petterg Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Er i ferd med å sette opp en lagrings server, og hadde tenkt å kjøre LVM. Maskina har en SCSI system disk og en SCSI cache disk. For lagring brukes PATA disker. LVM ligger da bare på IDE diskene. Etterhvert som plassbehovet øker er planen å utvide LVM området ved å sette i flere IDE disker. En stor fordel med LVM, som man ikke har i RAID er nettop at man kan utvide lagringskapasiteten med å legge til flere disker. Man kan også flytte den delen av en volumgruppe som ligger på en disk over til en annen disk med move kommandoen. Dette forutsetter imidlertid at både den nye disken og den som skal skiftes ut sitter i samtidig med alle de andre diskene i volumgruppa. Hva gjør man dersom man ikke har mulighet til å sette i flere disker? Altså dersom man allerede har 4 IDE disker montert, og SCSI diskene er mindre enn den IDE disken som må skiftes. Ikke at det er noe problem ennå, men det er så dumt å utvide LVM til 4 disker dersom det setter sperre på fremtidig utskifting av disk. Da vil det vær en bedre løsning at jeg bytter ut den minste disken til en større, og holder meg på 3 disker. Det er jo selvsagt en mulighet å midlertidig bytte ut en gammel IDE disk med en USB, og deretter bytte fra USB til en ny IDE, men jeg er ikke no glad for å gjøre jobben dobbelt. Lenke til kommentar
sim Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 (endret) Kan du ikke bruke en IDE-kontroller som du plasserer i PCI-porten? Så har du jo mulighet til å fler enn 4 IDE-disker. Endret 29. juni 2004 av sim Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 bytt disk før du har mindre plass igjen enn den disken du ønsker å bytte ut. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 29. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2004 Så det finnes ikke noe triks, f.x. ved å ta et image av disken som skal byttes over på den nye? (Altså nappe ut en av de andre diskene i volumgruppa midlertidig.) Vel, om diskene er like store regner jeg jo med at det ville funka, men når de er forskjellig størrelse får man vel ikke utnytta den ekstra plassen den nye disken gir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå