sykkelknut1 Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Et nytt problem som jeg ikke har minste anelse om hvordan jeg kan løse : Ønsker å lage en program som hver natt går igjennom et dato-felt i en access database. Hvis dagens dato er det samme som et dato-feltet i databasen, skal det genereres en mail til en gitt person med litt informasjon fra denne database-posten. Noen som har noen tips om hvordan jeg kan gjøre dette ? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) Du kan bruke DAO og CDO til dette formålet. Først lager du et VB program som automatisk går igjennom databasen for å sjekke om et dato-felt er lik dagens dato. Dette programmet kaller du så på en gitt tidspunkt med Scheduled Tasks. Koden i VB-programmet kunne være noe lik dette: Sub Main() Dim objEngine As Object, objDB As Object, tblPersoner As Object, objCDO As Object Set objEngine = CreateObject("DAO.DBEngine.36") Set objDB = objEngine.OpenDatabase("C:\Test.mdb") Set tblPersoner = objDB.OpenRecordset("Personer") Set objCDO = CreateObject("CDO.Message") Do Until tblPersoner.EOF If tblPersoner!Dato = Date Then objCDO.To = tblPersoner!Mail objCDO.From = "[email protected]" objCDO.Subject = "Test for automatisk epost-sender" objCDO.TextBody = tblPersoner!Information objCDO.Send ' Behold denne hvis du kun skal sende mail den første opplistede epost-addressen. Exit Sub End If tblPersoner.MoveNext Loop End Sub Du limer koden inn i en modul, hvor oppstartsobjektet er satt til Sub Main. Dette gjør du i Project - [Prosjekt navnet] Propeties.. og under Startup object. Endret 2. juli 2004 av aadnk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå