Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken newsserver bruker dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må vel nesten bare hive meg på listen over de som går god for Easynews - fantastisk bra service, gode hastigheter og ikke minst - billig. :)

Off-topic spørsmål til "I hate Compaq" - hvis du hater Compaq, hvorfor har du en avatar som.. vel... utfører noe tvilsomme handlinger mot/med en Compaq-maskin, om jeg tør spørre?

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
news.nextgentel.no

DA BAST! :w00t:

Det er vel news.broadpark.no tror jeg og nei, de er ikke særlig bra. Det virker ikke som om de kjører særlig mye virus/spamfiltrering og tidligere ble postinger gjort til denne serveren ikke spredt videre (ingen utgående feed). Videre har de ikke *.binaries.*, i likhet med alle(?) norske ISPer takket være lavpannene i Tele2.

PBCyrus: Har en 20GB konto der, og de hadde iallefall bedre retention enn UNS tidligere, iallefall i noen grupper, f.eks HDTV-gruppa. Ellers er det vel mye det samme, mhp fart og sånt.

Lenke til kommentar

Usenetserver er raskere og har bedre retention (liggetid på artiklene) enn Astraweb. Den er på ca 22 dager i alle grupper nå (bedre enn Easynews), og vil øke til 27 i løpet av et par uker. Jeg har ikke noen problemer med å fylle min 2,4 mbit-linje når jeg brukere flere oppkoblinger samtidig (mange newsprogrammer støtter det).

Overføringen av filer via Usenet er ikke 100% stabil. Filene fordeles på artikler, og dersom en av artiklene er ødelagt eller mangler, vil filen være ubrukelig. PAR2 er den geniale løsningen på dette. Den poster en type filer (paritetsfiler) som kan gjenskape dataene fra artikkelen som er ødelagt eller mangler, uten at man må laste ned hele filen på nytt. For å dra nytte av PAR2-filer må man ha et newsprogram som dekoder og lagrer filer selv om de inneholder ødelagte data, og en PAR2-klient, f.eks. QuickPar. Jeg vet desverre ikke hvilke newsprogram for Windows som fungerer slik. Jeg bruker nget og ngetcgi i Linux.

PAR1 (bare kalt PAR) ble brukt mye før, men er på vei ut, siden man med den må laste ned en PAR-fil som er like stor som den filen man mangler.

Les mer på http://parchive.sourceforge.net/

Lenke til kommentar
Usenetserver er raskere og har bedre retention (liggetid på artiklene) enn Astraweb. Den er på ca 22 dager i alle grupper nå (bedre enn Easynews), og vil øke til 27 i løpet av et par uker.

Stemmer (iallefall ikke for en uke siden) ikke i HDTV-gruppen, men den tar seg vel opp etterhvert. Tidligere hadde Astraweb bedre retention enn UNS i stort sett alle gruppene, det var derfor jeg kjøpte 20GB hos Astraweb, for å 'fylle ut hullene'. :)

Jeg har ikke noen problemer med å fylle min 2,4 mbit-linje når jeg brukere flere oppkoblinger samtidig (mange newsprogrammer støtter det).

De fleste tilbyr nå kun 4 samtidige oppkoblinger, dog. Det var 8 når jeg tegnet abo, hos både UNS og Astraweb. Ikke at man merker det på total nedlastingshastighet.

Jeg vet desverre ikke hvilke newsprogram for Windows som fungerer slik.

De aller, aller fleste programmer skrevet med tanke på nedlasting av binaries funker slik (Newsleecher, Newsbin, Grabit etc). Forté Agent er ikke helt patent på dette punktet, Xnews er óg litt uggen etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

til alle som måtte lure på hva usenet/news/nyhetsgrupper er for noe, her er en liten hurtig intro: http://www.slyck.com/ng.php?page=1

for valg av Nyhetsserverne, er de absolutt beste (som flere andre her også har foreslått) www.usenetserver.com og www.newshosting.com begge med "retention"(lagrinstid) på over 20 dager+ noe som er særdeles bra. $15 mnd er heller ikke noe å klage på (og hvis det er det, så kanskje ikke usenet er noe for deg?) har selv UNS som fungerer problemfritt på alle måter, og makser 1,5mbit linja mi konstant. begge har unlimited download, noe old-school easynews ikke har, hvis du har planer om å laste ned enorme mengder ;)

for valg av "nyhetsleser" (hehe) vil jeg anbefale newsleecher. denne har kanskje ikke alle verstingfinessene til noen av alternativene, men er den dessidert enkleste å bruke og ser dessidert mest pen ut. hvis man bare er ute etter å laste ned filer får dette programmet gjort jobben! :)

Lenke til kommentar
Kan noen forklare hva sammenhengen mellom PAR2, QuickPar og paritetsfiler er? Hvordan fungerer disse?

Par2 er den nye standarden for paritetsfiler. Par er den gamle. Par2 er ganske genialt. Last ned SmartPar eller en disse andre paritetsleseren. Når man laster ned fra feks easynews vil man se at det ligger en masse rar filer samt noen par2 filer på det man er ute etter. Åpner man par2 fila i smartpar så vil den sjekke om det er noen feil i filene man har lastet ned. Hvis man skulle være så uheldig å mangle en rar fil så vil smartpar kunne klare å gjennskape denne på bakgrunn av alle par2 filene. Kan på en måte si at det fungere som RAID5 for disker hvis du vet hva det er.

Man må alltid passe på å laste ned mest mulig par2 filer. Det hender at det ikke er nok par2 filer tilgjengelig til å gjennskape de tapte filene.

Har brukt easynews i mange år og er VELDIG fornøyd med dem. De har et meget enkelt webinterface for å laste ned.

Går man til http://members.easynews.com/global har man enn sinnsyk søketjeneste som søker på TVERS av ALLE gruppene de hoster! Meget kjekk sak! Den er dessverre ikke så lett å finne.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Har brukt easynews i mange år og er VELDIG fornøyd med dem. De har et meget enkelt webinterface for å laste ned.

Går man til http://members.easynews.com/global har man enn sinnsyk søketjeneste som søker på TVERS av ALLE gruppene de hoster! Meget kjekk sak! Den er dessverre ikke så lett å finne.

Easynews er blandt de beste ja, men de har desverre sperrer på hvor mye man kan laste ned hver mnd. Her kan hende jeg tar feil, siden det er en liten stund siden jeg sjekket sist.

når det gjelder ideksering av hva som finnes i de forsjellige gruppene finnes det også en del nettsider som gjør akkurat dette, ala *FOrce. f.eks denne

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Man må alltid passe på å laste ned mest mulig par2 filer. Det hender at det ikke er nok par2 filer tilgjengelig til å gjennskape de tapte filene.

Det er en rar innfallsvinkel IMO. En noenlunde oppegående klient vil vise deg status på filene slik at man får en viss idé om hvordan det ligger an. Så drar man ned indeks-filen og alle datafilene først, sjekker hvor komplette de er, og så laster ned paritetsfiler hvis man trenger det. Du kaster bort mye båndbredde, tid og diskplass hvis du laster ned hver eneste paritetsfil uansett om du trenger den eller ei, IMO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...