petterg Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Ønsker meg et script som lager partisjoner og filsystem automatisk. Altså, lager en 30MB boot partisjon med ext2, 1GB swap, 3GB / reiserfs, resten av disken med reiserfs for /home. Er det mulig å lage et script som gjør dette? Fdisk ser ikke ut til å være egna for bruk i script. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 acona:/usr/src# sfdisk sfdisk version 3.07 ([email protected], 990908) Usage: sfdisk [options] device ... device: something like /dev/hda or /dev/sda useful options: -s [or --show-size]: list size of a partition -c [or --id]: print or change partition Id -l [or --list]: list partitions of each device -d [or --dump]: idem, but in a format suitable for later input -i [or --increment]: number cylinders etc. from 1 instead of from 0 -uS, -uB, -uC, -uM: accept/report in units of sectors/blocks/cylinders/MB -T [or --list-types]:list the known partition types -D [or --DOS]: for DOS-compatibility: waste a little space -R [or --re-read]: make kernel reread partition table -N# : change only the partition with number # -n : do not actually write to disk -O file : save the sectors that will be overwritten to file -I file : restore these sectors again -v [or --version]: print version -? [or --help]: print this message dangerous options: -g [or --show-geometry]: print the kernel's idea of the geometry -x [or --show-extended]: also list extended partitions on output or expect descriptors for them on input -L [or --Linux]: do not complain about things irrelevant for Linux -q [or --quiet]: suppress warning messages You can override the detected geometry using: -C# [or --cylinders #]:set the number of cylinders to use -H# [or --heads #]: set the number of heads to use -S# [or --sectors #]: set the number of sectors to use You can disable all consistency checking with: -f [or --force]: do what I say, even if it is stupid Skulle gå an å lage et script med dette programmet Lenke til kommentar
petterg Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 ser litt mer bruktbart ut enn fdisk, ja. prøver.... Takk Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Skal du scripte partisjonering? Det krever jo at du gjør endringer på partisjonene som kjører...... *høres ikke safe ut* Lenke til kommentar
sim Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg vet heller ikke om jeg ville stolt skikkelig på et slikt script.. Liker best å ha manuell kontrol på partisjoneringa. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Ikke om det er 20 maskiner.... - Men Laaknor, trenger jo ikke kjøre noen partisjon! Det finnes nemlig, CD'er osv som du kan kjøre fra...... Eller så kan du ha flere harddisker! Tenke litt lengre enn din egen pc med distro installert vettu ;] Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Altså, lager en 30MB boot partisjon med ext2, 1GB swap, 3GB / reiserfs, resten av disken med reiserfs for /home. Den vil jo gjøre endringene på systemet som er aktivt akkurat nå.... Om det skal være til å formatere flere maskiner ville jeg hatt større tro på imaging eller kixstart i anaconda (noen flere distroer som har støtte for det?) Lenke til kommentar
iDude Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Om det skal være til å formatere flere maskiner ville jeg hatt større tro på imaging eller kixstart i anaconda (noen flere distroer som har støtte for det?) Booting vha PXE er et godt alternativ om man vil installere linux på mange maskiner. Men det er sikkert litt mer fiklete å sette opp en redhats kickstart-konfigurasjon... Men som vi alle vet er "fikling" ofte halve moroa http://www.kegel.com/linux/pxe.html Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 *warning* kickstart er fucka (i alle fall i FC2, med den confen jeg gav den, sum BURDE være i orden - se bugzilla for anaconda/kickstart-generator) Forøvrig er installering over NFS en veldig fin ting: Du legger ut ISO-ene på NFS-server, booter med cd1/bootcd/bootdisketter. Så velger du "linux et-eller-annet-mediaselect" - og taster inn ip og path på NFS-serveren. Så laster den anaconda og du kan ta ut cd'n og gå videre til neste boks . Lenke til kommentar
petterg Skrevet 2. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2004 Nyttig å ha instalasjons script på en server, som man bare laster over, så gjøres alt av install av seg selv. Spess nyttig bilr det når man skal ha alt kompilert fra kildekode. Om scriptet feiler og sletter diskene er det ikke større skade skjedd enn at disken er like blank som den var før scriptet ble kjørt. Sliter litt med å scripte kjerne config siden det er litt forskjell på hardware på de forskjellige maskinene. Men det kan jeg leve med. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 scriptet funket det (ok glemte å autodetecte skjermen), men blåste windows pokkerivold... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå