Gå til innhold

Hvor stor vanntank trenger jeg for og ikke bruker radiator?

Anbefalte innlegg

Leser stadig her at folk bruker svææææææææææære vanntaker for og slippe og bruke radiator. Jeg har lyst til og ha en lydløs pc o tenkte og prøve dette. Spørs måle er Hvor stor vanntank vil jeg trenge og hvor krafdig pumpe. Den må vere støysvak. Ser folk at sankket en del om på forumet men det er ikke mange som nevner noe hvor stor tanken må vere. En ting til Hvor blir det av varmen. skulle tru at vanne ville bli varmere og varmere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vanntanken trenger ikke være stor.. jeg bruker en omo color boks fordi jeg ikke har noe særlig mindre, og den er helt passe fin. nova pumpa mi er veldig støysvak.. den durer bare litt... varmen fra vannet går vekk i radiatoren. det er alu plater (det er det på min giant radiator) som drar varmen vekk fra radiatoren og ut i lufta. derfor har man vifter på radiator, slik at denne varmen ikke blir hengende igjen rundt radiatoren. slik blir vannet kjølt! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-19 15:06, Arachnid skrev:

vanntanken trenger ikke være stor.. jeg bruker en omo color boks fordi jeg ikke har noe særlig mindre, og den er helt passe fin. nova pumpa mi er veldig støysvak.. den durer bare litt... varmen fra vannet går vekk i radiatoren. det er alu plater (det er det på min giant radiator) som drar varmen vekk fra radiatoren og ut i lufta. derfor har man vifter på radiator, slik at denne varmen ikke blir hengende igjen rundt radiatoren. slik blir vannet kjølt! :smile:

[Han ville slippe radiator]

Vet ikke hvor stor tanken bør være, men den bør vel helst være av metall og utendørs... Nå som sommeren kommer ville det vel være en fordel å grave den ned... Kanskje du bør drøye dette prosjektet til etter sommeren ?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-19 15:06, Arachnid skrev:

meningen er at jeg ikke skal bruke radiator og støyende vifter. Sam asgt det støyer og koster penger.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-19 18:47, Hondaen skrev:

Bøgge Bakken: Ta deg en tur på dynga og klipp av noe som ligner en radiator fra et airconditon anlegg eller kjøleskap ( gratis, ingen $$$$$ nei ), mye bedre det en ett varmebatteri som en vanntank er.

Trur ikke jeg sjønte ideen din helt. Varmebatteri??

Lenke til kommentar

hva med å lage en passe stor vantank av alu/cu, og sette et peltier element på hver flate (dvs 4 peltier element) og kjøle ribber oppe på det igjen.

det ville vært bedre en radiator og fullstendig stille

skull.gif

[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-04-19 19:17 ]

Lenke til kommentar

hehe.....

fikk Aqua-medic oceanrunner 3500 i dag!! wohoo!!

jeg var dum å prøvde den i en tilitersbøtte og ble klissblaut :razz:

venter oså på vanntanke i glass fra glassmesteren(2,6 liter) som skal være ferdig i neste uke, skal si fra hvordan den komboen funker når jeg får testet det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Trur ikke jeg sjønte ideen din helt. Varmebatteri??

Det jeg mener er at en vanntank er _veldig_ dårlig til å kvitte seg med varme iforhold til en radiator.

Dermed vil en vanntank fungere som et lager for varmen, et slags batteri. Vil selvfølgelig være en del varme som går ut fra selve tanken, men ikke så mye som du kunne fått ut med en radiator. Poenget med vannkjøling er å få ned temp. ikke sant ? Du kunne like gjerne brukt luftkjøling på hele greia :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-19 22:53, Anders Leipsland skrev:

En 10 liter i burde holde flott til å kjøle ned tilstrekkelig, men det er kommet en dum trend på forumet: vannkjøling for å dempe støy og ikke for overklokking. Dersom man vil ha en stille maskin så er luftkjøling bedre valg enn vannkjøling.

Neimen Anders da!

Hvordan kan du si noe sånt??

"Dersom man vil ha en stille maskin" osv.

Luftkjøling kan umulig bråke mindre enn vannkjøling?

Gad vite hva du begrunner dette med?

Selv en "inboard" vannkjøling er knapt nok hørbar, og "dæljer" man til med en tiliter´s tank behøver man antagelig ikke vifter i det hele tatt! Bortsett fra den i PSU da, men den kan jo også støydempes..

Ti liter vann anbragt i en tank med god varmeavgivning / varmeledningsevne vil nok holde vanntemperaturen lav nok vil jeg også tro.

Jeg vil også tro at de fleste som går over til vannkjøling velger dette først og fremst pga. redusért støy, men får jo dermed overklokkingsmuligheter også!

Det er vel ikke en dum trend det? Det er i allefall min oppfatning :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-19 23:29, Skrue skrev:

Hvordan kan du si noe sånt??

"Dersom man vil ha en stille maskin" osv.

Luftkjøling kan umulig bråke mindre enn vannkjøling?

Gad vite hva du begrunner dette med?

Selv en "inboard" vannkjøling er knapt nok hørbar, og "dæljer" man til med en tiliter´s tank behøver man antagelig ikke vifter i det hele tatt! Bortsett fra den i PSU da, men den kan jo også støydempes..

Ti liter vann anbragt i en tank med god varmeavgivning / varmeledningsevne vil nok holde vanntemperaturen lav nok vil jeg også tro.

Jeg vil også tro at de fleste som går over til vannkjøling velger dette først og fremst pga. redusért støy, men får jo dermed overklokkingsmuligheter også!

Det er vel ikke en dum trend det? Det er i allefall min oppfatning :smile:

Å betale 1500kr +++ (som jeg har inntrykk enkelte gjør) for å få en stillere maskin, uten at denne skal overklokkes er waste of money.

Dersom man ønsker å overklokke er jeg enig i at vannkjøling er bra, men dersom man ikke skal overklokke så er det lite poeng i å investere i vannkjøling når man har støykilder som harddisker og PSUer. Husk at de populære WD diskene har et støynivå på opp til 39db! Seagate Barracuda som skal være "stille" opp til 33dB. Det er ikke hardt å få harrdisken til å være den bråkete delen i en maskin og det til en langt rimeligere pris enn vannkjøling koster.

Derfor; kjøper du vannkjøling pga overklokking så er det flott, gjør du det pga støy (og bare støy) så er luftkjøling et bedre alternativ

Lenke til kommentar

Hvis du synes det er waste of money, da bør du kanskje sjekke hvor mye støy ve egentlig har rundt oss til daglig..

Når man tar målinger er nivåene på bakgrunnsstøy fra pc'er og liknende alt for høye.

En vifte som snurrer i luft lager mye lyd generelt sett. Å bli kvitt det er ikke en dårlig investering.

(mener nå jeg da)

Lenke til kommentar

10 liter vann?? Syns det hørtes veldig lite ut (Trudde jeg måtte ha en størrelse med en varmtvanstank). Vil ikke si at det er og kaste penger ut av vindue. La meg ta et eksempel. Si at persjonen vil ha en støysvak pc som mulig. Han kjøper dette.

Alpha 8045 (425 KR)

Paspt 8412NGML 19 dB (160 Kr)

Zalman spenningsregulator (39 KR)

Da har du en pris på litt over 600 KR. Det jeg trenger i mitt tilfelle er en tank, pumpe og blokk(er). Vis man kan bruke en tank på 10 liter så er det bare og gå på euroskrap og kjøpe en bøtte til 15 KR. Vannpumpe kan jeg kjøpe i en fiskebutikk eller lingende, den vil ca komme på 300-400 Kr. Lage blokker de fleste lage selv, disse er kanskje ikke de mest effektive men de gjør jobben de skal. Kobber er det eneste man trenger og kjøpe, dette kan komme på et par hundre KR. Eller man kan kjøpe en ferdig vannblokk til CPU for 400-500 KR. Lii kjapp huereining sier at dette kommer litt under 1000 Spenn. Det er ikke mye forskjell men man får et mer stille system (Slipper vifte på cpu) og lavere temperatur (Det er ikke alle som er opptatt av dette da). Det vins kanske bedre luftkjølersystemer til en rimeligere priser men det er ikke så veldig stor forskjell mellom vann og luft når man skal ha en stille maskin eller vis man skal overklokke (Kabinettvifter o.s.v).

Men tilbake til mitt spørsmål. Jeg har tenkt og kjøle alt som produserer varme og lager støy. Mange har lest den artikkelen om han som gravde ned tanken ned i hagen. Så drastisk har jeg ikke tenkt men vannkjøle alt skal jeg. alt fra CPU til PSU. Har løst de føeste problemer med hvordan jeg skal plasere blokkene men er ikke sikkert på hvilken rekkefølge jeg skal ha dem i. Når jeg skal vannkjøle alt så reiner jeg med at det ikke holder med en tank på 10 l

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 09:54, Bøgge Bakken skrev:

10 liter vann??

Viktig her er at vannet kan gi fra seg varme. Derfor er ikke plast ol. akkurat noe smart valg av materiale. Når jeg sa 10 liter så tenkte jeg på en tank i aluminium.

Forøvrig så er det de færreste som lager vannblokk selv. Det er nok flere her som kjøper giant radiatoren og AMD pro waterkittet hos 3dfxcool og så kjøper dem to 120mm vifter. Det er en dårlig løsning for å bli kvitt støy.

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-04-20 12:33 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 12:32, Anders Leipsland skrev:

Det er nok flere her som kjøper giant radiatoren og AMD pro waterkittet hos 3dfxcool og så kjøper dem to 120mm vifter. Det er en dårlig løsning for å bli kvitt støy.

Du kverulerer vel litt nå? Da skal jeg gjøre det også. :razz:

"Alle" vet vel at man langt ifra behøver å kjøre 120mm vifter for fullt?

Spesielt ikke på Giant-radiatoren, der holder det antagelig med under halv fart på viftene!

Sjøl har jeg en adskillig mindre radiator (Black-Ice 120x120mm), og kjører allikevel vifta på rundt 14-1500 omdr. Du skal lytte GODT for å høre den. CD-drev og harddisker overdøver den fullstendig!

Så å snakke om at løsningen du nevner er dårlig er vel nesten skivebom!

Har du forsøkt dette selv? Om ikke, så synes jeg du bør prøve.

Men i utgangspunktet var det jo størrelsen på vanntank det var snakk om her....

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-20 13:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 13:24, Skrue skrev:

Du kverulerer vel litt nå? Da skal jeg gjøre det også. :razz:

"Alle" vet vel at man langt ifra behøver å kjøre 120mm vifter for fullt?

Følte ikke at det var kverulering fra min side. Jeg prøvde bare å forklare litt nærmere hva jeg følte er blitt en trend, nemlig å kjøpe vannkjøling kun for støyen og ikke overklokking uten å gjøre det på den billige måten.

Når det gjelder viftene så var det ikke støyen jeg tenkte på, mer at slike vifter gjerne koster 150-200kr per stk. Det er prisen som er poenget mitt, ikke at viftene kom til å støye. Støyen mener jeg kommer fra PSUer og harddisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...