Gå til innhold

PC som slår seg av når som helst

Daniel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Vel, har opplevd noe lignende. Min PC har en tendens til å slå seg av irregulært. Men kun en gang, og etter en fin liten restart funker alt som normalt.

Har pønsket på dette problemet lenge og har funnet ut følgende;

Power:

Har du mange enheter i pc'en din? Kanskje også et skjermkort som suger strøm, og appåtil noen kabinettvifter? I mitt tilfelle har jeg 3 harddisker, et GeForceFX 5900 (med molexinngang, slik som vi finner på harddisker), og hadde tilkoblet opptil 7 (!) kabinettvifter. Min psu lyder på 360W og dette skal i teorien være nok for alt dette minus 3-4 kabinettvifter. Så jeg har koblet fra alle unntatt 2, en for harddiskene og en vifte som suger luften ut baki pc'en.

Ram:

Defekt ram har en tendens til å ikke bare gi deg korrupte data og harddisker som virker rævkjørt, RAM kan også være en av årsakene til denne restartingen. Jeg opplevde å kjøre med en mer eller mindre "defekt" ram brikke og fikk, ikke nok med restartingen, også defekte data (men det er en annen sak, heh).

CPU:

Annen ting å tenke på er om du har klokket cpu'en din. For undertegnedes del så har jeg klokket min xp1800 til en tilsvarende xp2200+. Har ikke prøvd å sette ned dette, ettersom denne ene restarten har blitt en vane (LoL).

BIOS:

Alltid oppgrader bios for å ha støtte for de seneste utviklingene på cpu markedet.

Flere råd:

Anbefaler å først koble ut ALT "unødvendig" som du vet ikke er nødvendig for å få pc'en til å starte opp. Med dette mener jeg ekstra harddisker, ekstra ram (ja, ta ut alle brikker unntatt _en_ om du har flere), sett bios instillinger til default og koble fra alle kabinettvifter (som er "overflødige" og kun suger strøm). Om det viser seg at problemet fortsatt eksisterer, ligger problemet (selvfølgelig) i en av de enhetene du har foran deg. Prøv først å bytte ut en RAM-brikke, start opp og se om det funker. Hvis ikke, fortsett med f.eks bytte av cpu (om mulig) osv osv.

Håper dette var til noe hjelp.

Mvh

Sobient :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tok ut prossessoren, og satte den inn igjen for noen dager siden. PCen har vært helt stabil, så det virker som om den bare var løs. Satte også på kjølern motsatt vei, uten spesiell grunn.

BiosCentral beepcode liste

Repeating High/Low | CPU | Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.

Ville bare si at den funker nå! :)

Takk til alle som svarte! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...