Gå til innhold

php bok for en litt viderekommen.

Anbefalte innlegg

hei.

jeg skal på ferie snart og tenkte det kunne være greit med litt lesestoff om været skulle bli dårlig. noen som vet om en god php bok som gjerne tar for seg php i kombinasjon med mysql og? jeg har drevet litt med php før og kan det grunnleggende og litt til. noen gode forslag?

språk: helst engelsk.

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler selv at jeg lærer mye mer av å lese en bok enn å sitte å stirre på en skjerm hvor oppgavelinja blinker av personer som stadig vil ha kontakt etc..

.

Synes også at ting blir gått mye grundigere i gjennom i bøker kontra på gratis ressursside. :)

Lenke til kommentar

I de mange tilfeller er det liten tvil om at bøker er bedre enn artikler. Det vil jo selvfølgelig være avhengig av hvem som har skrevet artiklene og hvilke typer bøker du leser. Poenget med artikler er at de skal være begrenset i lengde og de har derfor skjelden muligheten til å ta for seg ting så grundig som en bok kan. Videre er det et stort problem at mange artikler er skrevet av folk som egentlig ikke har nok kunnskap til å skrive de.

Artikler i bladene som php magazine og php|architect er ofte av god kvalitet og er derfor å anbefale. Det finnes også bra sider med artikler som f.eks. phpbuilder. Dersom man kan en del php er det ikke noe problem å skille gode artikler fra "hjemmelagde", men problemet er at de som vil lære php ikke like lett klarer å skille mellom disse.

Siden de fleste php bøker har en ok kvalitet, og man kan sjekke hva folk synes om de på f.eks. amazon så er det liten tvil om at en bok faktisk er bedre enn mange små artikler av varierende kvalitet.

Det er også viktig å skille mellom php bøkene, noen er nesten rene kodebøker som tar for seg funksjonene og beskriver disse. Bøker av denne typen er det begrenset hvor mange man trenger å lese av, siden de det er lite som skiller de. Bøker hvor forfatterene tar for seg visse emner å diskuterer disse grundig kan da være mer nyttig å kjøpe. Kvaliteten og dybden i disse bøkene vil det være ganske umulig å matche i en artikkel. Mange forfattere har som regel bred erfaring og har ofte testet spesielt ut det de skriver og du kan lære veldig mye som går dypere enn artikler.

Som nevnt er artikler på nettet ofte av varierende kvalitet, men dersom man velger de rette nettstedene kan de være av god kvalitet. De som ønsker å lære php grundig burde absolutt ta en kikk på bladene www.phpmag.net og www.phparch.com. Et annet godt råd er å kjøpe bøker som tar for seg SQL. Det finnes mange gode php scripts som kunne vært effiktivisert mye dersom SQL funksjonene ble utnyttet bedre. "Php og sql" bøker som tar for seg begge deler er veldig ofte begrenset i hvor mye SQL de tar for seg - så det kan være veldig lurt å ta en kikk på rene SQL bøker.

Lenke til kommentar

det er og et bra poeng det psi sier - har man en solid bakgrunn innen programmering klarer man seg med lettere dokumentasjon enn om man må lære mer eller mindre grunnleggende programmering også (som ofte er tilfellet med phpfolk som hopper på dette fordi det tilsynelatende er enkelt og anvendbart)

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig meg deg er Torbjørn. Det er når du kan programmere og utvikler store scripts at det er nyttig å lære av det andre har gjort før deg. Spesielt bøker eller artikler av programmerere med gode kunnskaper gir det muligheten til å studere hvilke løsninger de har funnet som mest effektive. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om "lær deg php" artikler.

Lenke til kommentar

argumentene til ???????? overbeviser meg mest. du er nesten garantert bra kvalitet når du kjøper/låner en bok, mens du kan komme over mye dårlig når du leter etter artikler på nettet. Men selvsagt om du har en _solid_ bakgrunn innen programmering vil nok noen enkle og gode artikler på nettet holde. men siden php er det første serverside språket jeg lærer meg trenger jeg nok å gå litt i dybden for å komme skikkelig inn i det. :)

Lenke til kommentar
jeg vil nok ikke gå tilbake på at man hvis man har solid programmeringsbakgrunn lettere drar relevant informasjon fra lettere dokumentasjon enn en som er relativt uerfaren...

ja stemmer nok det, men siden jeg jeg ikke har erfaring fra andre serverside språk enn php trenger jeg nok en litt mer grundig innføring nå.

men neste gang jeg skal lære meg et språk er gjerne din metode vel så grei :)

takk for gode svar så langt :thumbup:

Lenke til kommentar

Mottok denne i posten i går, og har vel lest ca 70 sider - og hittil er eg storfornøyd.. Alt er veldig grundig forklart, og relativt enkelt å forstå...

Uansett så trur eg bøker veldig ofte er bedre enn online ressurser, med noken unntak selfølgelig. Ting blir ofte masse grundigare gjennomgått, og det er meir behagelig å lese lengre tekster i form av ei bok, enn på en skjerm..

Dessuten er det kult å ha bok :woot:

Lenke til kommentar

Helt enig i det som sier med at bøker er mye bedre enn online ressurser. Grunnen til dette er kort og godt at ingen forlag vil gi ut noe søppel. Derfor er bøker veien å gå om man er på jakt etter god relevant litteratur.

Jeg er ikke enig i det ???????? sier om at hvis man har god bakgrunn innen programmering så ønsker man seg mer bøker som beskriver "best practise". Jeg ville vært enig i det utsagnet hvis man kunne php, men ikke kunne programmere. Kan man programmere er man hovedsaklig på utkikk etter syntaxen til språket, kort og godt fordi man kan programmere :thumbup:

Endret av Psi_^
Lenke til kommentar

Psi_^: tenk deg dette, du skal utvikle et system som noen skal betale mye for - innen programmering så er det ikke noe problem å gå langt over 100.000. Tenk deg at du skal utvikle et system som skal brukes av kanskje mange tusen brukere hver dag.

Du har da skjelden mulighet til å endre litt på systemet dersom visse deler skulle vis seg å være trege. Selvfølgelig tester du systemet, men etter hvert som databasene inneholder et par millioner registreringer og siden kanskje behandler et par hundre brukere samtidig - da vil det være veldig dyrt å stenge siden for en dag bare for at du vil endre litt.

Hvis vi nå tenker oss et mindre eksempel, la oss si at det er 15 personer som jobber for en nettbutikk. Hvis da siden skulle fungere dårlig og du må rette på den, så stenger du den kanskje i en dag. En dag er kanskje lite siden det kan ta mye lengre tid.

Alle ansatte skal ha lønn, inkl. arbeidsgiver avgift ligger gjennomsnitslønnen på minst 150 kr.

150 kr x 8 timer = 1 200 kr

1 200 kr x 15 personer = 18 000.

I ren timelønn har det da kostet bedriften 18 000 + tapt salg. Tapet kanskje ligger på rundt 50 000 pr. dag. Tenk deg da hvis siden må stenges et par dager, eller en uke.

Synes du fortsatt at det er en dårlig idé å finne gode løsninger først?

Edit:

Liker sitatet "Den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig."

Endret av ????????
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at det er ikke fordelaktig å finne gode løsnigner først. Alle som har drevet litt på med programmering vet at det er lønnsomt. Poenget som du ikke tar er at etterhvert som man får mer erfaring så kan man "alle" triksa i boka. Man behøver ikke å slå de opp.

Programmering er ikke et språk, programmering er et håndtvekt på samme plan som det å være for eks. snekker. Det spiller liten rolle om man skal bygge hus eller hytte så lenge man har den erfaringen/kunnskaps som trengs om hvordan "snekring" som skal til. Etter å ha bygd noen hus så vet man hvordan det gjøres. Det samme er det med programmering.

Dette betyr selvsagt ikke at man ikke skal oppdatere kunnskapen sin, men dette innebærer i all hovedsak ikke design av løsninger. For å sette det litt på spissen når det gjelder applikasjonsutvikling: programmering er universelt, språk er spesielt. For å gjennta megselv: Kan man programmere er det bare språket man behøver å lære seg.

Når det gjelder sitatet, "Den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig.", så er jeg helt enig :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...