Gå til innhold

Noen spørsmål om tilbehørkjøp

Anbefalte innlegg

Får et d70 om et par dager, har derfor et par spørsmål:

-Hvor stort minnekort bør jeg ha (Hvor stor plass tar bildene), kommer til å ta mest bilder i raw format tror jeg. Og bør jeg kjøpet et med høyere hastighet?

-Synes det er moro å ta nærbilder, så macro objektiv blir nok noe av det første jeg investerer i, noen forslag til et godt et som ikke koster så altfor mye?

-Er det en fordel å ha et fast 50mm objektiv feks? Siden dette selges seperat og jeg ser en del har det i tillegg til 18-70

[EDIT] Ser jo at de med fast brennvidde har bedre lysfølsomhet, men er det noe mer?

Beklager hvis dette har blitt besvart tidligere.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 2x 256MB og synes det er litt lite. På et 256MB kort får du plass til ca 44 raw bilder.

Ja, kjøp et raskt kort, da går alt raskere. Jeg har Sandisk Ultra II.

Kan slå sammen svaret på de to siste spørsmålene dine. Kjøp en Sigma 50mm MACRO. Koster 2500 omtrent. Har du råd, gå heller for en Sigma 105mm Macro, da får du litt bedre nærgrense (men 50mm er kanskje litt mer anvendelig til andre ting enn macro, feks portretter..)

Og ja, tror dette er spørsmål som har blitt besvart mange ganger tidligere her på forumet... :)

Lykke til med nytt kamera!

Lenke til kommentar
Jeg har 2x 256MB og synes det er litt lite. På et 256MB kort får du plass til ca 44 raw bilder.

Ja, kjøp et raskt kort, da går alt raskere. Jeg har Sandisk Ultra II.

Kan slå sammen svaret på de to siste spørsmålene dine. Kjøp en Sigma 50mm MACRO. Koster 2500 omtrent. Har du råd, gå heller for en Sigma 105mm Macro, da får du litt bedre nærgrense (men 50mm er kanskje litt mer anvendelig til andre ting enn macro, feks portretter..)

Og ja, tror dette er spørsmål som har blitt besvart mange ganger tidligere her på forumet...  :)

Lykke til med nytt kamera!

Vel.......

En 50mm er ikke noe særlig til portretter (utenom helfigur), da den korte brennvidden vil lage artifakter i bildet alá: Større øre på den siden som er nærmest, nesa kan bli lengre/spissere osv.

En 105mm er en veldig bra brennvidde for vanlige portretter (hode og overkropp).

I tillegg har man muligheten til å arbeide lengre ifra objektene man tar bilder av (macro). Med en 50mm må man så nærme for å få den skikkelige forstørrelsen at mange småkryp vil flykte lenge før du får plassert fronten av objektivet de få cm. man må være unna. Med en 105mm kan man variere avstanden mye mer enn en 50mm.

Jeg for min del kan gå 100% god for en Sigma EX 105/2,8 Macro 1:1.

Bruker den også mye med en 1,4x konverter for å få enda bedre arbeidsavstand (til øyenstikkere, fluer, sommerfugler mm).

Macrofoto er forøvrig noe som krever mye trening før det sitter ordentlig, men så er det jo også fryktelig morsomt da :thumbup:

Her er noen av mine macrobilder tatt med bla.a. EX 105/2,8 http://www.pbase.com/frode/macro_300d

PS: En 50mm F1,8 er et ekstremt bra objektiv. Alle burde absolutt ha et slikt ett. Til rundt tusenlappen er det jo også en grei pris på det.

Mvh: Frode

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...