Gå til innhold

Fotografering av katter

Anbefalte innlegg

Jeg tar ofte bilder av mine to katter. Når jeg bruker blitz og røde øyne-funksjonen, blir likevel kattenes øyne helt feil når de ser o retning kameraet. Fra siden blir det ofte bedre.

Det er vel noe spesielt med katteøyne som gjør at de blir slik, men hva kan jeg gjøre for å unngå problemet? Fotolamper og ingen blitz kan vel være en løsning, men jeg kan jo ikke sette opp lamper for å ta øyeblikksbilder av kattene.

Har noen en forslag? Apparatet jeg bruker er Nikon D70. OG - jeg er helt nybegynner med kamera med masse innstillinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Regner med du bruker intern blitz nå.

Hvis du kjøper en ekstern blitz, vil du kunne rette denne mot tak eller vegger, og unngå den direkte refleksen i katteøynene. Med litt tålmodighet og trening vil du også kunne mestre bilder uten blits, men den interne blitsen vil alltid ødelegge bilder tatt rett forfra til en viss grad, dog ikke værre enn at det kan rettes i bildebehandlingsprogram..

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Prøv å bruke noe til å spre lyset fra blitzen med, type matpapir, matt plast e.l. Det funker i noen tilfeller. Noe annet du kan gjøre er å lede lyset opp i taket/et hvitt ark med et speil, men da må du ofte ha medhjelpere til å holde alt styret du trenger...

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Prøv ekstern blitz og ikke rett den direkte mot katten, så skulle mye være gjort - og da trenger du ikke å bruke røde-øye-funksjonen heller og er dermed mer rustet til øyeblikksbilder.

Forøvrig er katteøyne veldig følsomme, så er du grei mot kattene dine så avfyrer du ikke en blitz rett i øynene deres på kort avstand - bildet vil uansett bli ødelagt pga. refleksen i øynene.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...