EyeLid Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) Jada, jeg vet dere har hatt en HAUG med anbefalingsposter på forumet her, men jeg har bladd igjennom endel før (ja faktisk!) uten egentlig å gjøre meg en stor formening om noe av komponenter etc. Derfor undersøker jeg litt - med hjelp av dere - hva som passer meg bra. Har en Duron 1300 på Abit KT7 (joda det ALLER første KT7et) og 196Mb RAM, 9200SE kort og Samsung 173T skjerm...det FUNKER for mitt bruk. Men når jeg nå kommer til laptop så begynner komponentene å variere litt mer i navn og er endel nyvinninger jeg ikke akkurat har satt meg inn i, så her er det min kompetanse skorter litt. Stort sett kommer jeg på her og nå følgende kriterier for valg; - MAKS 15 000, gjerne noe billigere (ser ingen grunn til å bruke for mye da de fort utdateres og taper verdi) - ergonomi, lav tastaturhøyde som mulig god å skrive på (min gamle Toshiba 550 som en snill faen stjal fra bilen min var HØY, ikke behagelig å skrive på i det hele tatt) - størrelse, er den liten og nett og sklir rett i en skolesekk er jo det et pluss! - god skjerm (ER 1024*768 så ille? Samme som 173Ten min har hjemme) - DVD/CD-brenner er en fordel - batterikapasitet/varme (det er da Centrino og ikke Pentium 4 eller Celeron CPU man skal ha?) - WLAN (wireless) ??? Totalt sett en MOBIL arbeidsstasjon for Office tingene, så det er ingen spesifikke krav utover Office bruk, frontpage, MP3 og DVD avspilling muligens... Så, alle forslag mottas med takk! Kikket litt på Elitegroup laptoper, de virker pene i designet og høyde på 25mm. De har jo en til 10 000kr... Endret 28. juni 2004 av EyeLid Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Nei, du har ikke lest gjennom noen tråder. Ta en aldri så liten kikk på de som ligger der. Begynner å bli litt overflødig med "noen tips til student-pc?"-tråder her... Lenke til kommentar
EyeLid Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 vannvittig konstruktiv tilbakemelding... Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Hva med ECS fra multicom? De har forskjellige modeller. Anbefaler deg til å ta en titt. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 - god skjerm (ER 1024*768 så ille? Samme som 173Ten min har hjemme) Håper virkelig du ikke kjører 173 T på 1024x768 !! Den har NATIVE 1280x1024. ECS 551 vil vel være fin til det bruket du skisserer. Tundra (psdata) sine modeller med integrert skjermkort også. Legg pengene i harddisk og RAM når du ikke skal spille med laptopen. Lenke til kommentar
EyeLid Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 Jo er rimlig så sikker på at 173Ten min innfant seg med at 1024*768 var det den skulle vises med i WinXP automatisk... Heller MER og MER mot Elitegroup ECS laptopene fra Multicom da - multicom er et seriøst firma og har vært der en del år - Elitegroup laptopene har et pent design (utenom toppen/baksiden av skjermen) - den er 25mm høy!! - virker som en god handel for pengene størrelsemessig og vektmessig er den vel kanon for å slenge ned i en sekk? 328*256*25mm eller neo slikt? Men hvordan er det med dette SGA skjermkortet med 64Mb, bare junk eller er det absolutt ingen nødvendighet å gå opp til Radeon spec? Tenkt mye på 60Gb disk og 512Mb RAM er løsningen, altså den til 11200kr. Men skal man til 1Gb RAM MÅ man bytte begge brikkene om jeg forstod det rett? (de specer alltid 553 serien med en 256 brikk og slenger evt inn en til?) Lenke til kommentar
Filla Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Hehehe, bare for å ta det denne threaden IKKE handler om 173T SKAL SKAL SKAL kjøre 1280x1024 (jeg har den sjøl). Over til laptop ! - Ikke bruk penger på et Radeon 9600/9700 kort om du ikke skal spille eller kjøre krevende grafiske program. Kortet som leveres med 551 (Radeon 9k) er uansett godt nok til en del spill av "strategy" typen, samt 1 år gamle FPS spill. - 553 leveres med en 1024x768 skjerm, dette gir en svært redusert skjermplass ift SXGA+ skjermene i 551 og 556 (30% mindre plass ?). Jeg leser jo at folk her på forumet synest å være happy med en xga-skjerm, men må innrømma at i min "smalsporede" verden gir ikke dette mening. Jobber du litt med office, og spesielt Excel, er den ekstra plassen SXGA+ gir ubetalelig. -Når det gjelder RAM og type harddisk, anbefaler jeg at du slår på tråden til Multicom. Si at du vil ha EN 512 brikke istedet for 2x256, samt at du vil ha en rask harddisk (5400 RPM eller 60GB/7200). Spranget i ytelse oppleves sterkere fra 4200 RPM til 5400, enn fra 5400 til 7200, men det er bare min personlige opplevelse. Ved å gjøre disse endringene vil kanskje Multicom kreve deg for litt xtra $, men min mening er at det svarer seg. -Om du absolutt ikke bryr deg om mine råd ift skjerm og går for 553 med xga skjerm, så tror jeg at det integrerte skjermkortet i 553 vil duge til ditt bruk. Men husk at kortet i denne maskiner "stjeler" RAM fra maskinen, og at svært mange spill vil være vanskelig å kjøre. - Du får ha lykke til ! Artigt å handle hardware Lenke til kommentar
EyeLid Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) hmm, tja, man slipper da mva etterhvert, så vi får se hva man gjør ut av det Løsningen virker uansett mer og mer å være ECS PC, så vi får snorkle oss frem til det som virker som en grei løsning. Har som sagt ikke behov for DVD brenner på laptopen, så det blir litt overkill der, men ellers er vel den helt grei. Skal ut en tur nå, kikke på en Acer(?) eller noe med 15" skjerm hvertfall, og 1400*1050, så skal vi nedskalere den til 1024*768 for å se forskjellen. Dette bør da gi meg en fullgod visning på hvordan arbeidet er med de forskjellige office programmene. Ikoner kan jo skaleres, så de bekymrer jeg meg ikke akkurat for. Kommer tilbake med info om hva jeg synes i morgen (har bare internett på jobben som jeg slutter i på onsdag) og også oppdatering på min tvangsbehandlig av en 173T... Takker for bra svar! edit; kan man evt få multicom til å spekke en DVD RW dings til å bare ha DVD/CD-RW drev? Endret 28. juni 2004 av EyeLid Lenke til kommentar
Lompe Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Bare et lite spørsmål: Da jeg ser rundt om på forumet om tips til bærbar pc, kommer alltid maskinene fra ECS opp som forslag, også her. Og jeg synes de ser ut som gode maskiner. Men, hva med programvare? Er jo ikke med en ting, og det blir fort dyrt hvis man må ha litt forskjellig. Er liksom akkurat en slik "student pc" jeg ser etter. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 - Jeg tror at mange som kjøper seg en laptop har en stasjonær PC fra før. Da har man gjerne operativsystem og officepakken allerede, slik at det er en fordel å slippe å betale for dette når man handler pc nr. 2. - Alterativt kan man kjøpe OS med hos Multicom, psdata og de andre for ca. tusenlappen (OEM versjon). Lenke til kommentar
manav Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 pcutstyr.no selger OEM versjonen til 886 kr.. Er det billigste jeg har funnet. Men selger de den til meg uten at jeg kjoeper hardware fra dem? Hvordan fungerer dette? De har en fulversjon til 2466 kr. Hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Jeg vil anbefalle deg en dell maskin.. Se på deres inspiron 510m, den er billig, støysvak, og har det meste en student trenger. windows er standard, og office kan fåes med til en rimelig penge. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) Jeg vil anbefalle deg en dell maskin.. Se på deres inspiron 510m, den er billig, støysvak, og har det meste en student trenger. windows er standard, og office kan fåes med til en rimelig penge. Enig Endret 28. juni 2004 av Ravenlord Lenke til kommentar
EyeLid Skrevet 29. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2004 (endret) Joda, DELL 510m ER et alternativ, men som jeg har skrevet er størrelsen på laptopen også litt viktig. Slik jeg ser det er begge med ca likt areal, men høyden på Elitegroup sine er 25mm og Dell 510m er 32mm, altså er det en liten forskjell der. Men igjen, DELL 510m er litt lettere enn hva Elitegroup laptopen er (2,36kg mot 2,5) edit; sw taler jo til DELL sin fordel Vi får se litt hva det blir til, ingen av disse er jo dårlig kvalitet. O-T: Med en kamp ala Jokke fra Pondus mot en ukrainsk kvinnelig fribryter fikk man da 173T opp i den oppgitte native oppløsningen... Endret 29. juni 2004 av EyeLid Lenke til kommentar
EyeLid Skrevet 29. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2004 Ang DELL 510m PCen så ser jeg fort at dette blir litt penger der og. JA PCen er grei pris helt skrapet, men i forhold til Elitegroup G553 C1600 har den større høyde, dog litt lavere vekt (i bunnmodell), men spesielt 256RAM som standard og ikke 512 som G553en har er det et mellomlegg, og i tillegg har ikke 510m'en G snitt på WLAN (som også kan være ok når endel andre studenter har laptoper) som også trekker opp litt. Dermed blir G553en FORT rimligere enn 510en, om man ser litt bort ifra 1500/1700 mot 1600 P-m Centrino... Pluss for DELLen er jo rimlig C1700 utgave. Men er C1600 med 1 eller 2 MB L2 cahce? Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Ang DELL 510m PCen så ser jeg fort at dette blir litt penger der og. JA PCen er grei pris helt skrapet, men i forhold til Elitegroup G553 C1600 har den større høyde, dog litt lavere vekt (i bunnmodell), men spesielt 256RAM som standard og ikke 512 som G553en har er det et mellomlegg, og i tillegg har ikke 510m'en G snitt på WLAN (som også kan være ok når endel andre studenter har laptoper) som også trekker opp litt. Dermed blir G553en FORT rimligere enn 510en, om man ser litt bort ifra 1500/1700 mot 1600 P-m Centrino... Pluss for DELLen er jo rimlig C1700 utgave. Men er C1600 med 1 eller 2 MB L2 cahce? - 256mb ram holder til studentbruk, en kan til og med spille cs v1.5 i 1024x768 laggfritt! (testet i går) Føler du det blir for lite når du har testet maskinen, er det lett å oppgradere dette senere.. ikkeminst billigere å gjøre det selv. - 510m kan oppgraderes til G standard for en rimelig sum penger. HIA Kristiansand bruker forøvrig b standard, sjekk på skolen din hva de har før du kjøper. - 510m kan man velge å oppgradere skjerm, uten å velge en større "pakke". -Programvare er fortsatt dyrt.. windows er med i prisen his dell. Eller du får ikke lov til å velge det bort - 510m er også ekstremt støyfri! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 - 256mb ram holder til studentbruk, en kan til og med spille cs v1.5 i 1024x768 laggfritt! (testet i går) Føler du det blir for lite når du har testet maskinen, er det lett å oppgradere dette senere.. ikkeminst billigere å gjøre det selv. Hva er så da "studentbruk". For meg er det mer enn tekstbehandling og Internet; Mathematica, noe MatLAB, programmering etc. Da holder ikke 256MB ram, selv om jeg er streng på hva jeg lar Windows 2000 kjøre til vanlig... Dessuten blir det jo alltids litt annen bruk, billedbehandling o.l. som er relatert til studiene, selv om jeg sikkert kunne klart meg uten om det hadde vært strengt nødvendig... Men dersom "studentbruk" er utelukkende tekstbehandling og Internet, og kanskje et lite regneark for husholdningsregnskapet, da kan nok 256MB holde greit... Lenke til kommentar
Joika Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) Jaja, studentbruk er så mangt, men vil her uttale meg fra en vinkel der jeg stort sett selger pc til studenter og private av diverse slag. Til en student som går eks. sykepleier, læreutdanning etc. der behovet er å skrive oppgaver i Word samt lage noen regneark i Exel og surfe på nett/sende mail, så kan faktisk 256MB Ram holde, selv om skjermkortet bruker av samme minnet. Studerer du derimot Bildebehandling eller andre tunge applikasjoner, så skjønner jeg godt at de fleste vil ha mere ram. Skal du i tillegg la småhyyn få spille sine "gromme" spill, så må du nok opp i den dyreste klassen med kraftige skjermkort osv. NBNB!! Vær klar over en ting!!!! Uansett hvilken PC du kjøper, om den koster 7000,- eller35000,- så er den gammel om 1 år. Hvis behovet ditt dekkes av den billigste i år, så lønner det seg faktisk ikke å kjøpe noe dyrere, for om du selger den så taper du mindre enn om du hadde tatt en dyr. Det er, erfaringsmessig ikke problem å selge en brukt bærbar pc, så lenge den ser noenlunde fint behandlet ut. Lykke til folkens. Endret 30. juni 2004 av Joika Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) studenten selv vet som oftest om han trenger en kraftig maskin eller f.eks en liten og støysvak maskin. I dette tilfellet skrev trådstarter hva slags hw han hadde nå, og det fungerte.. Går da ikke ut i fra at den bærbare trenger å være en stor oppgradering.. Mange her på forumet anbefaller overkill maskiner. Noe jeg prøver å få bukt med Angående ram, lønner det seg skjelden å oppgradere dette hos fabrikkaten. I alle fall ikke hos dell lignende butikker. Kjøpe ram selv, hvis behovet melder seg senere, er noe jeg ser på som en rimeligere og smartere løsning. Det kan jo faktisk tenkes at du ikke bruker så mye ram som du skulle tro Endret 1. juli 2004 av Zamoht Lenke til kommentar
EyeLid Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Tenkte da på dette med delt minneressurs på grafikkortet, da er det vel greit å legge i litt ekstra på en XP PC? Har 196Mb hjemme som sagt, da med Radeon kort (dog billig et, men med minne), så det blir jo litt. I det siste har jeg opplevd litt problemer med at ting ikke kjører strøken (winamp lager ulyder usj!) så derfor tror jeg 512Mb kan være greit på en laptop da. Ingen kjempenødvendighet forsåvidt. Noen som vet om Elitegroup kan customiseres litt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå