Gå til innhold

Gjort før?

oceana

Anbefalte innlegg

Har planer om å sette et lite overklokkings forsøk ut i livet, og derfor lurer jeg på om noen vet om følgende har blitt gjort før:

Har noen noen gang brukt en vindtunnel i form av en korn tørke til å kjøle ned en cpu?

Sier seg selv at en korn tørke beregnet for 20m3 korn skulle takle en liten cpu :grin:

tar gjerne imot url til lignende vis noen har sett dette før, eller har råd om hvordan dette kan gjøres..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

oceana skrev (2002-04-19 12:36):

Har planer om å sette et lite overklokkings forsøk ut i livet, og derfor lurer jeg på om noen vet om følgende har blitt gjort før:

Har noen noen gang brukt en vindtunnel i form av en korn tørke til å kjøle ned en cpu?

Sier seg selv at en korn tørke beregnet for 20m3 korn skulle takle en liten cpu
:grin:
tar gjerne imot url til lignende vis noen har sett dette før, eller har råd om hvordan dette kan gjøres..

cpuen er ikke våt den er varm. korntørken bruker vel varm (lunken) luft til tørkingen.

Lenke til kommentar

xthal: den har jeg sett hundre ganger før :smile:

en korn tørke trenger ikke ha varmeelementer, det er sjelden den trenger det,siden den brukes på sommeren og da er det stort sett varmt nok fordet...:smile:

og luft tørker det meste uten å trenge å være så varm :smile:

jeg bare lurer på om det har vært gjort før jeg :smile:

vifta har nok godt over 30-40 cm større diameter enn den som xthal postet bilde av..

Så effekten skulle bli seig.

planen er å bruke et kamera ned i tunnelen og filme derfra, og et over som skal overvåke bios'n og testene som da vil bli gjort :smile:

Vis det er noen der ute med en maskin de kunne tenke seg å teste på denne måten så ta kontakt pr mail :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå tatt en tur opp i låven og sjekka dimensjoner osv på vifta :smile:

Diameter: 1m

RPM: 1445

Styrke: 5,5kW, 35 A

Regner med at dette skulle bli en del tusen CFM :smile:

Problemet NÅ blir som følger:

har noen noe forslag til ribbe?

har en silent viking fra før, spørs om det ikke må noe større til.

blir vel nødt til å bruke både peltier og shims + diverse annet for å sikre at hk'et ikke blir most av trykket fra vifta.

Festing blir med wire med en styrke på 250 kg, 4 stykk, en i hvert hjørne.

burken må nok bygges om, skal nok ikke legge disker o.l i blåsten...

tar gjerne i mot alt av syke råd og idéer om dette.

Burken som skal brukes er det litt usikkerthet bundet til, vet ikke om jeg tørr risikere min egen, selv om den er veldig overklokkings villig..

for øyeblikket er den en t bird på 1.4 AYHJA stepping, åpnet L1 broer fra fabrikken :smile:

HK er et Abit KG-7 RAID....Meget overklokkbare ting, men også lite fristende å risikere :smile:

Noen moderatorer som har lyst til å sende meg en solid burk?

Filmen som skal lages vil ha premiere på et lokalt LAN i Halden i sommerferien, så følg med :smile:

Lenke til kommentar

Bare en liten forklaring til alle om hva en korntørke er:

Et hull i veggen på den ene siden av låven med en STOR vifte i som blåser innover i en tunnel som stopper i den andre enden av låven. På sidene i denne tunnelen er det da enda mindre tunneler som leder luften under kornbingene, så den blåser opp gjennom kornet. Altså: ingen varmeelementer eller denslags, kun luft.

Edit: denne tunnelen jeg snakker om er forresten så stor at et vanlig voksent menneske nesten kan stå fullt oppreist i den. Det er altså mulig å sette en pc inni denne tunnelen og la korntørken kjøle den ned =) hvis den ikke blåser overende da :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Kane på 2002-04-27 19:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-27 18:26, oceana skrev:

Har nå tatt en tur opp i låven og sjekka dimensjoner osv på vifta :smile:

Diameter: 1m

RPM: 1445

Styrke: 5,5kW, 35 A

Regner med at dette skulle bli en del tusen CFM :smile:

Problemet NÅ blir som følger:

har noen noe forslag til ribbe?

har en silent viking fra før, spørs om det ikke må noe større til.

blir vel nødt til å bruke både peltier og shims + diverse annet for å sikre at hk'et ikke blir most av trykket fra vifta.

Festing blir med wire med en styrke på 250 kg, 4 stykk, en i hvert hjørne.

burken må nok bygges om, skal nok ikke legge disker o.l i blåsten...

tar gjerne i mot alt av syke råd og idéer om dette.

Burken som skal brukes er det litt usikkerthet bundet til, vet ikke om jeg tørr risikere min egen, selv om den er veldig overklokkings villig..

for øyeblikket er den en t bird på 1.4 AYHJA stepping, åpnet L1 broer fra fabrikken :smile:

HK er et Abit KG-7 RAID....Meget overklokkbare ting, men også lite fristende å risikere :smile:

Noen moderatorer som har lyst til å sende meg en solid burk?

Filmen som skal lages vil ha premiere på et lokalt LAN i Halden i sommerferien, så følg med :smile:

Høytørka vi har på låven er på 8kW. Ville det funka bra til å kjøle ned burken tro? :roll:

Lenke til kommentar

Skrue: hehe, jeg har da ingen planer om å få den lavere heller :smile:

inntaket til tørka er på skyggesiden, og der er tempen ca 15 C utover kvelden :smile:

planen var å fyre opp dette prosjektet før sommeren tok til, men jeg er for lat.

Bøgge Bakken: jeg har da ingen planer om å flytte en vifte med en dim på 1meter inn på rommet heller, selv om jeg fint kan flekke en 200 A kabel fra saugbruket :razz:

men over til noe annet, er det noen som har lyst til å ofre burken sin til dette? :smile:

orker ikke flekke fra hverandre min

jadda, jeg vet jeg er lat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...