Gå til innhold

Prisgaranti hos elkjøp?

Anbefalte innlegg

Bestilte meg netopp Sony Ericsson K700 fra elkjop.no, og den ble sendt i dag. Hos elkjøp koster denne 4400kr, mens hos diverse andre på nettet koster den litt under 4000kr. Vet at elkjøp hadde en 30 dagers prisgaranti, har dem fortsatt denne og gjelder den også via elkjop.no? Ville jo normalt sett kjøpt hos noen rimeligere, men siden elkjøp egentlig lovde meg å sende den onsdag sist uke, og dem andre ikke ville sikkert få den inn før slutten av juli så klarte jeg ikke å vente.

Håper noen kan svare meg på dette. På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:omg: Jeg har blitt fortalt at produkter de har hos webshopen har pris-garanti mot andre nettsteder. Hvorfor ikke ringe kundeservice og spørre?

Men hvorfor i alle dager bestilte du den der, når du kunne spare  fra 400 kroner og oppover andre steder? (vet telefonen er fin)

Trengte ny telefon før sommern, og mpx.no har jeg forstått slik at dem ikke ville få den før 25. juli og det var bare 100 stk som var bekreftet da. Og hvis jeg skulle vente så lenge, og kanskje se om noen andre nettbutikker fikk den inn før mpx.no, så ville jo mest trolig mpx.no vere utsolgt pga. forhåndsbestillinger, og dermed mere ventetid.

Lenke til kommentar
:omg: Jeg har blitt fortalt at produkter de har hos webshopen har pris-garanti mot andre nettsteder. Hvorfor ikke ringe kundeservice og spørre?

Men hvorfor i alle dager bestilte du den der, når du kunne spare  fra 400 kroner og oppover andre steder? (vet telefonen er fin)

Snakket med dem i dag om prisgaranti, og dem sa at det ikke gjaldt nettbutikker. Men har dem noen gang i det siste nevnt prisgarantien i reklame? Husker at før så var det slik at det stod "finner du varen billigere noen annen plass, så får du varen til den prisen". Og hadde jeg hatt noe bevis på det, og det ikke stod nevnt noe om at det ikke gjaldt nettbutikker, så ville jeg jo kunne brukt garantien mot prisene på en nettbutikk.

Lenke til kommentar

Snakket med dem i dag om prisgaranti, og dem sa at det ikke gjaldt nettbutikker. Men har dem noen gang i det siste nevnt prisgarantien i reklame? Husker at før så var det slik at det stod "finner du varen billigere noen annen plass, så får du varen til den prisen". Og hadde jeg hatt noe bevis på det, og det ikke stod nevnt noe om at det ikke gjaldt nettbutikker, så ville jeg jo kunne brukt garantien mot prisene på en nettbutikk.

Forbrukerrådet bestemte at Elkjøp ikke hadde lov til å ha prisgaranti. Så lenge det er fysisk umulig å vite alle prisene til alle butikkene i hele Norge til enhver tid, kan de ikke garantere at de er billigst ( selv om prisgarantien egentlig går ut på at kundene kan få igjen penger, hvis de oppdager prisforskjeller etter kjøp).

Så offisielt har ikke Elkjøp prisgaranti. Derimot praktiseres den uoffisielt, men det er ikke noe man kan kreve.

Kveste ting som er forbrukeren til gode istedenfor å jakte på useriøse bedrifter, kan Forbrukerrådet finne tid til. Hurra for 17-mai og olje og alt det derre der ... :roll:

Lenke til kommentar

Grunnen til at det praktiseres fortsatt er jo fordi elkjøp har 30 dagers returrett. Ganske dumt å ha returrett og ikke prisgaranti, da vil de få masse retur.

Prisgaranti mot nettbutikker praktiseres litt forskjellig, men de fleste butikker vil nok gi deg mellomlegg tilbake for å slippe retur, men er ikke helt sikker på nettbutikken

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Komplett selger k700 for 3395.00 Komplett har jo utsalgssteder i de største byene i norge, Da kan men vel ikke si at det er en webshop selv om det er det også?? Tror du skal prøve og kontakte elkjøp om dette.. Du kan jo spare en tusing ;)

Lenke til kommentar
Komplett er en ren webshop, må ikke forveksles med Datakjeden som er en vanlig butikk.

Er vel ikke helt sant, Komplett har utsalgssteder noen steder. De hadde hvertfall i Trondheim da jeg studerte der.

Ufo: Var det ikke bare at de ikke fikk lov til å reklamere for prisgaranti? Ellers har Rulleguru er bra poeng. "Hvis jeg ikke får mellomlegget, så får dere varen tilbake som retur." Noe å tenke på for trådstarter, ferien varer neppe lengre enn 30 dager :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Komplett er en ren webshop, må ikke forveksles med Datakjeden som er en vanlig butikk.

Er vel ikke helt sant, Komplett har utsalgssteder noen steder. De hadde hvertfall i Trondheim da jeg studerte der.

Komlett i butikk og Komplett på nettet var aldri samme butikk slik jeg forstod det. Dette er også noe av grunnen til at Komplett i butikk byttet nevn til Datakjeden.

Så butikken i Trondheim heter i dag Datakjeden og ikke Komplett.

Edit: En liten avsporing sa du? :innocent:

Endret av Huscht
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet bestemte at Elkjøp ikke hadde lov til å ha prisgaranti. Så lenge det er fysisk umulig å vite alle prisene til alle butikkene i hele Norge til enhver tid, kan de ikke garantere at de er billigst ( selv om prisgarantien egentlig går ut på at kundene kan få igjen penger, hvis de oppdager prisforskjeller etter kjøp).

Så offisielt har ikke Elkjøp prisgaranti. Derimot praktiseres den uoffisielt, men det er ikke noe man kan kreve.

Kveste ting som er forbrukeren til gode istedenfor å jakte på useriøse bedrifter, kan Forbrukerrådet finne tid til. Hurra for 17-mai og olje og alt det derre der ... :roll:

Bare en liten teknisk saksopplysning: Forbrukerrådet bestemmer ingenting, de er et rådgivende organ, ikke en lovhevende makt. Men forbrukerombudet har sett på ordningen med prisgarantier og vil at dette skal gjennomgås. Derfor har Elkjøp inntil videre bestemt seg for å ligge lavt med prisgarantireklame. Søsterselskapet Lefdal derimot...

Virker som Elkjøp-konsernet har tenkt å skyve Lefdal foran seg for å sjekke lovligheten av å bruke prisgarantiene i reklameøyemed.

Men forbrukerrådet bestemmer altså ingenting, selv om tv2 hjelper deg vil ha det til å se sånn ut...

Lenke til kommentar

Benytt deg av angrefristen som gjelder ved kjøp som er gjort utenfor normalt utsalgssted.

Salg hjemme hos deg, på nett, postordre, telefonsalg (gjelder ikke hvis du har ringt ett utsalgssted å bestilt).

Angrefristen kan benyttes uten å oppgi grunn, og er gyldig i 14 dager. I verste fall må du dekke porte og evt. eks.gebyrer selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...