Gå til innhold

Hjelp en nybegynner med rette valget :-)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ute etter et digital kamera i en prisklasse 4-5000 kroner, men er helt ny når det gjelder dette, så please hjelp meg med hva jeg burde kjøpe.

Mitt forbruk er familie og ferie bilder (natur).

PS: kan også være brukt.

pfh takk

DIGION :thumbup:

Endret av Digion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg Ixus fan, og kan sterkt anbefale dette (Canon Digital IXUS 500). Programvaren som følger med er stabilt og du får alt du trenger. Noen mener kameraet har for liten LCD skjerm, men jeg går ikke til det. I tillegg er den bra i sollys. Ixus er dessuten overlegen på bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Sjekk også ut Sony DSCW1.... samme pris som ixus500, mye raskere i bruk, mye større lcd skjerm, og billedkvalitet som jeg tror kan måle seg med ixus500. Du fpr itliegg muligheten til å benytte deg av vanlige aa batterier.. kjekt om du skulle gå tom for strøm....

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat vært i samme situasjon som deg. Valget for meg stod til slutt mellom Sony DSCW1, Ixus 400 (ja, faktisk 400 og ikke 500) og Casio Exilim EX-Z40. Fant ut at det var såpass lite som skilte mellom Ixus 400 og Ixus 500 (annet enn bitte litt på hurtighet, en knapp for direkte utskrift til Canon skriver og høyere oppløsning) og valgte derfor å heller velge et ekstra batteri og et større minnekort dersom Ixus 400 ble valget.

Etter og ha prøvd Sony kameraet synes jeg det gav litt for "overdrevede" farger. Kan være ok det, men liker heller og se bildene slik det faktisk så ut. Ellers et flott kamera.

Valget mitt? Casio Exilim EX-Z40 med ekstra batteri og 256mb minnekort. Årsak: Hurtig autofokus, god nok oppløsning, fine bilder, stor skjerm og perfekt lommestørrelse.

Men: Valg av kamera er ikke så enkelt....Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat vært i samme situasjon som deg. Valget for meg stod til slutt mellom Sony DSCW1, Ixus 400 (ja, faktisk 400 og ikke 500) og Casio Exilim EX-Z40. Fant ut at det var såpass lite som skilte mellom Ixus 400 og Ixus 500 (annet enn bitte litt på hurtighet, en knapp for direkte utskrift til Canon skriver og høyere oppløsning) og valgte derfor å heller velge et ekstra batteri og et større minnekort dersom Ixus 400 ble valget.

Etter og ha prøvd Sony kameraet synes jeg det gav litt for "overdrevede" farger. Kan være ok det, men liker heller og se bildene slik det faktisk så ut. Ellers et flott kamera.

Valget mitt? Casio Exilim EX-Z40 med ekstra batteri og 256mb minnekort. Årsak: Hurtig autofokus, god nok oppløsning, fine bilder, stor skjerm og perfekt lommestørrelse.

Men: Valg av kamera er ikke så enkelt....Lykke til!

Exilim Z40 bør velges utelukkende pga. størrelse, da både billedkvalitet, skjerm og det meste ellers taler for DSCW1.

Lenke til kommentar

Takk til alle sammen for alle tipsene så langt. Jeg har hatt analog speilrefleks kamera tidligere og har vært veldig fornøyd med den. men nå ønsker jeg å gå over til digital kamera, men er det bedre å velge kompakt digital kamera, eller et speilrefleks kamera i pris klassen 4-5000+/- ?

Igjen takk for all hjelp.

Digion

Lenke til kommentar

hei, har nettopp selv stå i nesten samme situasjon og har lest en masse på nettet på digitale kameraer. Jeg valgte Minolta Z2 grunnet at den har veldig fort på autofokus (viktig når man skal ta bilder av barn :)) mulighet for å ta opp videosnutter med høy oppløsning og 10x zoom. Designet er litt spesielt men du kan fint ta bilder med 1 hånd. Kjøpte mitt på www.pcutstyr.no med 256mb brikk til under kr. 4300,00

:woot:

Lenke til kommentar

Er enig med nerd-light. Nikon 5200 er ett MEGET spennende kamera. Har ikke hatt mulighet til å teste det ut så veldig godt enda, men førsteinntrykket er veldig godt. Inntrykket jeg sitter igjen med er "mulig Ixus-dødare" og det er meget bra.

Casio Exilim Z40 bør utelukkes pga. bildekvalitet. Den er underlegen Ixus og Nikon 5200.

Sony vet jeg ikke så mye om, så kan ikke uttale meg om det, men hvis det Skikongen sier om overdrevne farger er sant, så bør også dette kameraet utelukkes. Bedre å justere farger i etterkant om man vil ha sterkere farger, men det er uansett noe som ødelegger ektheten i bildet. Ettersom Sony bruker dette som ett salgstriks ovenfor uvitende kunder, så vil jeg også tro at Sony da har en sterkere oppskarpingsprosess som også ved første øyekast ser bra ut, men som i virkeligheten ødelegger mange fine detaljer.

Mitt tips... prøv Nikon Coolpix 5200 og Ixus 500, og se hvilket du faller for.

Lenke til kommentar
Glemte å føye til at Canon er de eneste (tror jeg da..) som har norske menyer.

HP R707 har norsk meny. Det er et kamera du bør vurdere. Kjøp dockingstasjon og få med ett ekstra batteri. Med dockingstasjon kan du lade både batteriet i kameraet og ett utenom. Med den kan du også sitte i sofaen og bruke fjernkontrollen som følger med og se bilder og film fra kameraet på tven.

Uansett. Lykke til med valg av kamera.

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens,

Takker alle for mange gode råd og tips. skla se på alle kamraene som er nevt ovenfor.

Men er den noen her som har noe erfaring med coolpix 5700, eller minolta dimage 7i?

takk igjen for all hjelp, setter stor pris på dette.

Digion

Lenke til kommentar
Sony vet jeg ikke så mye om, så kan ikke uttale meg om det, men hvis det Skikongen sier om overdrevne farger er sant, så bør også dette kameraet utelukkes. Bedre å justere farger i etterkant om man vil ha sterkere farger, men det er uansett noe som ødelegger ektheten i bildet. Ettersom Sony bruker dette som ett salgstriks ovenfor uvitende kunder, så vil jeg også tro at Sony da har en sterkere oppskarpingsprosess som også ved første øyekast ser bra ut, men som i virkeligheten ødelegger mange fine detaljer.

Overdrevne farger? Tja, les annmeldelser på dcresource og steves-digicam, se på bildene som er tatt. Etter det tror jeg ikke du er enig med skikongen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5Fco6l2a
...HP R707 har norsk meny...

Jeg har et R707 med siste firmware fra HP.

Jeg har ikke mulighet for å velge norske menyer... :hmm:

Lenke til kommentar

Sjekket du om det var mulig å stille inn verdier for saturation i kameraet? Det kunne være verdt et forsøk. Prøv i så fall å stille saturation til laveste verdi, og ta en titt på resultatet.

Lenke til kommentar

Kan jo igjen gå god for Kodak dx7630. Tar gode bilder, rask autofokus, stor skjerm og tar mange bilder mellom hver opplading av batteriet.

I løpet av en en-ukes kretaferie ble det tatt 300 bilder (også med blitz), noen filmsnutter og mange, mange bildevisninger på skjerm uten å lade èn gang.

Kan godt linke til eksempelbilder hvis ønskelig. Føler at Kodak er litt underdog-kamera, særlig sammenliknet med Ixus. (Ixus er jo pent å se på, men har jo etter mitt syn sjenerende mangler.)

Lenke til kommentar

Ingen tvil!! Sony Cyber-shot DSC-W1 (Om du får fatt i det da! Alle varehus som Lefdal, Elkjøp osv. er utsolgt. Er snakk om at Sony ikke klarer å levere før august). Har vært på leting etter det perfekte kamera i snart 4 mnd. Mitt valg ble ikke vanskelig når DSC-W1 ble lansert for 14 dager siden. Dette kameraet er helt rått på alle punkter. Krystallklar 2,5" skjerm, vanvittig raskt, topp biledkvallitet, masse stillemuligheter. Dette er kameraet som gir deg mulighet til å bli en kreativ fotograf!! Det eneste jeg har å sette fingen på er programvaren som følger med.... :thumbup:

se her! http://forum.akam.no/index.php?showtopic=2...ber-shot+dsc-w1

kenth

Endret av kenthlar
Lenke til kommentar

Det er bare fordel for Sony DSCW1. :love:

Sony DSCW1 har det nye 4-fargers Super HAD CCD. Et 4-fargers filter, og dette er første gang for et digitalt kamera for forbrukere. Takket være dette fjerde fargefilteret er fargegjengivelsen mer naturtro enn noen gang før.

Vanlige digitalkameraer bruker vanligvis et 3-primærfargers CCD-filter med rød ®, grønn (G) og blå (B). Sony har lagt til en fjerde farge, smaragd (E) på Super HAD CCD for å ta bilder med mer naturlige farger.

Den nye 4-fargers HAD CCD registrerer farger nesten som den naturlige synssansen til menneskeøyet, slik at bildene blir like naturlige som du ser dem.

Sony oppfatter farger slik de virkelig er, den gjenskape hele dybden og alle nyansene vi ser.

Den ideelle fargegjengivelse :thumbup:

Kenth

Endret av kenthlar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...