Torjus Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Hva er forskjellen utenom at med router så slipper man å koble til ved oppstart? - Er det sånn at alle får lik internett linje med router? En kamerat av meg har en TP kabel som går fra ADSL modemet og vidre gjennom en switch og så i gjennom en til TP kabel og så i PC'n, senker dette farten på internett? Hadde det vært raskere med router? Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) En ruter er på ingen måte raskere enn en svitsj, heller ikke noe særlig treigere, men en ruter opererer derimot på et høyere nivå. Mens en svitsj kun kan koble sammen datamaskiner i et nettverk, kan en ruter skilne mellom forskjellige nettverk og videreføre signaler fra ett nettverk til et annet. F.eks. koble sammen ditt hjemmenettverk, med internett. Ruteren finner da automatisk ut om dataene (les: pakkene) skal sendes til en maskin i ditt lokale nettverk eller sendes ut mot internett. Du trenger ikke ruter dersom du ikke har flere en maskin i ditt hjemmenettverk som skal kobles til internett.Din egen datamaskin vil da alltid søke mot tilkoblet nettverk. Det finnes programvare i noen rutere som kan begrense hastigheten mot hver enkelt datamaskin tilkoblet, kan ikke nevne navn nå desverre. EDIT: For litt mer informasjon om nettverk generelt se nettverksguiden til hardware.no Endret 28. juni 2004 av Zamoht Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 router og switch gjør forskjellige ting... en slags analogi: en switch har kart over et lokalt hus, en router har kart over veiene mellom forskjellige hus. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) router og switch gjør forskjellige ting... en slags analogi: en switch har kart over et lokalt hus, en router har kart over veiene mellom forskjellige hus. //kverulere litt svitsjen vet ikke hvem som bor i hvilket rom, men vet hva det står på døra til rommene (hw-adresse) ruteren vet kun veien til neste hus //kverulering slutt Kan legge til at en hub, ikke vet noen ting... Den roper så høyt at alle i hele huset hører det. Hvordan pakkene kommer fram og hvordan en datamaskin finner ut er et ganske stort fag med mange ledd, ingen vits i å tenke noe mer over det egentlig. De fleste rutere og os ordner dette for deg automatisk uansett. Da en ruter du kjøper, oftest har mange flere funksjoner utover kun ruting delen.. Endret 28. juni 2004 av Zamoht Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 vær snill - jeg satt lenge og konsentrerte meg for å finne en god analogi, måtte ta en runde i en irc kanal først også en switch gjør at det kan bo flere enn en pc i et hus omtrent'ish Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) vær snill - jeg satt lenge og konsentrerte meg for å finne en god analogi, måtte ta en runde i en irc kanal først også en switch gjør at det kan bo flere enn en pc i et hus omtrent'ish når analogien ikke er helt korrekt, er det ofte ikke mye hjelp i den. Ny analogi: Hub: Telefon der alle i huset prater med alle, og alle kan avlytte hverandre Svitsj: To personer i samme hus kan prate med hverandre, uten at andre kan avlytte dem. Ruter: Finner ut om du prøver å ringe ut av huset og kobler deg til nermeste sentral som vet hvor du skal ringe dersom det er en "ut av huset oppringning" Ruteren jobber ofte sammen med en svitsj som gjerne er innebygd i samme boks. Denne boksen lar deg ringe inne i huset og ringe til andre hus. Alle telefoner koblet til denne boksen kan ringe ut av huset. Endret 28. juni 2004 av Zamoht Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 En kamerat av meg har en TP kabel som går fra ADSL modemet og vidre gjennom en switch og så i gjennom en til TP kabel og så i PC'n, senker dette farten på internett? Nei, å la internett tilkoblingen din gå gjennom en switch begrenser ikke hastigheten noe som helst Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 det er flaskehalsen som bestemmer. Hvis switchen din kan levere 100 MBit men du bare har 2 mbit internetttilkobling, så klarer switchen fint å holde unna for internetttrafikken Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 det er flaskehalsen som bestemmer. Hvis switchen din kan levere 100 MBit men du bare har 2 mbit internetttilkobling, så klarer switchen fint å holde unna for internetttrafikken ja, stemmer dette alle nyere switcher kommer som 100 mbits, og jeg tviler på at FuZzY^ har raskere internett linje en det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå