Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tilsette olje i diesel


driv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen hensikt å bruke 2 takts olje. Du kan like gjerne bruke vanlig motor-olje.

 

Dieselen i Norge er veldig tørr, og den sliter derfor litt ekstra på alt den passerer på sin vei ut, spesielt slanger og dyser. Mange anbefaler derfor en liten skvett olje på tanken etter hver tanking også. Spesielt på trimmede biler er dette gunstig.

Lenke til kommentar

er en 1999 vw caravelle tdi med 150 hk.

 

ok trodde man måtte bruke slik totaktsolje som blander seg lett med diesel.

 

totaktsolje til påhengs motorer.

Endret av driv
Lenke til kommentar

Da "miljødieselen" (diesel med svært lavt svovelinnhold) kom på markedet, oppstod det fort problemer med en del "gammeldagse" dieselmotorer. Avsvovlingsprosessen medførte at disse fikk smøringsproblemer, og opprevne sylindre m.m. dukket opp, bl.a. i fiskeflåten. ("Ubehandlet" diesel smører godt, og eldre motorer utnytter dette i konstruksjonen)

Det ble endel rabalder rundt dette med erstatningskrav osv. og det ble innrømmet at dieselen hadde skylda. I ettertid ble det utviklet og tilsatt stoffer for å bedre smøringen, samt at nyere motorkonstruksjoner tåler miljødieselen bedre.

 

Tilsetning av olje KAN være nyttig, spesielt på litt eldre dieselmotorer, men kan også skape problemer med avleiringer rundt dysespisser m.m. Vanlig motorolje er konstruert for å IKKE brenne, 2-taktsolje er derfor et bedre alternativ. (Ikke bruk mer enn 1/2 %, og slå på olje FØR du tanker)

Bedre alternativer finnes, f.eks. tilsetninger laget av de som har greie på det: produsentene av dieselinnsprøytningssystemer. Et eksempel er Stanadyne, som er nr.1 i USA, men dessverre nesten umulig å få tak i her i Norge. (Tips meg hvis noen finner det!)

 

Det beste alternativet er antakeligvis å kjøre på bio-diesel, som inneholder en stor andel metyl-ester. Denne har meget god smøreevne, og forurenser både miljø og motor mindre enn vanlig diesel.

Noen blander vanlig rapsolje i dieselen, billig og effektivt, men bruker man for mye risikerer man problemer med seige avleiringer grunnet ubrennbare fettsyrer. (Inntil 10% sies å gå greit, men ta dette med en klype salt)

Lenke til kommentar

Jeg vanker i miljøer hvor trimming av dieselmotorer er helt vanlig. Det finnes også en eget grønndiesel-fond her for å oppmuntre folk til å kjøre diesel. Flere av disse har en skvett, noter skvett, motorolje på tanken før tanking. Ingen har hatt problemer med tette dyser eller andre bivirkninger. Men motorene går stillere, "penere" og går ihvertfall like godt som uten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
;) Nei, det er 4-takts, men i dette tilfellet skal oljen blandes i drivstoffet, slik som på mange (spesielt eldre) 2-taktsmotorer. Fordi da oljen brenner sammen med drivstoffet er det viktig at det ikke dannes for store mengder forbrenningsprodukter, og 2-taktsolje er laget for å brenne renest mulig og samtidig smøre.
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Å ha 2 takts olje i dieselen vil jeg fraråde på det sterkeste, det har ingenting i en 4 takts motor å gjøre. Dette er et seiglivet myte som dessverre dukker opp i div bil/båt forum som en vedtatt sannhet. Hadde det vært noe som helst hold i dette så ville bil/båt produsentene anbefalt dette for lenge siden, nei følg opp servicen på bilen og la folk ha sin overtro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alså, en dieselmotor vil alltid i mer eller mindre grad "bråke" pga måten den fungerer på, det er helt normalt. Du må huske på at 2T olje er laget for 2 takts bensinmotorer og ikke 4 taks dieselmotorer, de forbrenner drivstoffet på helt forskjellige måter. Der det i en bensinmotor ville smøre motoren innvendig så ville de samme stoffene bli brent i en dieselmotor og ville kunne lage belegg på dysene, tette igjen katalysator og partikkelfilter og føre til mer utslipp pga dårligere forbrenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man gjør det for dieselpumpa sin del. Det er vel i hovedsak mekanisk rotor og rekkepumpe det er snakk om. Veldig mange biler blir fortsatt levert med rotorpumpe.

 

Har ingenting med 2 takt eller 4 takt og gjøre. 2taktsolje skulle vært kalt drivstoffolje så hadde ikke folk hengt seg så mye opp i hvor det brukes.

 

Noen ganger rakler det mer fra dieselpumpa enn resten av motoren. Spesielt på vinteren. Har selv hørt hvor mye ulyd en dæsj olje kan fjerne så hvis noen sier motoren går penere velger jeg og tro på det. Jeg brukte også DX3 da det var det som sto nærmest. Det er ikke så jævlig nøye dem går å puster i gammel veivhusdamp uansett.

 

Det hjelper hvertfall mot lyd i dieselpumpa og det er ofte mer lyd i den enn du skulle trodd. Om det er nødvendig for levetid osv er en annen sak. Sikkert ikke.

 

Bosch har egne oversikter over hvor "tørr" diesel produktene dems tåler og når EU forandrer på kravene til dieselen kan dette bli ufint.

 

Det er uansett gammeldags. Fyll en tank med biodiesel hvis det føles tryggere.

Lenke til kommentar

Har ikke så mye annet å legge til en at hvist en ikke liker lyden av en dieselmotor så kjøper en seg en bensinbil, og er det unaturlig bråk av en dieselmotor så fikser en det som er galt. Og siden du nevner biodiesel så er det innblandet 5% biodiesel i all autodiesel som selges i dag, det vil si på full tank i en normal bil (65L) så vil der være ca 3,2 liter biodiesel. Og når det gjeller brukområdet til 2T olje så er det deklarasjonen på flasken som er av betydning, hva andre måtte mene om det får stå for deres regning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

2 Takts olje er ikke beregnet på 4 takts bensin og Diesel motor. 4 takts motor, skal ha  4 takts olje som helles i en separat motor olje påfyllings dingseboms! Motorolje forbrennes ikke, det smører 4 takstmotor.  I en 4 takts Diesel motor forbrennes ikke Dieselen som i en 4 takts Bensin motor! 4 takts Bensin motor har tennplugg, men en 4 takts Diesel motor har kun glødeplugg.  I en 4 takst bensin motor komprimeres drivstoffet sammen med luft og tennplugg antenner drivstoffet og drivstoffet blir forbrent og avgasser(eksos blir) sluppet ut. I en 4 takts Diesel motor komprimeres kun luft,  og når luften blir varm nok, antenner drivstoffet seg selv og avgasser(eksos)  blir sluppet ut. 2 Takts olje er kun beregnet på 2 takts bensin motor som for eksempel på en motorsag! Fordi 2 takts bensin motor på motorsag ikke har egen på fylling dingse boms! Og smøringen her utføres av 2 Takts oljen som helles i 2 takts motorens bensintank. Så fyller man på Bensin! Slike 2 takts bensin motorer forurenser mer fordi de ikke har ventiler som lukker avgass systemet(eksos rør systemet) er åpent under forbrenningen og noe uforbrent drivstoff slippes ut sammen med eksosen.

Endret av Knut T-M.
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Mekanikere som har served min 2007 X-TRAIL 2.0 cdi  T31 LE 173hk på Toyota Nordvik anbefaler ca 1 til1.5 dl 2takt olje hver 3 eller 4 fylling "full tank". Skal være bra for smøring av oringer tetninger dyser osv.Forutsetningen er at du tilsetter 2takts olje når tanken er under 1/4 full for å unngå for mye tilsettning som kan påvirke motoreffekten. Sikkert mange meninger om dette så jeg kan ikke gå god for disse anbefalingene....har ikke prøvd dette ennå. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har også hørt trikset med to-taktsolje i dieseltanken. Særlig om vinteren da vinterdiesel er mye tørrere. Det sparer pumpe og minsker dyseslitasje. 
Har faktisk fått det bekreftet av flere som sluttet å bytte deler i dieselpumpa etter bruk av en skvett olje. Ca 0,3% isj. 
Dyseverdier holder seg også mer stabilt. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 12/17/2010 at 9:33 PM, Rebel-Rider said:

Alså, en dieselmotor vil alltid i mer eller mindre grad "bråke" pga måten den fungerer på, det er helt normalt. Du må huske på at 2T olje er laget for 2 takts bensinmotorer og ikke 4 taks dieselmotorer, de forbrenner drivstoffet på helt forskjellige måter. 

Dette er svada. Akkurat samme eksplosjonen om maskinen er 2 eller 4 takter.

At en dieselmotor alltid kommer til å bråke skjønner vi jo dessuten. Men mange faktorer innvirker på hvor mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...