Gå til innhold

plassen blir borte

Anbefalte innlegg

jeg har en stasjon på 7.8 gb, det står at den er helt full, litt over 1mb igjen..

men når jeg går inn på den stasjonen, merker alt som er der, så er det bare 6.3 gb som er brukt, så jeg skal ha 1.5 gb ledig på den stasjonen, jeg har også flyttet en del fra den stasjonen til en annen, men det blir fylt opp igjen sakte men sikkert, selv om det ikke ligger noe mer der...

hva kan jeg gjøre for å få windows til å vise riktig hvor mye plass jeg har igjen.

nei, formatere kan jeg ikke gjøre...

ja, jeg har kjørt kontrollert harddisken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk prosessene som kjører. Kanskje de generer noe data.

Hva med logfiler?

Når du sjekket størrelsen tok du med skjulte filer, og har du tilgang til alle filene med den brukeren du sjekket med? Du vil vel ikke få sjekket andre brukere sine filer, dersom dette er en filserver ?!

Lenke til kommentar

alle logg-filer er fjernet, trashcan er tømt

jeg tok med skjulte filer, og jeg logget på som administrator, alle filer til bruker osv. ligger på d:

det er ntfs filsystem.

både "size" og "size on disk" er mindre enn den plassen som det står at c: bruker..

pagefila??

forklar mer :yes:

Lenke til kommentar

sett på vis skulte filer, og se hvor stor plass mappen "System Volume Information" tar. Hos meg tar den 2.2 GB, og det går fint ann å slette mye av innholdet i denne mappen. Noen filer som log og sånt får du ikke lov til å ta vekk. Hvis ikke dette hjelper må du se om du har norton protected recycle bin, og slette alt derifra.

Alternativet blir å slette noen programmer eller liknende.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Hei.

"Tapt" plass er som regel på grunn av cluster størrelse. En fil på en byte tar alltid opp ett cluster. På XP og store disker er cluster størrelsen på 4k (4096 bytes). Har du en fil på 4097 bytes vil du bruke to clustere eller 8192 bytes.

Med andre ord alle filer opptar et helt antall clustere.

Hvis du høyreklikker på en fil og velger properties Vil du feks. se

Size : 68168 bytes

Size on disk : 69632 bytes

Denne filen tar opp 17 clusere og sløser bort 1464 bytes.

Har du mange filer blir plassen som blir "sløst" bort ganske stor.

For en mere utdypende forklaring se her: http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;EN-US;q314878

Good Luck.

Endret av ragstian
Lenke til kommentar

har ikke noe fra norton nei...

og dette var noe som skjedde over maks 2 dager, ingen har drevet på serveren de 2 dagene det kan ha skjedd på...

hadde 1.5gb ledig før..

det er w2k server, ingen system restore der

Endret av aklla
Lenke til kommentar

OK.. kjører w2k selv... sjekk i de forskjellige brukermappene.. Tipper du bare bruker administrator der.. er denne mappen usannsynlig stor? Hadde en gang lignende overforbruk av plass, det var et fragment av en film jeg hadde sett (som da ble liggende i cachen til mediaplayer under min admkonto) som tok opp plass, og som ikke var synlig selv med -h (attrib).

Edit: det vil si, filen både var der og var ikke der... mulig du har noe kluss med fil-allokeringssystemet ditt.

Endret av hart
Lenke til kommentar

treesize skal jeg prøve...

ny harddisk kan jeg nok ikke kjøpe enda, da årets budsjett(satt opp i januar) enda er ukjent for oss :eek:

har vel brukt nok, etter å ha kjøpt 3 paller med pc, 7 nye laser-skrivere, 3 servere, og brukt 80k eller noe på innbrudd..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...