Gå til innhold

Onboard lydkort reduserer ytelse?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et hovedkort med integrert lydkort. (msi neo for amd64)

Vil jeg kunne få bedre ytelse på maskinen som helhet hvis jeg kjøper meg et pci-lydkort (f.eks. audigy2), og deaktiverer dette integrerte lydkortet i bios?

Har nemlig hørt at et integrert lydkort kan spise cpu (som jo trengs til andre ting som f.eks. FarCry).. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at integrerte lydkort som regel trekker en del mer CPU-kraft enn egne PCI-kort. Akkurat hvor mye det er snakk om varierer veldig fra hovedkort til hovedkort, pga. bruk av forskjellige lyd-chipper. Det er generellt sett snakk om rimelig lite selv i de verste tilfellene.

MSI's NEO kort skal ha en chip som leverer både rimelig bra lyd, og bruker minimalt med CPUkraft. I følge tester jeg har sett ligger de som regel på bunnen av hvor mye CPUkraft som slukes, i forhold til konkurentene.

Med andre ord, så vil du ikke tape mye på å behode den integrerte lyden, men ja, du vil kunne spare enda et par CPU cycles på et skikkelig lydkort. Jeg annbefaler deg ikke å bruke penger på dette for å øke ytelsen, men heller for å få den rene lyden og EAX supporten som et audigy2 kort kunne gitt deg. Om det er verdt det for deg må du selv ta stilling til.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for det.

Har hatt endel problemer med knitring/hakking i høyttalerne og har tenkt at det kunne komme av at lydkortet tar endel cpu-kraft.

Knitringen/hakkingen oppstår når jeg gjør andre ting, som f.eks. å starte opp små programmer eller andre små ting som krever litt cpu.

Men ut i fra svaret ditt virker det tvilsomt at det er cpu-kraft som er årsaken til knitringen (har amd64 3000+ system)

Kan et nytt lydkort fjerne dette knitre/hakking-problemer?

Eller er det bare et kabel-problem?

Jeg har koblet dette onboard-lydkortet til et creative inspire t5400 5.1 høyttalersystem.

Endret av Palmad
Lenke til kommentar
Takk for det.

Har hatt endel problemer med knitring/hakking i høyttalerne og har tenkt at det kunne komme av at lydkortet tar endel cpu-kraft.

Knitringen/hakkingen oppstår når jeg gjør andre ting, som f.eks. å starte opp små programmer eller andre små ting som krever litt cpu.

Men ut i fra svaret ditt virker det tvilsomt at det er cpu-kraft som er årsaken til knitringen (har amd64 3000+ system)

Kan et nytt lydkort fjerne dette knitre/hakking-problemer?

Eller er det bare et kabel-problem?

Jeg har koblet dette onboard-lydkortet til et creative inspire t5400 5.1 høyttalersystem.

Du har nok driverproblemer.

Installer de nyeste driverene fra produsenten. Hvis du allerede har gjort det, så avinstaller og installer de på nytt igjen.

Lenke til kommentar

Den knitringen tror jeg er rimelig fysisk som i "kabel problem". Jeg pleier å få det når jeg benytter dårlige kabler og dårlige binneledd (som i mitt SoundMAX lydkort output).

Ser nesten ut som om du vil ha deg Audigy 2. Jeg har selv et Audigy 1 kort og har koblet opp noen skikkelige Hi-fi greier med EAX! Det er en helt annen opplevelse enn den du får med de integrerte (SoundStorm eller hva nVidia sine integrerte greier heter, ska jo være veldig bra også da). Du får et audigy 2 kort på komplett til 600-700 i bulk (husker ikke helt nøyaktig så jeg runder oppover).

Det er absolutt verdt den lille investeringen. Spiller man Far Cry med høy lyd (så høyt at smellet fra pistolen er realistisk) og EAX Advanced HD + 5.1 eller mer, skal jeg love deg at du kommer til å sprette i taket et par ganger i de scenene hvor du trasker rundt og aner fred og ingen fare...

Lenke til kommentar

Knitringen du nevner høres litt merkelig ut. At CPU'en skuller være årsaken er heller lite trolig. Det er antageligvis et driverpoblem.

EDIT: Det var visst to som var raskere enn meg. :!:

Hvis du spiller mye, og spill-lyd er veldig viktig for deg, kan et Audigy kort være tingen. Men nå er det også den eneste grunne man burde kjøpe Audigy, og jeg ville absolutt valgt noe annet hvis du kan unnvære funksjoner som EAX 3/4 (som etter min mening ikke er noe å hoppe i taket for uansett)

Endret av Hybelkanin
Lenke til kommentar
Knitringen du nevner høres litt merkelig ut. At CPU'en skuller være årsaken er heller lite trolig. Det er antageligvis et driverpoblem.

Ja har erfart at driver kan "tulles opp" og skape ødelagt lyd. Det skjedde med pappa sin PC. Så formaterte jeg den av en eller annen grunn så var alt vekke etter nye drivere.

Lenke til kommentar
Takk for det.

Dette er lite trolig. Lyd-chippen bruker buffering og prioritering på sin data-trafikk, så lyden vil ikke bli påvirket av at du bruker mye CPU til andre ting.

Dette er nok driver-relatert på et eller annet nivå. Det var for eksempel et helt lignende fenomen på VIA-baserte hovedkort sammen med soundblaster live kort. Lyden ble fucket når du scrollet opp og ned i vindu. Feilen lå i en liten bug i north-bridgen, og ble fikset med en patch. Dette berørte blant annet mitt gamle hovedkort ASUS A7V.

Det er nok noe lignende du har problemer med. jeg foreslår at du googler litt på hovedkortet ditt. Har du AMD basert system er www.amdmb.com en utrolig god ressurs for eksempel.

Men ja... det er godt mulig problemet ditt kan forsvinne med et nytt lydkort, men ikke nødvendigvis, og hvis det forsvinner så er det ikke nødvendigvis fordi det var noe galt på det forrige, men heller at buggen ikke påvirker det nye kortet av en eller annen grunn. med andre ord, hvis dette er grunnen til at du vil ha nytt lydkort, så fiks heller driverproblemet, og spar pengene.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...