Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internet , feil med msn :o

Anbefalte innlegg

Heisann ,

Jeg og en kammerat sitter her på rommet mitt med et par laptopper og en stasjonær pc.. etter litt krøll og tull fikk vi internett på alle pcene. Internett forbindelsen som er et telenor adsl abonoment er påkoblet på den stasjonære pcn og enda en kabal fra et annent netverkskort i min pc og ut til switchen. Anyway , problemet er at vi ikke kommer på msn med laptoppene. Virker ut som om noen porter er stengt på en måte. Men brannmur for nettverks oppkoblingen og på pcn er skrudd av. Noen som vet hva det kan være? På forhånd takk ,

mvh Kim :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket abbonmang har du? Det er ADSL? En venn av meg har også telenor adsl, der var det bare å koble seg direkte innn i ruteren som har samme funksjon som en switch.. ruteren har også brannmur da. Prøv å koble deg til direkte med modemet og sett opp at du skal få automatisk ip i windows.

Lenke til kommentar

warillion: Grunnen til at du er rådløs, er at de fleste som har Telenor ADSL ikke har router, men kun et ADSL-modem. Dette deler kun ut en IP-adresse, ved oppringing via PPPoE. Det er kun i det siste at Telenor har begynt å tilby routere som en opsjon til sine kunder. Alternativet er Internet Connection Sharing, som det høres ut som at djplaya et co bruker.

Bruker ikke MSN selv, så dette blir litt gjetting. Sjekk om det er noen opsjon for brannmur/NAT i konfigurasjonen i MSN. Selv om du har slått av brannmuren, så har dere ikke noen offentlig IP-adresse til de bærbare. På routere, hvis jeg ikke husker feil, så må man vel slå på UPnP for at MSN skal virke. Sjekk om det er noen innstilling i Internet Connection Sharing for UPnP. Foreslår også at dere tar et søk på dette på Google.

Lenke til kommentar

Det virket ut som om du hadde peiling , men jeg skjønte ikke så mye :p Ja det er ADSL modem jeg har , ikke en router , som du sa har telenor begynt med det i det siste , og dele ut Routere isetden for vanlige ADSL modem. Da jeg fikk bredbånd for ca 2 år sia , så er det ADSL modem jeg har.

Telefon Uttak --> Splitter --> Adsl modem --> Netverkskort

og videre

Netverkskort --> switch --> 2 bærbare maskiner

Har da delt internetten connection min til det netverkskortet som går ut til switchen.

Nettverkskortet der internetten kommer inn , fra modemet , står på motta automatisk , på både ip , gateway og dns.

På det som går til switchen har jeg satt 192.168.1.1 som ip , gateway 255.255.255.0 , tok ipconfig -all i cmd og fikk dns og gateway til telenor oppkoblinga. Satte dette inn i netverkskortet som går ut til switchen.

Når det gjelder de bærbare maskinene er de satt til 192.168.1.2 og 192.168.1.3 , default gateway er satt til 192.168.1.1 slik at det viser tilbake til netverkskortet som går til switchen i den stasjonære pcn. Og dns serverne er det samme som det netverkskortet som går til switchen.

Vet ikke om dette er riktig måte og gjøre det på , eller om den er veldig tungvinnt , men det funker , bortsett fra msn. Tror det var et par andre ting som også ikke funket , det sankket kammeraten min om , tror det var snakk om no p2p programmer.

SofTest , vet ikke om du skjønner no av det jeg. Eller om jeg har skrevet uklart så du ikke skjønner hva jeg har gjort , men dette var iallefall den beste forklaringen min ;)

Takker for alle svar , og ha en fortsatt hyggelig natt :)

mvh

Kim

Lenke til kommentar

Som sagt, så bruker jeg ikke MSN, så jeg har ikke noe mer å bidra med der. Men grunnen til at mange P2P-programmer ikke vil fungere, er at de er avhengig av at portene på den offentlige IP-adressen blir forwardet til den maskinen som kjører P2P-programmet. Jeg har en følelse for at dette er det samme problemet som derer har med MSN. Sjekk derfor ut Port Forwarding i konfigurasjonen av ICS. Sjekk denne siden. På denne siden finner du en konfigurator for ICS, og på denne siden finner du ferdige konfigurasjonsfiler for bl.a. MSN.

Lenke til kommentar

Skaff deg en ruter. Du får tak i ruter for noen få hundrelapper. Sett inn brukernavn og passord, og ruteren din vil være oppkoblet mot internett uansett om maskinen(e) er av eller på. Koble så ruteren på switchen, og deretter så mange maskiner du vil på switchen. Pass bare på at dhcp er aktivisert i ruteren din. Du vil da ikke ha noe problem med å gå på nett med Msn eller andre programmer. ( forutsatt at du ikke har en firewall som sperrer de portene MSN bruker)

Lenke til kommentar

Når du kjøper en router så får du med en sånn grei liten bok som forklarer deg steg for steg hva du skal gjøre :blink: Men manueler er jo for pyser.

Det er bare å koble sammen alt utstyret, start en nettleser, gå inn på ip adressen til routeren, som oftest 192.168.0.1, si at du skal bruke pppoe, legg inn brukernavn og passord og vips du er på nett :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...