Gå til innhold

Stor oppgradering 5k

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å oppgradere det meste i PC-en min. Har omtrent 4100 kroner å bruke på dette, og i tillegg får jeg omtrent 1441 kroner av pappa. PC-en brukes til spill (BF, CS, Far Cry, GTA:VC++), hjemmesider og programmering (ekke no' god i de to sistnevnte :roll:).

Tenkte at det var lurt med nytt hovedkort, prosessor, RAM-brikker, grafikkort og en stor harddisk (minst 200 GB - S-ATA).Vil helst ha et hovedkort med innebygget nettverkskort, så jeg kan sette det jeg har nå inn i en gammel boks, innstallere Linux på den og bruke den som server. Gamle-harddisken skal kanskje gså inn der.

Vet ikke helt hvor mye strøm maskinen bruker/trenger. Har hørt om noen som hadde for dårlig strømforsyning en gang :no: Hvis sånt går ann å regne ut ville det vært fint om jeg fikk det.

Nåværende PC

Hovedkort: Shuttle AV40 (Er IKKE sånn liten boks)

Prosessor: 1.6 GHZ P4

RAM: (2 stykk) 128 MB PC2100 CL2.5 (vet ikke hva sistnevnte betyr, sto på brikkene ihvertfall)

Harddisk:Maxtor 40GB

Skjermkort: Radeon VE/7000

Lydkort: Sound Blaster 4.1 Digital & Integrert på hovedkort

Nettverkskort: SMC 1255TX

Modem: Motorola-greier

CD-brenner: ASUS CRW-1610A

DVD-spiller: Memorex-dings

Si ifra hvis det er noe jeg har glemt da.. Den skal ikke overklokkes ihvertfall (sånt høres skummelt ut :ohmy:).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan formfaktor har hovedkort/kabinett? Og hvor stor er strømforsyningen din nå?

Det var en hvit klistrelapp som det sto "300W" i blå skrift som satt på strømforsyningen.

Hva mener du med formfaktor? På http://eu.shuttle.com/av40.htm står det:

Form Factor

ATX: only 30,5 x 24,4 cm

Endret av CNU
Lenke til kommentar

Siden jeg ikke fikk noen respons fant jeg noe selv. Vil dette fungere sammen? Prisene er fra pcutstyr.no.

Hovedkort: Abit AI7

-894,00

Prosessor: Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

-1.157,00

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

-1.618,00

Grafikkort: Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

-1.258,00

Harddisk: Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

-1.180,00

Lenke til kommentar
Gå for AMD siden du har så lite å oppgradere med. + at du skal bruke den til mye spilling der AMD er best

Noen tips om hvilket hovedkort og hvilken prosessor jeg burde velge da? Hvis jeg velger AMD altså.

Er det noe annet, i det som jeg allerede har satt opp som burde skiftes?

Lenke til kommentar
Gå for AMD siden du har så lite å oppgradere med. + at du skal bruke den til mye spilling der AMD er best

Noen tips om hvilket hovedkort og hvilken prosessor jeg burde velge da? Hvis jeg velger AMD altså.

Er det noe annet, i det som jeg allerede har satt opp som burde skiftes?

EPoX EP-8RDA3+ Hovedkort Socket A, LAN nForce2 Ultra400/MCP, SATA ,Firewire

Varenr.: 117316

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 760 760

--------------------------------------------------------------------------------

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, BOXED

Varenr.: 116590

Lagerstatus: 14 stk på lager 749

Det blir vel totalt ca 1500, så det er mye billigere enn om du skulle hatt Intel.

Endret av viranth
Lenke til kommentar
..og i tillegg får jeg omtrent 1441 kroner av pappa.
Jeg lurer på hvor mye du fikk av pappa'n din.. omtrent på hele krona liksom..

kunne ikke dy meg.. :whistle:

for mye spilling ville jeg også anbefalt amd.

Bare skrev omtrent siden jeg ikke husket helt hva det var :ermm: Prøver å finne noe AMD-greier nå. Har i tillegg erstattet WD-harddisken med en Seagate. En som sa de bråka sånn. Når jeg har funnet ut resten så skriver jeg det opp her.

EDIT:

Nå har jeg satt sammen en AMD-boks, med god hjelp av en person på IRC. Hva synes dere om denne? Prisene er også denne gangen fra PCUtstyr.no.

Hovedkort: EPoX EP-8KRAi

-447,00

Prosessor: AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

-935,00

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5

-1.618,00

Grafikkort: Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB

-1.258,00

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

-1.244,00

Endret av CNU
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

5000 kr. ja..

Kjøp heller bedre hovedkort og bedre skjermkort, og nedgrader til 512 MB minne.. det er bedre... 512 MB holder bra fortsatt.. du kan jo bare eventuelt slenge inn en til brikke ved en senere annledning...

Prosessor - AMD Athlon XP 2500+ Boxed (800 kr.)

Hovedkort - Abit NF7-s v.2.0 (800 kr.)

Minne - TwinMos 512 MB 2,5 CL (800 kr.)

Harddisk - WD/Seagate/Samsung 120 GB 8 MB Cache SATA (800 kr.)

Skjermkort - Sapphire Radeon 9800 Pro (1800 kr.)

5000 kr. + frakt :thumbup:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
5000 kr. ja..

Kjøp heller bedre hovedkort og bedre skjermkort, og nedgrader til 512 MB minne.. det er bedre... 512 MB holder bra fortsatt.. du kan jo bare eventuelt slenge inn en til brikke ved en senere annledning...

Hva er bedre med det hovedkortet? Så nå at det hadde firewire, men det er ikke noe jeg trenger akuratt. Er mer interessert i 4 S-ATA-porter. Firewire koster vel ikke 300, så det er vel noe i ytelsen da?

Lenke til kommentar

Det Abit-kortet er ansett som ett av de beste Socket-A kortene. Dersom du ikke skal overklokke kan du godt kjøpe et rimeligere hovedkort og spare et par hudrelapper. Pass bare på at det har S-ATA og (helst) ikke VIA KT400 chipsett. Når det gjelder støy/power kan du jo overtale mamma til å spleise med et par hundrelapper og kjøpe ett nytt kabinett:

AOpen H600B Svart, 350W, W/USB 2.0 board kr 750,00

Så får hun det stille, og du får nok effekt + ett glimrende kabinett å bygge i.

R.

Lenke til kommentar

Hvis du har i overkant av 5000 kroner du har tiltenkt på oppgradering, og sitter med en P4 1,6 GHz med diverse ting og tang, ville jeg heller ha prøvd å kanskje fått solgt det gamle utstyret først, og så gått for en f.eks Athlon 64 3000+ CPU & HK. Når det gjelder valg av skjermkort, synes jeg det er tull å kjøpe et kort dårligere enn 9800Pro hvis man skal bruke maskinen til spilling.

Den enorme ytelsesendringen du leter etter får du ikke ved å oppgradere fra 1.6 P4 til 2500+ Barton. Derimot om du går over til f.eks Athlon 64, merker du oppgraderingen i en mye større grad. Ikke misforstå: Selvsagt får du en ytelsesøkning, men hvorfor bare litt, når du kan få litt mye :)

Hva med f.eks:

HOVEDKORT:

EPoX EP-8KDA3J Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Lyd

Varenr.: 300671

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) 918.99 918.99

--------------------------------------------------------------------------------

PROSESSOR:

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Varenr.: 300492

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1990 1990

RAM:

DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

Varenr.: 112666

Lagerstatus: 100+ stk på lager 779.01 779.01

HARDISK:

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 123996

Lagerstatus: 6 stk på lager 1240 1240

SKJERMKORT:

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

Varenr.: 120304

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 1849.99 1849.99

Miljøgebyr: 0

Best.ref.:

Totalt: 6777.99

I tillegg bør du gå til anskaffelse av et nytt kabinett. Aopen H600B som nevnt her, er et kjempebra kabinett, som har en god stillegående strømforsyning. Ligger i prisklasse av 700-750 kr alt etter som hvor du kjøper.

-z00l-

Lenke til kommentar
Det Abit-kortet er ansett som ett av de beste Socket-A kortene. Dersom du ikke skal overklokke kan du godt kjøpe et rimeligere hovedkort og spare et par hudrelapper. Pass bare på at det har S-ATA og (helst) ikke VIA KT400 chipsett. Når det gjelder støy/power kan du jo overtale mamma til å spleise med et par hundrelapper og kjøpe ett nytt kabinett:

AOpen H600B Svart, 350W, W/USB 2.0 board kr 750,00

Så får hun det stille, og du får nok effekt + ett glimrende kabinett å bygge i.

R.

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=990 <- Det er det kabinettet du tenkter på? Tror nok ikke hun bruker så mye penger på nytt kabinett til meg :( Bare lurer på en liten ting, hvorfor har mange nye kabinetter sånne morsomme føtter :p?

Skal tenke litt over de andre komponentene.

EDIT: Jeg hadde ikkel est posten til z00l når jeg svarte, ser at mange vil ha AMD64 nå, men 64-bits-programmene har vel ikke kommet enda? AMD64 er vel ikke bedre enn andre prosessorer på 32-bits-programmer?

Jeg kommer nok ikke til å selge det gamle, har tenkt til å oppgradere den enda eldre PC-en med de delene og innstallere Linux på den. Så skal jeg prøve å bruke den som server (for morroskyld - ikke noe seriøse greier).

Endret av CNU
Lenke til kommentar
5000 kr. ja..

Den så veldig fin ut! :yes:

Hvis du vil kan du jo klokke den prossesoren til 3200

PS: Har du CPU-vifte til AMD? Nei? Tenkte meg det :p

Lenke til kommentar
5000 kr. ja..

5000 kr. + frakt  :thumbup:

Den så veldig fin ut! :yes:

Hvis du vil kan du jo klokke den prossesoren til 3200

PS: Har du CPU-vifte til AMD? Nei? Tenkte meg det :p

Overklokking... mjoa, har liksom ikke vært borti det før, virker litt farlig. Har ikke CPU-vifte nei, tenkte på det etterhvert, men det er vel like greit å bare kjøpe en BOXED?

Lenke til kommentar

Tanken med kabinettet var som følger:

1. Du har et glimrende forslag til ~5000,-

2. Da har du enda ~500,- igjen av dine penger.

3. Mamma spleiser med 250,-

Comprende?

Evt. kan du skvise hovedkortet og kjøpe kabinettet på egenhånd, eller du kan kjøpe en separat powersupply, f.eks. North Q.

Lenke til kommentar
Overklokking... mjoa, har liksom ikke vært borti det før, virker litt farlig. Har ikke CPU-vifte nei, tenkte på det etterhvert, men det er vel like greit å bare kjøpe en BOXED?

Hvis du får en som kan overklokke for deg så ville jeg gjort det, men du trenger ikke, selv om det hjelper veldig! men men.

BOXED vifta kjøler jo ganske dårlig sies det da... men den er sikkert også god nok den!

Lenke til kommentar
Tanken med kabinettet var som følger:

1. Du har et glimrende forslag til ~5000,-

2. Da har du enda ~500,- igjen av dine penger.

3. Mamma spleiser med 250,-

Comprende?

Evt. kan du skvise hovedkortet og kjøpe kabinettet på egenhånd, eller du kan kjøpe en separat powersupply, f.eks. North Q.

Umh, genialt :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...