Gå til innhold

CSS - Web design slicing (istedenfor tables)

Anbefalte innlegg

Jeg har altid tenkt aa bruke CSS, jeg snakker mye om det hele tiden, men jeg har aldri faatt fingeren ut :no:

Jeg har altid gjort det paa den gamle maaten, bruker enten et program til aa slice opp web designet som er laga i PS/PSP og alt blir lagt i tabels and cells. Ser jo egentlig greit ut, men for eller seinere saa bor man komme seg over paa standard.

Det jeg egentlig lurte paa, er det noen her som har brukt CSS(p) til aa legge ut designet av en webside istedenfor aa bruke tables?

Det er vanvittige bra linker der ute som gaar paa layout av tekst, men jeg har funnet svert lite som er rettet direkte mot aa legge ut sliced design. Er det noen som har erfaring med det jeg strever med eller har link (for jeg finner ikke noe om det).

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg egentlig lurte paa, er det noen her som har brukt CSS(p) til aa legge ut designet av en webside istedenfor aa bruke tables?

De aller fleste av brukerene av denne delen har nok det ja.

Linker til deres sider finner du her.

Selv bruker jeg heller guides til å dele opp design(et), da jeg føler jeg har mer kontroll over hva jeg driver med da. Det å bruke css til designet i stedet for tables er piece of cake når du for det første har lært det. Og det lærer en veldig fort.

Mine tre inkludert: demoted.org, pc.demoted.org og paradoxia.org. Alle delt opp i PhotoShop og håndkodet etterpå. :)

Lenke til kommentar
Er det bare meg som har det problemet at ved å bruek layout i CSS (position:absolute) så vises det ulikt i alle browsere jeg prøver og designet blir ubrukelig? :S

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor alle på død og liv skal bruke absolutt posisjonering til "alt". Har kodet titalls design vha CSS, og enda ikke fått bruk til det til annet enn småting. Har du et konkret eksempel der det er helt nødvendig?

Lenke til kommentar
De aller fleste av brukerene av denne delen har nok det ja.

Linker til deres sider finner du her.

Selv bruker jeg heller guides til å dele opp design(et), da jeg føler jeg har mer kontroll over hva jeg driver med da. Det å bruke css til designet i stedet for tables er piece of cake når du for det første har lært det. Og det lærer en veldig fort.

Mine tre inkludert: demoted.org, pc.demoted.org og paradoxia.org. Alle delt opp i PhotoShop og håndkodet etterpå. :)

Saa du deler opp grafikken som om at du skulle ha delt det opp for bruk i tables. Men setter det isammen igjen med CSS(p), er jeg paa riktig vei naa?

Guides, har jeg faktisk ikke vert borti i, er det noe alla image slicing eller hva? Litt aapenbaring omkring dette kunne ha hjulpet. Skal jeg soke paa "guides CSS" eller "guides tables"

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Du er absolutt inne på noe ja. I bunn og grunn er det jo nesten det samme, bare at selve kodedelen blir gjennomført på en litt annerledes måte.

Jeg tenker alltid "bokser" når jeg deler opp, og hvordan jeg har tenkt å løse det kodemessig. Det finnes jop utallige måter å løse det på, det gjelder å finne den metoden som krever minst arbeid, minst kode og er semantisk.

Det som også er noe å tenke på, er at elementer som ikke har noen funksjon annet enn å "se pent ut", skal "gjemmes bort" i en div, feks noe tøff grafikk i toppen av siden. Altså dette skal ikke settes inn som et bilde, men bakgrunnsbilde i en div som er ment for dette, igjen på grunn av semantikk.

Noe som kan være greit, er å hele tiden se for seg siden din (både i hodet ditt og faktisk teste det) uten stilark. Du vil da få et innblikk i om siden din er semantisk bygget opp. Dette er hvordan siden din vil se ut i ikke-grafiske lesere.

Guides fungerer på samme måte som slices (men guides har ikke automatisk oppdeling slik som slices har), og hva du ønsker å bruke er nøyaktig det samme. Eneste grunnen til at jeg bruker dem, er at arbeidsområdet i Photoshop blir ryddigere (i mine øyne), og at jeg selv føler at jeg har bedre kontroll over prosjektet mitt.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som har det problemet at ved å bruek layout i CSS (position:absolute) så vises det ulikt i alle browsere jeg prøver og designet blir ubrukelig? :S

Jeg anbefaler å bruke float i stedet, siden det gir et design som er mer dynamisk i forhold til endring av størrelse. Dersom headeren øker i høyde, er det ingen verdier som trengs å endres.

Lenke til kommentar

Okayh, men da kan jeg nesten fortsette med designet mitt da. Jeg kommer nok til aa mase litt mere her paa forumet ang CSS og design.

Gleder meg rett og slett til aa faa begynnt med alt sammen :)

Jaja jeg vet jeg dette er en gammel site som jeg har jobbet med (rundt aar 2000) siden har aldri blit oppdatert eller fikset paa og er ca 80% ferdig, er det noen her som kunne ha kommet med litt input om hva dere syntes, konstruktiv kritikk (positivt/negativt) mottaes med takk

Oase Kirche i Tyskland

JEg tror jeg kommer til aa fikse opp det designet prove aa gjore det finere og optimalisere grafikken (loader litt seint syntes jeg)

Frankie

Singapore

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

For å si det sånn: Jeg kan se at den siden er laget rundt år 2000. Dette er slik jeg tenker når jeg ser siden din:

• <META NAME="Generator" CONTENT="Jasc Paint Shop Pro 7">!
  • Tables til layout
  • Validerer ikke
  • Times New Roman
  • Courier i menyen
  • Wow! Enda en meny! 2 menyer!
  • Litt bugs i grafikken (hjørnene)
  • ALT for mye Javascript
  • Jeg kan ikke scrolle med musehjulet! Ææææ!
  • Oj, der var pilene jeg skulle bruke, gitt!
  • Er det et bilde i bakgrunnen der??
  • Er det en header langt oppe i venstre hjørne..?

Du bør gjøre noe med den, ja! :)

Lenke til kommentar
For å si det sånn: Jeg kan se at den siden er laget rundt år 2000. Dette er slik jeg tenker når jeg ser siden din:

•  
  • <META NAME="Generator" CONTENT="Jasc Paint Shop Pro 7">!

• Tables til layout

• Validerer ikke

• Times New Roman

• Courier i menyen

• Wow! Enda en meny! 2 menyer!

• Litt bugs i grafikken (hjørnene)

• ALT for mye Javascript

• Jeg kan ikke scrolle med musehjulet! Ææææ!

• Oj, der var pilene jeg skulle bruke, gitt!

• Er det et bilde i bakgrunnen der??

• Er det en header langt oppe i venstre hjørne..?

Du bør gjøre noe med den, ja! :)

Takker takker.

Takker for kjempe god kritikk, setter veldig pris paa det. (sitter aa ler her jeg for alt det du sier er saa sant saa sant).

Men jeg skal erlig innromme noe av grunnen til at alt var saa halv gjort var at jeg mistet lysten paa hele prosjektet at jeg egentlig ikke gadd aa fikse paa noen ting. Jeg hadde brukt store deler av min tid (ihvertfall den gang), saa sendte jeg email etter email om aa faa tilbake melding osv. Men fikk aldri noe svar, saa enden paa visa ble at jeg lot hele prosjektet stove ned, og det har det gjort siden 2000.

Men du, gjett om jeg har lyst til aa fikse paa designet naa, kanskje forandre paa ting og tang her og der, og la det bli mitt eget....Btw fikk aldri betalt for prosjektet, derfor det ble som det ble. :yes:

Bilde i bakgrunnen er ikke i bakgrunnen as in background. Er men som en del av designet.

Frankie

Singapore

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...