Gå til innhold

Hvor stor vanntank trenger jeg for og ikke bruker radiator?

Anbefalte innlegg

Ok, du får ha meg unnskyldt. :smile:

Men det får vel være opp til enhver hvordan man vil bruke pengene sine, som til en viss grense vil være vel anvendte kroner i en slik sammenheng.

Støy er jo over tid plagsomt, så da kan det saktens være en idé å spandere noen kroner på vannkjøling?

Jeg vil i allefall mene det! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror dette prosjektet må legge på is... hvis PC-en din står på 24/7 så kommer vannet til slutt å bli varmt. det blir jo ikke kvitt noe mer varme selvom det er mye vann. jeg ville ikke satsa en pc på dette :smile:.

INTEL PENTIUM 4 1800MHZ@2394MHZ :roll:

Swiftech MCX478B & Papst 8412NGH

Abit TH7 II @ 133MHZ FSB

Kingston 2x512MB RIMM @ Quad 532MHZ :roll:

Gainward Geforce4 Ti4400 128MB @ Core: 325MHZ MEM: 634MHZ :smile:

4x Papst 8412NG til Chieftech`en!

[ Denne Melding var redigert av: mr.a på 2002-04-20 15:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 14:59, mr.a skrev:

jeg tror dette prosjektet må legge på is... hvis PC-en din står på 24/7 så kommer vannet til slutt å bli varmt. det blir jo ikke kvitt noe mer varme selvom det er mye vann. jeg ville ikke satsa en pc på dette :smile:.

Mer vann = større areal i kontakt med aluminium = større varmeoverførsel fra vann til aluminium.

og aluminiumet gir varmen videre til lufta.

Det er ingen tvil om at når vanntanken blir stor nok så er radiator med vifte unødvendig. Det kan diskuteres hvor stor tanken må være, men at dersom tanken er stor nok så går det bør være et ubestridt faktum.

Hvis du tenker deg om så gjør jo ikke radiatorer noe aktiv med vannet de heller. Det som skjer der er jo også bare at vannet gir varmen til kobberet/aluminiumet og kobberet/aluminiumet gir varmen videre til lufta. Det som gjør radiatoren effektiv er at viftene hele tida sørger for å få ny og kald luft i kontakt med kobberet/aluminiumet og dermed blir varmeoverførings større.

Lenke til kommentar

Du tar nok feil mr.a!

Det snakkes jo om en ti-liter´s tank her, og under forutsetning av at denne er laget i et varmeledende materiale (alu / kobber), så vil overflaten av tanken bli såpass stor at denne i de aller fleste tilfelle vil holde vannet omkring romtemperatur. Jeg er rimelig sikker på dette, det er jo ikke mange watt det er snakk om uansett!

Ikke dermed sagt at jeg _vet_ det, jeg har jo ikke prøvd!

Men det har kanskje du, mr.a? :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 15:17, Anders Leipsland skrev:

Quote:

Mer vann = større areal i kontakt med aluminium = større varmeoverførsel fra vann til aluminium.

Det er ingen tvil om at når vanntanken blir stor nok så er radiator med vifte unødvendig. Det kan diskuteres hvor stor tanken må være, men at dersom tanken er stor nok så går det bør være et ubestridt faktum.

Hvis du tenker deg om så gjør jo ikke radiatorer noe aktiv med vannet de heller. Det som skjer der er jo også bare at vannet gir varmen til kobberet/aluminiumet og kobberet/aluminiumet gir varmen videre til lufta. Det som gjør radiatoren effektiv er at viftene hele tida sørger for å få ny og kald luft i kontakt med kobberet/aluminiumet og dermed blir varmeoverførings større.

så klart at det går, med en idletemp på 60C og loadtemp på 90C! tror ikke du skal overklokke så mye ihvertfall.

anders hva skal egentlig avgi varmen? kjøleblokka i aluminum? eller vanntanken i plast?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 15:17, Anders Leipsland skrev:

Quote:

Slik kan det også sies! Bra! :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har vannkjøling uten radiator. Bruker en vanntank på ca 40 liter (kjøpt på europris for ca 50 kr). Maskina står på 24/7 og temperaturen har ikke vært over 27 grader (etter et par måneders drift). Vanntanken er plassert på gulvet skjult under sofaen, så den tar heller ikke opp plass. Husk at varmt vann stiger til overfalten, så pump vannet ut av tanken i bunn...og plasser slangene slik at det varme vannet (som har vært innom PC-en) havner øverst.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 15:24, mr.a skrev:

anders hva skal egentlig avgi varmen? kjøleblokka i aluminum? eller vanntanken i plast?

Det er vanntanken som skal avgi varme, men dersom du leser tidligere innlegg litt nøyere ser du at vanntanken skal lages i aluminium eller et annet materiale med god varmeledningsevne og ikke plast.

Dersom du bruker et materiale(f.eks plast) som leder varme dårlig så vil det kreve større kontaktflate mellom vann og tank, men med en tank av aluminium så burde en 10 literstank holde greit.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat en ide!

Hva med og kontakte en blikkenslager, og få laget en svær tank i kobber, men i samme form som en "kakeform". f-eks 80-90 cm i diameter, og bare 3-4 cm tykk. (består altså av to runde skiver og en ring) Her har du altså noe som ser ut som en ufo eller .no Og så høyglanspolerer du den, og henger den på veggen over PC-en som et abstarkt kunstverk/maleri! :razz:

Det hadde helt sikkert gått greit med en messingplate til front, og kobberplater til resten. Siden man hadde brukt småe avstandsklosser mot veggen, så ville det blitt oppadstigende luft både forran og bak. Kjølingen skulle bli absolutt brukbar på alle måter. Inni tanken, så har man kunne fått lage enkle skott, slik at varmvannet hadde gått inn på topp.

Ulempen med dette systemt hadde vel vært at du måtte få en pumpe med litt løftehøyde.

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-04-20 16:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 16:49, Arctic skrev:

Fikk akkurat en ide!

Hva med og kontakte en blikkenslager, og få laget en svær tank i kobber, men i samme form som en "kakeform". f-eks 80-90 cm i diameter, og bare 3-4 cm tykk. (består altså av to runde skiver og en ring) Her har du altså noe som ser ut som en ufo eller .no Og så høyglanspolerer du den, og henger den på veggen over PC-en som et abstarkt kunstverk/maleri! :razz:

Det hadde helt sikkert gått greit med en messingplate til front, og kobberplater til resten. Siden man hadde brukt småe avstandsklosser mot veggen, så ville det blitt oppadstigende luft både forran og bak. Kjølingen skulle bli absolutt brukbar på alle måter. Inni tanken, så har man kunne fått lage enkle skott, slik at varmvannet hadde gått inn på topp.

Ulempen med dette systemt hadde vel vært at du måtte få en pumpe med litt løftehøyde.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-04-20 16:51 ]</font>

Det blir en stiv pris.

Lenke til kommentar

Fikk en ide. Ser i min brente In-win strømforsyningen som ikke taklet min gamle XP1600+ prosessor. Akuratt som i de fleste strømforsyninge er det en aliminiumsplate som har kjølefinner på begge sider. Laga en vanntank på denne måten ville du få et mye større areal mot mot lufta og det varme vannet. Kunne vel kanskje fått plasert vanntaknen i PC-en da. Noen som hvet om aliminium er veldig dyrt?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 17:07, Bøgge Bakken skrev:

Fikk en ide. Ser i min brente In-win strømforsyningen som ikke taklet min gamle XP1600+ prosessor. Akuratt som i de fleste strømforsyninge er det en aliminiumsplate som har kjølefinner på begge sider. Laga en vanntank på denne måten ville du få et mye større areal mot mot lufta og det varme vannet. Kunne vel kanskje fått plasert vanntaknen i PC-en da. Noen som hvet om aliminium er veldig dyrt?

Hvorfor ikke bare en stor radiator?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 17:04, Bøgge Bakken skrev:

Det blir en stiv pris.

Ja det kan det bli, men når en radiator koster rundt 600 kr + vifte, så tror jeg det går og få det billigere!

Jeg har en metallkatalog her, og lodding kan man gjøre selv. Da trenger du (helst) bare hjelp til og få skjært ut to store runde plater + materialkostnader...

Hmm... jeg må gå og regne litt... :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-04-20 18:13 ]

Lenke til kommentar

Ja nå ha jeg regnet litt...huff, ja det blir dyrt. Men man kan selvfølgelig gi F i blikkenslageren og bare satse på en firkantet tank, av ferdigkappet plate. Da sparer man arbeidspengene. Men det blir jo ikke så pent, men det funker jo.

Hvis man krymper størrelsen litt, så kom jeg fram til dette: 1 stk 50 X 20 messingplate til front, kr 126 (1mm) og 1 stk 50 X 20 kobberplate kr 138 (1mm) Så må man ha noe i mellom, f eks flatstang på høykant. Bredden bestemmer man etter hvor stort volum man vil ha (dah...)

I tillegg kommer litt loddetinn.

Da har vi ca 500 kr for en kjøletank. Hvor godt den virker tør jeg ikke spekulere i. Men i allefall minst like godt som en radiator uten vifter?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare en stor radiator?

Du sier noe der. :lol Trur jeg dråpper iden min. Må ha veldig tykk aliminium og mye så det blir veldig dyrt. Få høre med far hva han har (Han er en ortelig skrotnisse). Håper han har et varmvannstank som jeg kan få. Hvet at han har et barekar men det trur jeg ikke vil ha på rommet :lol:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 18:34, Arctic skrev:

Ja nå ha jeg regnet litt...huff, ja det blir dyrt. Men man kan selvfølgelig gi F i blikkenslageren og bare satse på en firkantet tank, av ferdigkappet plate. Da sparer man arbeidspengene. Men det blir jo ikke så pent, men det funker jo.

Hvis man krymper størrelsen litt, så kom jeg fram til dette: 1 stk 50 X 20 messingplate til front, kr 126 (1mm) og 1 stk 50 X 20 kobberplate kr 138 (1mm) Så må man ha noe i mellom, f eks flatstang på høykant. Bredden bestemmer man etter hvor stort volum man vil ha (dah...)

I tillegg kommer litt loddetinn.

Da har vi ca 500 kr for en kjøletank. Hvor godt den virker tør jeg ikke spekulere i. Men i allefall minst like godt som en radiator uten vifter?

Om det blir fint gjør ikke no. Det vil bare stå bak hylla.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 18:49, Bøgge Bakken skrev:

Noen smarte hoder her? Har klart og rota vekk formelboka mi. Hva er formelen for og finne ut arieale i en sirkel?

pi*radius^2 = areal av sirkel

MEN folkens, hvorfor alt dette snakket om DYRE radiatorer ?? Ligger drøssevis av radiatorer på dynga, det er vel den delen som er enklest å få tak i. Har funnet selv 120*120*30mm radiatorer til 950*450*250mm, og det finnes mye større der ute.. GRATIS, Selv Europris sine plastbøtter er dyrere :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...