Gå til innhold

hjelp til nytt hovedkort + cpu

Mr-JT

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vurdert ei stund å kjøpe 64-bits cpu'er fra AMD. Det jeg lurer på er hva forskjellen er fra socket 754 - socket 940. Hvorfor bør jeg velge 940 foran 754 og motsatt.

Takk for svar

Endret av Mr-JT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har vurdert ei stund å kjøpe 64-bits cpu'er fra AMD. Det jeg lurer på er hva forskjellen er fra socket 754 - socket 954. Hvorfor bør jeg velge 954 foran 754 og motsatt.

Takk for svar

Socket 940 (regner det er det du mener) er beregnet på Opteron og FX cpu'er. I skrivende stund er vel Socket 754 mest aktuellt for deg.

Lenke til kommentar

-Socket 754 har kun én minnekanal mot Socket 940's doble minnekanaler

-Socket 754 tar kun AMD Athlon64-CPU'er

-Socket 940 tar kun AMD Opteron og AMD Athlon64-FX-CPU'er

-Socket 754 (AMD Athlon64) er mer beregnet på "folkemassene"

-AMD Athlon64-FX er beregnet på dyre og kraftige arbeidsstasjoner

-AMD Opteron er først og fremst beregnet som server, men er genial til arbeidsstasjon pga. sin 1/2/4/8-veis mulighet

-Socket 940 krever ECC/REG-minne (754 krever ikke)

Har du flust med penger kan du kjøpe AMD Athlon64-FX

Har du enda mer penger kan du kjøpe AMD Opteron (da som dual-CPU)

Har du mer begrenset med penger er nok AMD Athlon64 (754) det rette valget for deg

(Vil du prøve noe nytt og enda mer fremtidsrettet kan du prøve Socket 939 med enten AMD Athlon64 eller AMD Atlon64-FX)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

som sagt, skal jeg bruke pcen for det meste til spill og redigering. Jeg har tenkt å bruke rundt 5000,- på begge delene. Hva egner seg best til spill? FX eller Athlon 64.

Takker for positive svar.

Lenke til kommentar

Vist du har sjekket priser selv så hadde valget ditt vært ganske opplagt. En FX cpu koster ca 6000,- Så kommer hk og registrert minnet i tillegg.

Ytelsen mellom socket 940 FX cpuer og socket 754 A64 er ikke så veldig stor.

Lenke til kommentar

Hva med socket 939 ? Det er jo noe nytt som kommer på markedet nå. Jeg vil ikke kjøpe socket 754 hvis det faller ut fra markedet med en gang. Litt kjedelig å betale 4000 for en cpu nå, så faller den til halvparten om et par mnd... Bare kom med innslag, personlige anbefalelser o.l !

som sagt så er det kun HK og CPU jeg skal ha. ca 5000 vil jeg bruke.

Lenke til kommentar

Billigste socket 939 cpu koster 4600,-

Dette er selvfølgelig det mest opplagte valget vist du har penger til det. Kommer på ca 6000,- for cpu og hk. Det er socket 939 AMD kommer til å satse mest på fremover.

Socket 754 blir nok heller ikke faset ut med det første, selv om det var det de fleste trodde for noen månder siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...