Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

EPoX 8KDA3+: nForce3 250Gb

Anbefalte innlegg

Hva fikk dere med i pakken? Jeg fikk ikke med driver diskett til S-ATA kontrollerene, de ligger på CDen. Jeg fikk dermed ikke innstallert Windows på den nye S-ATA disken min, men måtte bruke den ledige 40GB P-ATA disken. (5400RPM vs. 7200 :() Burder vært et minus synes jeg.

Hvis driverne ligger på CD plate kan du kanskje kopiere dem over på en floppydisk? Og bruke F6 til å laste drivere fra diskett under installasjonen (Windows 2000 og Windows XP tror jeg har en slik F6-tast som trengs).

Hvis driverne ikke er for store til å passe på Floppy da? Man vet aldri i disse tider når folk koder med verktøy som generer store filer som sluttresultat. :hrm:

Da er det vel mulig å boot'e harddisk fra hvilken som helst S-ATA kontakt da kanskje hvis BIOS'en støtter dette? Fortell oss hvordan det gikk da, -NeoRag- :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva fikk dere med i pakken? Jeg fikk ikke med driver diskett til S-ATA kontrollerene, de ligger på CDen. Jeg fikk dermed ikke innstallert Windows på den nye S-ATA disken min, men måtte bruke den ledige 40GB P-ATA disken. (5400RPM vs. 7200 :() Burder vært et minus synes jeg.

Når det gjelder S-ATA-diskett så har ikke vi fått med det heller, men er det ikke slik at installasjonsprogrammet finner de to S-ATA-kontaktene som er koblet rett opp mot chipsettet?

Vel, jeg vil ha muligheten for å velge kontroller selv :hrm: Når man har lest at Sil3114 støtter NCQ og man har en Seagate S-ATA disk som skal støtte NCQ er vel ikke valget så vanskelig? Uansett hvor tvilsom NCQ-støtten er eller ikke.

Hvis driverne ligger på CD plate kan du kanskje kopiere dem over på en floppydisk? Og bruke F6 til å laste drivere fra diskett under installasjonen (Windows 2000 og Windows XP tror jeg har en slik F6-tast som trengs).

Hvis driverne ikke er for store til å passe på Floppy da? Man vet aldri i disse tider når folk koder med verktøy som generer store filer som sluttresultat. :hrm:

Da er det vel mulig å boot'e harddisk fra hvilken som helst S-ATA kontakt da kanskje hvis BIOS'en støtter dette? Fortell oss hvordan det gikk da, -NeoRag- :)

Det er mulighet for å lage driver diskett fra CDen, men slik jeg forstod det måtte det flere disketter til når jeg prøvde. Jeg prøvde først å laste ned drivere fra Sil's hjemmeside, uten at det ville fungere. Etter noen prøv-og-feil med den så fant jeg frem P-ATA disken min som egentlig var i bruk i en annen PC. Når jeg fikk installert Windows så innstallerte jeg driverene som lå på CDen. Boom, der lå disken med sine 149 GB :)

Akkurat nå er jeg meget lite lysten på å formatere den. Den har allerede mistet 100GB av sin ledige plass. :innocent::whistle::thumbdown:

Jeg får se hva jeg gjør når kompisen min får satt opp sin PC (som jeg er meget spent på hvordan yter, men det får bli en annen diskusjon) (200GB disk :))

Endret av -NeoRag-
Lenke til kommentar

Det er mulighet for å lage driver diskett fra CDen, men slik jeg forstod det måtte det flere disketter til når jeg prøvde. Jeg prøvde først å laste ned drivere fra Sil's hjemmeside, uten at det ville fungere. Etter noen prøv-og-feil med den så fant jeg frem P-ATA disken min som egentlig var i bruk i en annen PC. Når jeg fikk installert Windows så innstallerte jeg driverene som lå på CDen. Boom, der lå disken med sine 149 GB :)

Akkurat nå er jeg meget lite lysten på å formatere den. Den har allerede mistet 100GB av sin ledige plass. :innocent::whistle::thumbdown:

Jeg får se hva jeg gjør når kompisen min får satt opp sin PC (som jeg er meget spent på hvordan yter, men det får bli en annen diskusjon) (200GB disk :))

Interessant :hmm:

Så en trenger flere disketter for å kopiere driveren. Hvordan oppfører Win2000/WinXP seg i det du bruker første diskett med F6 tasten, og hva skjer når den er ferdig å lese diskett 1. Klarer Installasjonen av OS'et å forstå at den skal fortsette på Diskett 2 og Diskett 3 også videre?

Jeg tenker jeg går for det tilsvarende kortet fra ASUS for Socket 754 (nForce3). Hvis webbutikkene klarer å få det inn fort nok.

Lurer på om driverproblematikken er lik på dette hovedkortet. I utgangspunktet tror jeg at det må være det når så mange ting er like mellom disse hovedkortene.

Jeg har nemlig tenkt å kjøre S-ATA harddisk som Harddisk #1 på systemet mitt. Ellers har jeg jo en gammel IDE harddisk jeg kunne ha installert OS'et på for så å koble på en S-ATA overgang (S-ATA til IDE) etterpå jeg har installert S-ATA driverne. Det er en hardware løsning jeg tror skulle fungere. Hvis ikke Win2000/WinXP skiter på draget da når den plutselig oppdager at noe i Registeret ikke stemmer når jeg bytter harddisk kontroller (drivere den kjører fra).

Ellers kan jeg kanskje bruke et harddisk image verktøy for fysisk å flytte hele Windows installasjonen fra en IDE harddisk over til en S-ATA harddisk som et alternativ.

Men jeg håper jeg kan unngå alt slik unødig slit ved å klare å installere S-ATA driverne under OS installasjonen på og med en S-ATA harddisk.

Alternativt skulle det vel la seg gjøre å slipstream'e en Win2000/WinXP Installasjons-CD som innholder den aktuell driveren på en modifisert installasjons-CD.

Har allerede klart å SlipStream'e en SP4 på en Win2000 installasjons-CD så da gjenstår det bare å finne ut hvor jeg skal legge driverne, og om noen filer på Windows-CD'en må redigeres for at Windows-CD'en skal kunne finne den nytillagte driveren. Setter pris på om noen vet det siste, og kunne fortalt meg om det er nødvendig å redigere noen filer på WindowsCD'en ved SlipStream metode. Og om de også kunne fortalt meg hvilken katalog jeg skal legge S-ATA driveren i for at Windows-CD'en skal finne den under installasjonen.

Noen som kan svare på de 2 siste spørsmålene mine?

:ohmy:

:D

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg ikke fått laget en S-ATA driver diskett, dette av 1 grunn: jeg har ikke giddet, for PCen fungerer nå.

Jeg vet altså ikke om det trengs flere disketter, men det virket slik.

(Jeg får vel prøve om noen timer, for dette fikk jeg lyst til å finne ut av :p)

Lenke til kommentar

Ja, dette med å lage driverdiskett kan ofte minne om en "høna eller egget"-problemstilling. Forhåpentligvis har Windows XP SP2 lagt til støtte for de fleste SATA-kontrollere slik at man slipper driverdisketter under installasjon. Litt sløvt av EPoX å ikke inkludere en driverdiskett uansett synes jeg... :hrm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan får en VMware til å komme igjennom brannmuren i nForce3 chipset'et?

Jeg sliter med at i loggen står det:

Noe om IP address spoofing. Jeg er ganske sikker på at denne log hendelsen er relatert til VMware som forsøker å komme seg på Internett gjennom den installerte Bridged networking som er koblet direkte på Host'en sitt nettverkskort.

Men å vite hvordan man tillater å slippe slik trafikk igjennom er jeg usikker på.

Kanskje jeg ikke kan bruke bridge network men må bruke NAT direkte på nettverkskortet?

Jeg er ikke sterkest på nettverk akkurat. :cry:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hmm, var med driverdiskett på mine 8RDA(3)+

Er litt rart om de har droppa den disketten, ettersom den er forholdsvis viktig.

Det ser, som tidliger sagt, ut til at man kun trenger en driver diskett om man skal benytte seg av Sil3114 kontrolleren. En kompis av meg fikk heller ikke med disketter for Sil3114 kontrolleren, men når han satt harddiskene over på nVidia kontrolleren gikk det med en gang mye bedre, og han fikk installert Windows. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...