Ivan Drago Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 www.chiptrim.no tilbyr chipping til 3995 kr inkl montering (fleste bilmodeller), holder til i Trondheim. Vurderer å chippe min 2001 Golf 4 stv 90 hk tdi, fikk følgende svar på min henvendelse : "Hei. Det er ingen problem å få denne bilen chippet. Økning er fra 90 til 114HK og freimoment går opp fra 210 til 265NM. Prisen på chipping er 3995,- ink. mva og montering. Det er ikke noe filter med i prisen, men et sportsfilter vil selvfølgelig bedre effektøkningen. Hvis du ønsker å fjerne chippen ved salg etc., kan dette gjøres ved å ta ut ECU og erstatte ny chip med original. Dette kan gjøres fordi vi monterer på en sokkel som lar deg bytte." Ser at effektøkningen er nokså moderat mot mange chipper som gir 120-125 hester, men dreimomentet er det samme som de fleste chippene jeg har sett. (ligger vel på 265-270) Har dere tips å komme med ?? Jeg er ikke ut etter å få maksimal tuning, men et merkbart bedre drag i bilen. Dessuten er det en rimelig pris. Andre ting jeg bør tenke på ? Er det ting på min bil som ikke tåler chipping ? Hørt at luftmassemåler kan ødelegges ved filterbytte, stemmer dette ? Lenke til kommentar
Xorroh Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Vær litt kritisk til chiptrimming, prisene er utrolig lave men om de garanterer deg en slik effektøkning så bør du kreve dyno-papirer etter montering. Det mange slike chip'er gjør er å narre motorstyringen (ECU'en) din til å tro at du har gassen lengre inn enn du egentlig har, Dermed kjennes bilen litt sprekere ut, altså bare humbug.. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Vær litt kritisk til chiptrimming, prisene er utrolig lave men om de garanterer degen slik effektøkning så bør du kreve dyno-papirer etter montering. Det mange slike chip'er gjør er å narre motorstyringen (ECU'en) din til å tro at du har gassen lengre inn enn du egentlig har, Dermed kjennes bilen litt sprekere ut, altså bare humbug.. Nå finnes det vel ingen chip som narrer motorstyringen til å tro at man har gassen lengere inne? Det som skjer er vel at man øker mengden luft og diesel inn i innsprøytningssystemet og et øker turbotrykket. Synes det høres med korrekt ut med 114hk enn med 125hk. Mulig noen klarer høyere antall hester, men det kan gå på bekostning av f.eks hvor maks nm ligger, samt hvor kjapt dreimomentet kommer. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Leste faktisk om en test av trimchip til en bestemt SAAB-modell hvor SAAB selv avdekket et tilfelle av tuning som stort sett besto i å endre på kurven som omtalt over. Bilen føltes sikkert piggere siden den skjøt av gårde selv med lite pådrag, men bløffen blir vel avslørt når man gir full gass, slik litt mer fornuftige mennesker vel gjør med en gang når slikt skal testes? Moderne motorstyringer er ekstremt avanserte, og det kreves seriøst med utstyr og innsikt for å klare å produsere et fullgodt chip. Noen tunere spesialiserer seg på ett merke, og bruker måneder i benk og vei for å ta frem ett enkelt chip. Andre chipper alle slags motorer, og kommer med nye chipper hele tiden.... pussig... Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Hvis du holder til i trheim, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å stikke innom ES tuning å høre med de! De vet jeg at kan sakene sine! Hvis du skal chippe, vil jeg og anbefale deg ny eksos og nytt filter. Magnus Lenke til kommentar
micropolis Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 ES Tuning er nok greie dem, men dem gjør vel på samme måte som chiptrim.no. Endrer kurvene for å få bedre ytelse. Synd dem er så dyre Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 @Espenevo: Ei chiptrimming som kun endrer på kurvene uten å endre toppeffekten er ikkje humbuk Det er betre enn ei chiping som f.eks kun gir deg meir heilt på toppen. Første trimming gir en mye sprekere motor, da det er mye Nm over et bredest mulig område som er viktig for en rask bil. Viss du har en motor som min f.eks. 148 hk på ca 6000 og 185 nm på 5000, vil en chip som gir 10 Nm mer fra 3000-4500 gi en markant sprekere bil, mens en som gir 10-15 Nm på 5000-7000 vil gi en en like sprek bil, men som må holdes på over 4500 for å yte sitt beste. Den første vil ikkje gi øka toppeffekt og neppe øka toppmoment, men det vil den siste for den tilfører meir der det er mest fra før. Men dei fleste chiper gir begge deler. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 har bestillt chip fra trimchip jeg. Men har ikke montert den enda da den er optimisert for en Trimkam som jeg ikke har installert på motoren enda. Kan heller gi tilbake melding når dette er gjort. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 ES Tuning er nok greie dem, men dem gjør vel på samme måte som chiptrim.no. Endrer kurvene for å få bedre ytelse. Synd dem er så dyre Nope, her tar du feil. Es leverer SKN chip (tysk) Superchip (britisk) og har i tillegg rulle dersom du ønsker at de skal lage program tilpasset din bil. chiptrim.no har vannvittig lave priser, og jeg får det derfor ikke til å stemme med god kvalitet. Sitat fra siden; "Merkeverkstedet kan ikke finne ut om du har oppgradert programvaren gjennom diagnose-porten på bilen." Programvaren er altså ikke oppgradert, alt de gjør er å endre litt på motorstyringen. Dette er humbug fra ende til annen. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Zagato, jeg tror ikke vi forsto hverandre helt rett her. Å endre kalibreringen av giveren til elektronisk gass-spjeld endrer ikke motorens effekt i det hel etatt. Men bilen følrs sterkere siden "du bruker mindre bensin siden du bruker mindre gass" som en halvkjent chiptrimmer sa til en avis da han forklarte hvor bra dette var som tuning. Helt verdiløst - det eneste osm kjer er jo at du har helt åpent spjeld på 80% av flat pedal i stedet for helt flat pedal At et firma kan levere svært billig chiptrim betyr jo ikke at det er noe i veien med programmene. Tyske ebay flommer jo over av firma som selger chiptrim ut bakdøren, når programmet vel er laget så koster det jo ikke mer enn noen kroner i prom'er. Uten å påstå noe i denne sammenhengen, så blir det jo enda billigere om man kopierer andre sine programmer... Personlig ville jeg holdt meg til merkevare. Men det er jo ikke alltid forhold mellom pris og kvalitet, det overrasker vel ingen. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Nå forstår eg deg Espen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå