Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

EPoX 8KDA3+: nForce3 250Gb

Anbefalte innlegg

Den integrerte gigabit-kontrolleren har ikke fått en like god mottagelse som brannmuren. Hvis man ser på konkurrerende nettverksløsninger fra f.eks. Intel, så har ikke NVIDIA-løsningen mye å stille opp med rent ytelsesmessig. Intel er som kjent en av de mest anerkjente leverandørene av nettverkskontrollere på markedet. NVIDIA på sin side har ikke lang fartstid, og tester utført av Ace's Hardware viser at ytelsen på kontrolleren fra NVIDIA knapt holder følge med kontrollere fra Realtek, mens Intels CSA-Gigabit legger seg i en egen klasse.

Hvilken test hos Ace's snakker dere om? Denne : http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=65000300 ?

Det den sier er; Intel er best, nVIDIA er bra, Realtek suger balle. Realtek har lav overføringshastighet og sluker CPU som det skulle vært en pølsekongress forran Godzilla.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den integrerte gigabit-kontrolleren har ikke fått en like god mottagelse som brannmuren. Hvis man ser på konkurrerende nettverksløsninger fra f.eks. Intel, så har ikke NVIDIA-løsningen mye å stille opp med rent ytelsesmessig. Intel er som kjent en av de mest anerkjente leverandørene av nettverkskontrollere på markedet. NVIDIA på sin side har ikke lang fartstid, og tester utført av Ace's Hardware viser at ytelsen på kontrolleren fra NVIDIA knapt holder følge med kontrollere fra Realtek, mens Intels CSA-Gigabit legger seg i en egen klasse.

Hvilken test hos Ace's snakker dere om? Denne : http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=65000300 ?

Det den sier er; Intel er best, nVIDIA er bra, Realtek suger balle. Realtek har lav overføringshastighet og sluker CPU som det skulle vært en pølsekongress forran Godzilla.

Den det siktes til ja. Men jeg er ikke helt enig i det du sier er konklusjonen. De sier at Intel er best, og det er også det som er den integrerte konkurrenten. Ser man på resultatene, så er det så vidt NVIDIA klarer å holde følge med Realtek jevn over, og er raskere på noen ting, og tregere på andre ting. Det eneste som gjør NVIDIA bedre enn Realtek er det grusomme CPU-forbruket til Realtek.

Lenke til kommentar
Fin test!

En liten ting:

God ytelse

+ God overklokker

+ Brannmur i hardware

+ AGP/PCI-lås

+ Overklokker godt

+ Bra bundle

+ 6 S-ATA-kontakter

+ NCQ-støtte via Sil 3114-brikken

Hva er vitsen med å skrive "God overklokker" OG "Overklokker godt" :D

Jo, nå skal du høre her: Det å overklokke godt er noe helt annet enn å være en god overklokker! Hvis den overklokker godt, så betyr det at den får gode resultater ut av overklokkingen, mens hvis den er en god overklokker så klarer den å overklokke høyt :innocent:

*ro som bare pokker* :blush:

Retter det opp nå :)

Lenke til kommentar
Er dette det samme kortet men uten RAID støtte ?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300671&cks=PRL

Riktig, og ikke bare det men den har 4 færre S-ATA tilkoblinger. Bare les dette utklippet fra Spec.'en hos www.epox.nl:

"4 extra S-ATA ports from Silicon Image Sil-3114 controller with RAID 0,1,and 10

(only on 8KDA3+)"

Altså er det bare 8KDA3+ modellen som har totalt 6 S-ATA kontakter.

Lenke til kommentar

Riktig, og ikke bare det men den har 4 færre S-ATA tilkoblinger. Bare les dette utklippet fra Spec.'en hos www.epox.nl:

"4 extra S-ATA ports from Silicon Image Sil-3114 controller with RAID 0,1,and 10

(only on 8KDA3+)"

Da mangler den vell også NCQ-støtte (om det var noen)?

Endret av klo
Lenke til kommentar

Dette er et svar på spørsmålet om det finnes andre kort som også inkluderer Firewire (IEEE 1394).

Svaret er ja. ASUS har et slikt kort. Men kortet er ikke helt identisk i og med at det kun har 5 PCI slotter og ikke 6 PCI slotter slik som EPOX kortet. En vesentlig fordel for begge kortene.

Du kan altså velge mellom et kort med 6 PCI slotter, eller ofre det mot 5 PCI slotter som har Firewire i tillegg.

Det kan også være andre forskjeller mellom disse kortene som jeg ikke har lagt merke til enda. Men her finner du mer informasjon om kortet fra ASUS:

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=K8N-E%20Deluxe&langs=01#

og her

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=17173

Lykke til med valget :cool:

Lenke til kommentar
Den det siktes til ja. Men jeg er ikke helt enig i det du sier er konklusjonen. De sier at Intel er best, og det er også det som er den integrerte konkurrenten. Ser man på resultatene, så er det så vidt NVIDIA klarer å holde følge med Realtek jevn over, og er raskere på noen ting, og tregere på andre ting. Det eneste som gjør NVIDIA bedre enn Realtek er det grusomme CPU-forbruket til Realtek.

realtek_nforce3_1.JPG

realtek_nforce3_2.JPG

Som man ser her er nFORCE3 bedre enn Realtek to ganger ( ene ganske stor forskjell) mens Realtek vinner de to andre med god margin. Realtek dermiot har et CPU-forbruk som ikke ligner noe. I testen er det brukt en A64 3400+, som er en VELDIG kraftig CPU. Og i Receive-testen får Realtek-chipen hele maskina i knestående. Jeg vil si at dette alene er nok til å si at Realtek-chipen er ubrukelig til annet enn å sjekke mailen og surfe med.

Så ja, den er raskere ... men til en usaklig høy pris. 35% mer ytelse på TCP-receive til 176% økning i prisen. Å da si at nVIDIA så vidt kan holde følge med Realtek, blir å ta litt vel godt i.

EDIT: Men Intel er og blir kongen på nettverkskort. Sånn er det bare. Det sies at har man først prøvd dual CPU, går man aldri tilbake. Det gjelder Intel nettverkskort også ! ;)

Endret av ufo
Lenke til kommentar

Er en ting jeg lurer litt på, hvorfor kjører dere ikke tRAS på rundt 10 på testene av n-force3 hovedkortene deres ?

Antar dere kjørte samme settings på minne som med Gigabyte K8NSNXP testen deres, dvs: 2-3-2-5 @ DDR400

(står iallefall her: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8112&side=5 )

Anandtech mener iallefall det beste for n-force hovedkort yter beste med tRAS en plass mellom 8 og 11.

"We only tested the OCZ EB memory in our Intel testbed, but OCZ tests for 2.5-2-3 compatibility on nVidia nForce2/nF3, VIA K8T800, Intel 865/875, and SiS 655TX chipsets. While we have found the fastest performance on Intel 865/875 to be achieved at Cycle Time or tRAS of 5, we have found that the best performance on nForce family chipsets is often achieved with a tRAS of 8 or even as high as 11. In brief testing with nForce3 and nForce2 boards, we found that the best performance with OCZ3500EB was achieved at 2.5-2-3-9 settings, where the discontinued BH5 is usually best on nF2/nF3 at tRAS of 10 or 11."

( http://www.anandtech.com/memory/showdoc.html?i=2019&p=4 )

Vet iallefall at mine ch-5 brikker yter best @ tRAS 11 på n-force2 plattform, så det kan godt stemme at n-force3 hk's yter noen % bedre @ Cycle Time 10 enn Cycle Time 5, som dere har kjørt med.

Hilsen Erlend

Lenke til kommentar

(only on 8KDA3+)"

For å oppklare litt:

J modellen har (2 x Sata i RAID)

3+ modellen har (2 x Sata i Raid) + (4 x Sata i raid på "Sil-3114 kontroller")

Begge har Raid, men 3+ versjonen er nok den eneste med NCQ via Sil-3114.

Lenke til kommentar
Jo, nå skal du høre her: Det å overklokke godt er noe helt annet enn å være en god overklokker! Hvis den overklokker godt, så betyr det at den får gode resultater ut av overklokkingen, mens hvis den er en god overklokker så klarer den å overklokke høyt :innocent:

*ro som bare pokker* :blush:

Dette kvalifiserer ikke som roing! Her bruker du jo påhengsmotor... :)

Når det er sagt så synes jeg at forklaringen var meget god. :D

-KJ

Lenke til kommentar
Jo, nå skal du høre her: Det å overklokke godt er noe helt annet enn å være en god overklokker! Hvis den overklokker godt, så betyr det at den får gode resultater ut av overklokkingen, mens hvis den er en god overklokker så klarer den å overklokke høyt  :innocent:

*ro som bare pokker*  :blush:

Dette kvalifiserer ikke som roing! Her bruker du jo påhengsmotor... :)

Når det er sagt så synes jeg at forklaringen var meget god. :D

-KJ

Jeg synes han ror godt :-)

Men jeg vil hjelpe til litt:

God overklokker = Hovedkort med gode overklokkingsmuligheter (gode instillingsmuligheter i bios, agp lock , etc...)

Overklokker godt = Hovedkortet klarer å utnytte mulighetene og gir gode overklokkingsresultater.

:-)

Lenke til kommentar

(only on 8KDA3+)"

For å oppklare litt:

J modellen har (2 x Sata i RAID)

3+ modellen har (2 x Sata i Raid) + (4 x Sata i raid på "Sil-3114 kontroller")

Begge har Raid, men 3+ versjonen er nok den eneste med NCQ via Sil-3114.

J modellen har riktig 2 S-ATA kontakter (6-4=2)

Du sier at J modellen også har RAID. Og det har "nVRAID for combined P-ATA and S-ATA RAID".

Da blir det vel RAID mellom disse 2 S-ATA kontaktene og P-ATA kontaktene. Ikke sant?

:w00t:

Lenke til kommentar

Brannmuren i hardware ser lovende ut for nForce3 chipset'et. Men jeg aldri før sett en router med brannmur eller liknende som har så mange ICMP innstillinger.

Vanligvis har en vel kun valget mellom å slå av og på ICMP. Så jeg lurer på hva Nvidia mener er hensikten med dette. Forstår jo at det gir mer innstillingsmuligheter. Men gir det direkte nytte er spørsmålet? Altså hva kan en bruke denne fininnstillingsmuligheten til da? Og hva betyr de forskjellige ICMP innstillingene som det er bøtter og spann av?

Det hadde vært supert med en egen detaljert brannmur-guide for nForce3 chipset'et. Og ikke bare en detaljert guide, men en guide som også forklarer godt hvordan du fininnstiller for best sikkerhet som ikke går ut over bruksbehovet til folk.

Siden en har mindre kontroll med utgående trafikk i følge artikkelen om Epox-kortet. Så da lurer jeg på om det finnes freeware som du kan innstallere hvor dette ekstra programmet er istand til å jobbe i ledtog med den hardware/driver- baserte brannmuren . Og hvor et slikt tillegg veier opp for den mindre kontrollen en ikke har med standardutrustningen for hovedkortene med nForce 3 250GB chipset?

Noen som har peiling? :!:

Lenke til kommentar

Enig med G, dere burde skrive en guide for brannmuren til nVidia, den kommer jo på alle deres nye hovedkort (nForce2, nforce3 og helt sikkert nForce4). Jeg får ikke brukt brannmuren sammen med PPPOE (Telenor), selv om jeg skrur av alle innstillingene :hrm:

Hva fikk dere med i pakken? Jeg fikk ikke med driver diskett til S-ATA kontrollerene, de ligger på CDen. Jeg fikk dermed ikke innstallert Windows på den nye S-ATA disken min, men måtte bruke den ledige 40GB P-ATA disken. (5400RPM vs. 7200 :() Burder vært et minus synes jeg.

Lenke til kommentar
Enig med G, dere burde skrive en guide for brannmuren til nVidia, den kommer jo på alle deres nye hovedkort (nForce2, nforce3 og helt sikkert nForce4). Jeg får ikke brukt brannmuren sammen med PPPOE (Telenor), selv om jeg skrur av alle innstillingene :hrm:

Hva fikk dere med i pakken? Jeg fikk ikke med driver diskett til S-ATA kontrollerene, de ligger på CDen. Jeg fikk dermed ikke innstallert Windows på den nye S-ATA disken min, men måtte bruke den ledige 40GB P-ATA disken. (5400RPM vs. 7200 :() Burder vært et minus synes jeg.

En konfigureringsguide ligger litt utenfor hva vi i utgangspunktet tar for oss her, men jeg kan definitivt se poenget. Vi får se om det blir mulighet etter hvert, men tror ikke jeg skal love noe slikt med det første.

Når det gjelder S-ATA-diskett så har ikke vi fått med det heller, men er det ikke slik at installasjonsprogrammet finner de to S-ATA-kontaktene som er koblet rett opp mot chipsettet?

Lenke til kommentar
Om jeg forsto det rett, må man installere driverne til kortet for å få administrert brannmuren. Dette burde kunne gjøres 100% via nettleser i stede.

Ellers synes jeg minuset med firewire burde telle ganske mye. Antagelig koster et tilsvarende kort med firewire mindre enn dette + ekstra firewire-kort. Jeg bruker iallefall helst firewire til min eksterne disk...

Men testen var fin! Godt dere utelot alle de grafene når forskjellen er såpass liten allikevel.

Man får et spørsmål om man vil bruke HW brannmiren når man instalerer driverne ;)

Lenke til kommentar
Nope, men jeg lurer på om 74 GB-versjonen gjør det.

(Edit: Hvorfor quotes ikke innlegget til BøggeBakken ?)

WD opererer med Tagged Command Queing (TCQ) og så vidt jeg vet foreløpig bare på 74 GB versjonen av Raptor.

TCQ med opprinnelse fra SCSI involverer vertskontrolleren noe mer en NCQ. Og i motsetning til Native Command Queing (NCQ) har ikke TCQ mulighet for "out of order" levering av data (ta dette med en klype salt inntil videre, kilden virket ikke 100 % up to date).

TCQ benytter heller ikke First Party DMA slik som NCQ.

I samme slengen: Sil3114 og NCQ er vel tvilsomt

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...