Gå til innhold

Hvilken tomtom pakke bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av bilnavigering, og da blir en bærbar sak sammen med tomtom det billigste alternativet.

Så det jeg lurer på er hvilken tomtom pakker dere vil anbefale som ikke koster for mye. Har selv ingen kunnskap om håndholdte pcer, så fint om dere kan si litt om forskjellen på de forskjellige alternativene som er der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på netshop.no.Der kjøpte jeg mitt utstyr.Compaq Ipaq 3970 (trenger ikke dyrere modell hvis du ikke trenger wlan)2990,- Minnekort er kjekt å ha til kartene 256mb 595,- Haicom gps cf-antenne ca:1000,- (trenger jakke) eller bluetooth gps antenne ca:1500,-.Så til slutt tomtom navigator scandinavian m/norsk,svensk,dansk,finsk kart til 1475,-

De har også pakker med dette utstyret de selger samlet.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt en Dell X30 med bluetooth (eller en annen billig som har bluetooth), og kjøpt en tomtom pakke som inneholder bluetooth GPS.

Fordelen med bluetooth saken er at den er trådløs, og ikke opptar noen kortplass på PDA'en, og kan enkelt brukes på så mye mer enn akkurat PDA'en din. Tomtom navigator kommer faktisk til mobiltelefoner også (symbian, f.eks nokia 6600 og siemens sx1), og da må du ha bluetooth adapter.

Lenke til kommentar

For å få Bluetooth på x30 må jeg vel opp i 3000 kr.

Er der ikke noen andre billige slike saker med bluetooth?

Kansje ett litt teit spørsmål, men hvilke andre smarte ting kan en gjøre med en slik sak? Kan jeg bruke den som mp3 spiller i bilen, eventuelt se filmer på den?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Leste en test av TomTom med Palm Tungsten T3 i PcPro i dag, og den fikk beskrivelsen 'århundrets gadget', og voldsomt med skryt. Nå sitter jeg også og leter etter en PDA med GPS. Det eneste jeg skulle ønske var at GPS-mottakeren var integrert i PDA'en. Blir mye ekstra å dra på hvis man bruker den gående...

Lenke til kommentar

en Pocket PC er en PDA...

PDA er et fellesbegrep for håndholdte datamaskiner.

Det er i hovedsak to "typer" PDA'er: Pocket PC, og Palm. Forskjellen er i hovedsak hvilket operativsystem de bruker. Bruker du windows til daglig er Pocket PC å foretrekke, siden dette operativsystemet er veldig likt windows, og mange av filformatene kan brukes om en annen (f.eks .doc, .xls etc.).

Lenke til kommentar
Er der ikke noen andre billige slike saker med bluetooth?

Hvis bilnavigering er primærbruken så får du fortsatt iPaq 3870 til rundt 2K. Ikke så liten og nett som nyere Pocet PCer, men med med innebygget bluetooth er det fortsatt bra valuta for pengene. At skjermen er stor er kanskje også en fordel.

Edit: 3870 er omtrent samme modellen som 3970, men med en noe eldre (StrongARM vs. XScale) prosessor og litt annen bundlet software. Syntes ikke den var merkbart tregere enn sin yngre bror og, IMHO, ikke verdt tusenlappen ekstra. Ville ikke kjøpt noen av dem i dag som daglig-PDA.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt en Dell X30 med bluetooth (eller en annen billig som har bluetooth), og kjøpt en tomtom pakke som inneholder bluetooth GPS.

Fordelen med bluetooth saken er at den er trådløs, og ikke opptar noen kortplass på PDA'en, og kan enkelt brukes på så mye mer enn akkurat PDA'en din. Tomtom navigator kommer faktisk til mobiltelefoner også (symbian, f.eks nokia 6600 og siemens sx1), og da må du ha bluetooth adapter.

Når kom TomTom for symbian?Trodde det bare var wayfinder som var å få til den... :hmm:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ta en titt på netshop.no.Der kjøpte jeg mitt utstyr.Compaq Ipaq 3970 (trenger ikke dyrere modell hvis du ikke trenger wlan)2990,- Minnekort er kjekt å ha til kartene 256mb 595,- Haicom gps cf-antenne ca:1000,- (trenger jakke) eller bluetooth gps antenne ca:1500,-.Så til slutt tomtom navigator scandinavian m/norsk,svensk,dansk,finsk kart til 1475,-

De har også pakker med dette utstyret de selger samlet.

Hei,

Hva mener du med at du trenger "jakke"?

Jeg sitter og funderer på om jeg skal ha CF GPS modul eller BT...

BT er jo kjekt siden man ikke trenger å plugge den i PDA'en, men må man i såfall ikke ha den på en plass hvor den har fri sikt hele tiden hvis jeg skal bruke den til turer og sånt?

Blir jo litt teit hvis man må holde den i den ene hånden mens man har PDA'en i den andre... :D

Lenke til kommentar
Hva mener du med at du trenger "jakke"?

'Jakker' var/er holdere/hylster med innebygget ekstrautstyr for iPaq. For eksempel GPS, WLAN, kortlesere osv.

MP731109.gif

BT er jo kjekt siden man ikke trenger å plugge den i PDA'en, men må man i såfall ikke ha den på en plass hvor den har fri sikt hele tiden hvis jeg skal bruke den til turer og sånt?

Ingen nødvendighet med fri sikt. Bluetooth bruker radio.

Lenke til kommentar
Legger bare til at gps trenger fri sikt.Tror det var det han mente.

Ah. Selvsagt. :blush: Uten at jeg har det enorme sammenligningsgrunnlaget så har visstnok antennene på konsumer gps-moduler blitt mye bedre de siste årene. Å ha en i lokket på en ryggsekk elns. burde vel ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...