Gone Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Har lagt merke til at mange gamle kabinetter har "turbo-knapp". Lurer på hva dette er, hva det gjør for noe. Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Har lagt merke til at mange gamle kabinetter har "turbo-knapp".Lurer på hva dette er, hva det gjør for noe. Overklokker Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Overklokker den? Klokker den ikke bare opp til default? Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Den øker ihvertfall ytelsen. Faren min hadden en sånn på jobb. Og for å spille dx ball 1 måtte den stå inne Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Hm har lurt litt på denne knappen jeg også. Husker at skolen hadde sånne maskiner når jeg gikk på barnetrinnet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Korleis den fungerte reint teknisk veit eg ikkje, men at det virker, det kan eg skrive under på. Hadde ei eldre maskin med Windows 3.11 og dei fleste spela gjekk via DOS, brukte du Turboknappen så gjekk det mykje fortare. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 "I gamle dager" var det L1 og L2 cache montert på selve hovedkortet,ikke i prosessoren..."Turbo-knappen" slo denne cachec av og på..... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 "I gamle dager" var det L1 og L2 cache montert på selve hovedkortet,ikke i prosessoren..."Turbo-knappen" slo denne cachec av og på..... Ok, lærte noe i dag og da. Men er det noen som vet hvorfor cachen ikke sto på hele tiden, ble det for varmt eller? Lenke til kommentar
EC Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Om jeg ikke husker feil, var det slik at en del programvare opprinnelig var skrevet for 8086 -> 80286, og når det kom kjappere prosessorer oppsto det feil. Derfor kunne man velge mellom 2 hastigheter etter behov. Det er mulig jeg tar feil her og tenker på en løsning som fantes på enkelte 80286-maskiner, så ta det for det det er verdt. For øvrig skal jeg ha stående en 80286 med EGA-skjerm og 40 MB harddisk på kontoret mitt fra høsten av. Fram med de gode, gamle spillene! Og det er i grunnen de som er de beste. Oil Imperium, Ports of Call (POC), Lemmings, Ski or Die... YAYYY!!! Lenke til kommentar
Synchromatic Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Min gamle 486 har vel en sånn "turboknapp", kan velge mellom 66 og 16mhz, om jeg ikke husker feil... Lenke til kommentar
Versatile Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Har vel kansje også noe med at noen av programmer på den tiden, som var basert på 16 mhz fikk litt sjokk når de fikk 66 istedefor. Spill ble skikkelig travle på far sin data da de ikke fikk riktig speed Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 En del programmer spill var skrevet etter realtime klokkefrekvens med det resultat at når klokkefrekvensen blei kjappere med nyere prosessorer så gikk spillene fortere. Prøvde og spille noen gamle spill laget for 386/486 på pentium, det gikk styggfort. Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) La oss si du fyrer opp pinball på en blod-klokket P4 4800MHz. 300 ganger raskere Endret 28. juni 2004 av F-r-e-d-r-i-k Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) Og det er i grunnen de som er de beste. Oil Imperium, Ports of Call (POC), Lemmings, Ski or Die... YAYYY!!! POC finnes i ny windows versjon også med mange flere skip kalt POC XXL. Mer info på http://www.portsofcall.de/ Endret 28. juni 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) Fint at noen spurte om dette, har faktisk lurt på det lenge. Men hvorfor lage en turboknapp? De gammele pcene ble jo ikke særlig varme, derfor kan den jo ytem max konstant istedet... Endret 28. juni 2004 av Det Dvergiske Kaffebord Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Husker at SkiFree gjekk litt for fort på pappa sin pentium 120 maskin. Men det virka fint på den gamle 486DX2 66/33MHz maskinen! Lenke til kommentar
six Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) Fint at noen spurte om dette, har faktisk lurt på det lenge. Men hvorfor lage en turboknapp? De gammele pcene ble jo ikke særlig varme... Hovedhensikten med turbo knappen var å kunne sette _ned_ hastigheten på PC'en (midlertidig). Som andre allerede har vært inne på så var dette fordi hastigheten til en del spill i PC'ens barndom var kodet direkte relatert til prosessorens hastighet, da gjerne 4,77 MHz 8086. Når det så kom nye, raskere prosessorer ble disse spillene helt ubruklige fordi de kjørte med en grassat hastighet. Da kunne turbo knappen være redningen. Alle kjørte ellers selfølgelig med turbo modus _på_ som default for å få en raskest mulig PC. Endret 28. juni 2004 av six Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Og turbo-knappen slår ikke av noen cacher. Den forandrer kun klokkefrekvensen til CPU. På noen maskiner så var denne satt til helt absurde frekvenser, som å velge mellom 60 og 66MHz. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 det er slik som nevt over.. noen ganger er pc'en får "rask" får enkelte ting så man må senke hastigheten.. skolen vår har sånne på win. 98 da.. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Skolen jeg gikk på en gang hadde maskiner som kjørte DOS - Win3.11 på hengende håret og ble "oppgradert" til win95. Jeg ville heller sagt degradert! Når turbo knappen trykkes inn kommer ofte advarsel i os. Noen ganger kunne man tro at blågnisten stod etter få sekunder LOZER Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå