Gå til innhold

Mitt forsøk på CSS layout...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha klødd meg en del i hodet, fant jeg ut noe litt irriterende. Har en "container" div som inneholder tre kolonner (div's) (meny, content, høyre). Containeren er statisk, mens de tre andre har høyde på 100%. Dette for at alle kolonnene skal få lik høyde dersom innholdet i en av de "presser" den lenger ned enn den gitte høyden i containeren.

Det som plager meg litt er at dette ikke skjer.. :roll:

Hvis jeg derimot setter DOCTYPE til HTML Transitional (validerer XHTML strict nå), fungerer det. Har også prøvd med XHTML trans., men div'ene blir fremdeles "hengende igjen" på container høyden, foruten den div'en som forårsaker utvidelsen da.

Finnes det noen løsning på dette, eller må jeg droppe XHTML?

PS

Dette ble veldig knotete skrevet, men håper noen skjønner forklaringen min.. :yes: For å demonstrere hva jeg mener, har jeg fremprovosert dette nå på http://xhtml.phpdeveloping.net

Endret av sindre_m
Lenke til kommentar
Det er et sant helv... hele tiden.

Her er en kjekk liten "compering tool". Bruker den

sjøl. Du får en splitscreen med mozilla og ie.

Link

Takker, skal prøve den. Akkurat nå sliter jeg med det at div'en (containeren) ikke utvider seg etter innholdet (andre div'er) i mozilla. Alt bare "klapper sammen". Noen med et triks på lur?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, da har jeg "fin-tunet" CSS'en for å fungere likt i hvertfall nyeste versjon av IE, Opera og Mozilla. Designet har også blitt mer komplett, siden første gang jeg postet her. Spesielt kolonnen til høyre har jeg prøvd mange forskjellige løsninger på, og synes til slutt det ble ganske brukbart.

Så vil vel egentlig bare ha noen tilbakemeldinger på om jeg fortsatt er på rett vei, for å si det slik... :roll: Er ikke noe seriøst innhold, men har lagt opp noe tekst for å lettere se hvordan det blir.

Link er fortsatt: http://xhtml.phpdeveloping.net

Endret av sindre_m
Lenke til kommentar

Bare en liten tanke ang <h2>-ene dine...

Er det ikke mer korrekt å gjøre det på denne måten?

h2 {
font-size: 70%;
color: #BFA526;
font-weight: bold;
letter-spacing: 1px;
text-indent: 22px;
text-transform: uppercase;
margin: 0;
padding: 4px 0 1px 5px;
background: url("punktum.png") left bottom no-repeat;
}

<h2>Services</h2>

En annen ting er at det er feil å bruke h1 på :: Latest news :: osv, dette er vel egentlig et h2-element. På disse kan du vel forsåvidt også bruke samme prinsipp som over.

Lenke til kommentar
Bare en liten tanke ang <h2>-ene dine...

Er det ikke mer korrekt å gjøre det på denne måten?

h2 {
font-size: 70%;
color: #BFA526;
font-weight: bold;
letter-spacing: 1px;
text-indent: 22px;
text-transform: uppercase;
margin: 0;
padding: 4px 0 1px 5px;
background: url("punktum.png") left bottom no-repeat;
}

Skjønner ikke helt hva du mener her. Misforstår jeg deg, eller mener du at punktumet skal legges i et bilde?? :roll: I såfall ser jeg ikke akkurat poenget...

En annen ting er at det er feil å bruke h1 på :: Latest news :: osv, dette er vel egentlig et h2-element. På disse kan du vel forsåvidt også bruke samme prinsipp som over.

Dette er jeg forsåvidt enig i, men jeg la det opp slik at største overskrift i hver kolonne fikk "h1", neste "h2" osv. Synes det ble like ryddig, men kanskje jeg gjør om på det.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du mener her. Misforstår jeg deg, eller mener du at punktumet skal legges i et bilde?? :roll: I såfall ser jeg ikke akkurat poenget...

Se for deg hvordan siden din ser ut UTEN et stilark, evt fjern stilarket for å se det.

Godt mulig du gir en lang elg i akkurat dette, men slik tenker aldri jeg.

Grunnen er at punktumet slik du har satt det nå, ikke har noen funksjon utenom det visuelle, og derfor bør det (imo) "gjemmes bort" på denne måten.

For personer (de få) som ser siden din i en nettleser uten css-støtte o.l., vil det se mye bedre ut med "Overkskrift" enn ".overskrift", mens de som ser siden din i "vanlige" lesere fremdeles vil se overskriftene slik du har "designet" dem. Dette synes jeg går litt på ryddighet og struktur.

Mulig jeg gikk glipp av noe viktig de årene jeg gikk på skole, men jeg har aldri lært å sette punktum før overskrifter iallefall.

Som sagt, mulig du ikke bryr deg om dette i det hele tatt, men det var iallefall mitt poeng.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du mener her. Misforstår jeg deg, eller mener du at punktumet skal legges i et bilde??  :roll: I såfall ser jeg ikke akkurat poenget...

Se for deg hvordan siden din ser ut UTEN et stilark, evt fjern stilarket for å se det.

Godt mulig du gir en lang elg i akkurat dette, men slik tenker aldri jeg.

Grunnen er at punktumet slik du har satt det nå, ikke har noen funksjon utenom det visuelle, og derfor bør det (imo) "gjemmes bort" på denne måten.

For personer (de få) som ser siden din i en nettleser uten css-støtte o.l., vil det se mye bedre ut med "Overkskrift" enn ".overskrift", mens de som ser siden din i "vanlige" lesere fremdeles vil se overskriftene slik du har "designet" dem. Dette synes jeg går litt på ryddighet og struktur.

Mulig jeg gikk glipp av noe viktig de årene jeg gikk på skole, men jeg har aldri lært å sette punktum før overskrifter iallefall.

Som sagt, mulig du ikke bryr deg om dette i det hele tatt, men det var iallefall mitt poeng.

Er vel mer enn et malplassert punktum som skulle se rart ut i en ikke-css kompatibel browser skulle jeg tro... Men takk for tipset! ;)

Endret av sindre_m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...