. :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

det finnes alltid håp.

Lenke til kommentar

Bøgge Bakken:

Tenk gjennom først......

En 13åring har vel ikke økonomi til å knerte et HK eller prossesor(Selv om gjorde det før jeg ble 15)

Det ligger også VELDIG masse info på forume, så det er bare å begynne å lese:-)

Lenke til kommentar

Ekke så vanskelig som du tror... :grin:

Må være enig med "simiden", bare les som en nerd fortsett å være ute, gå med venner o.l.

Det er ikke vanskelig å bygge pc, bare du setter deg inn i det, studerer pc'en osv...

Selv har jeg aldri satt sammen en pc, men skal til konfirmasjonen(var det riktig stavet?), jeg selv 89 modell i motsetning til deg. Jeg TROR jeg vet hvordan alt skal gjøres når man skal bygge en pc, men så har man jo venner, eldre og dette forumet som du kan få hjelp i hvis du trenger det. :smile:

Overklokke er også lett, og sette på en ny vifte er trening, armmuskel trening spesielt med coolermastervifta, prøvde å ta den av i går, men det ente med at jeg bare tok i alt jeg hadde og klarte å vippe den av, det er gøy... :lol:

Keep opp the lesing!

Lenke til kommentar

Kjøp 2 486 maskiner til en billig penge på loppemarked eller få dem av noen. Skru dem fra hverandre og sett dem sammen til en maskin som du klokker litt. Da får du lært alt du trenger utenom å sette på kjøler. Kjøleren fester du med enten skruer eller klips. klipsene festes med flat skrutrekker. Påføring av goop og slikt er såre enkelt. Prøv med nanoterm. Det å mekke inni maskiner går stort sett på erfaring. Men du må også ha respekt for delene du håndterer. Kjøp antistatisk matte om du vil være litt føre var. Matta finner du på Clas Ohlson for en billig penge. trenger du maskin å skru på kan du alltids få kjøpt en p120 av meg for en billig penge. [email protected]. Det viktigste med pc utstyr er å være forsiktig, men delene tåler mer enn mange tror.

Lenke til kommentar

kompis av meg kjøpte akkurat P4 1,6A, Asus P4S533 og PC2700 ddr ram. Når han boota opp maskian spurte den om han ville kjøre på 1,6 eller 2,13 ghz.. han valgte 2,13, vips.. så var maskina overklokket med 513 mhz :smile: Det viktigste med overklokking er å kjøpe riktige deler...

For å kjøpe riktig cpu:

kjøp den tregeste cpu'n innenfor en familie, spesiellt hvis den bruker ny produksjonsteknologi, f.eks Intel P4 Northwood som er produsert med 0,13 mikron.

For å kjøpe riktig ram:

bare kjøp det kjappeste som finnes :smile:

For å kjøpe hovedkort:

velg hovedkort der du kan stille ram på CPU (VCore) og minne (selv om det siste gjerne kan grille minnet)

Den vanligste måten å overklokke på er ved å øke Frontside bussen, dette medfører vanligvis av diverse andre busser går kjappere, noe som kan føre til at bl.a harddisker går til helvete, sørg derfor for at kortet har mange fsb/mem/agp/pci dividere eller multipliere.

For å kjøpe skjermkort:

Kjøp tregeste skjermkort innenfor nyeste familie.. idag har du f.eks GF4 TI-serien som er den nyeste/beste, her komme skjermkortene i mange varianter 4600, 4400, 4200.. kjøp den tregeste, dvs 4200 (et lite forbehold.. minnesokkelen på 4600 og 4400 er lik mens 4200 serien har en eldre variant.. kan være best med 4400, men den koster nok uforholdsmessig mye)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...