Gå til innhold

Garanti på kamera kjøpt i utlandet

Anbefalte innlegg

Skal nedover til østen om en mnd. og har funnet ut at det kameraet jeg har lyst på Panasonic PGS 200 koster ca 7000 på flyplassen i Bangkok. Det er 6000 mindre enn på Elkjøp. Hvordan er det med garantier om jeg handler der. Er vel internasjonale garantier som også den norske importøren skal dekke eller....???

Er det noe annet jeg må passe på om jeg kjøper videokamera i et annet land en Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt kontakt med Panasonic og spurt hvordan de hånderer internasjonal garanti før jeg handlet. Har erfaring med at de kan være litt vriene med andre garantiproblemer.

Husk at selv om du får garanti fra utlandet (kanskje kortere enn hjemme), så får du ikke rettigheten i forbrukerkjøpsloven.

Pass på at kamera er PAL-versjon.

Sjekk hva som følger med (batteri, lader, kabler o.l.). Kanskje den billige versjonen er litt ribba.

God tur!

Lenke til kommentar

Dette svaret fikk jeg fra "Service Controller Panasonic Norge" da jeg spurte dem om det samme:

Hei *****.

I esken til kamera skal det ligge ett "Limited world wide warranty scheme" Begrenset garanti. Dette må fylles ut av butikk m/stempel, modelnr, serienr. kjøpsdato og kundenavn for at dette skal være gyldig i andre land enn der det er kjøpt. Når dette er fylt ut dekker Panasonic arbeid i 3 mnd fra salgsdato, og deler i 12 mnd. Hvis f.eks mekanikken på kamera må skiftes ut etter 10 mnd. dekker Panasonic selve delen, mens du må betale for arbeid i forbindelse med delebytte.

Ved en eventuell reparasjon, skal garantiskjema leveres sammen med kopi av kjøpskvittering til ett av følgende verksteder:

www.camera.no eller www.elektronisk.no

Med venlig hilsen / Best Regards

Ole H. *****

Service Controller

Panasonic Norge

Branch of Panasonic Nordic AB

Postal address: P.O Box 324, N-1471 Lørenskog, Norway

Visiting address: Skårersletta 50, Lørenskog

Web address: www.panasonic.no

Phone: +47 67 91 78 64

Mobile: +47 958 65 300

Fax: + 47 67 91 78 92

Lenke til kommentar
... dekker Panasonic arbeid i 3 mnd fra salgsdato, og deler i 12 mnd. ...
Det var jo rimelig dårlig i forhold til norske lover og regler.

Det betyr at det er en risiko man må ta. Panasonic leverer stort sett veldig gode produkter, men hvis noe ryker må det skje fort, ellers blir det dyrt.

Hvis det må repareres, kan jeg anbefale www.elektronisk.no. Johan som skrur kamera der, er skikkelig flink.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan gaa inn paa http://www.kingpower.com/ Det er det selskapet som har alt taxfree salget paa flyplassen. Bare aa gaa inn paa kontakt skjemaet de har. Svarer kjapt.

Kjopte selv et Panasonic gs 200. Stemmer at garantien er 3 mnd full garanti og 9 maaneder med kun deler etter det. Men jeg ga 7100 (dagens kurs) for kameraet og det er jo 6000 under prisen paa elkjop, saa det er det verdt. Fikk med en veske og et stativ i prisen ogsaa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...