Gå til innhold

ATI Radeon og TV

Maniac

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skulle koble PC'en og TV sammen via S-Video ut og SCART, jeg klarte det, men skjermbildet på TV'en er Svart-Hvit. Jeg har et ATI Radeon 9800 Pro, med TV-utgang. Før hadde jeg GeForce Ti4600 og alt funka helt fint, med farge.

Hva kan problemet være? Jeg har koblet alt riktig, men det er forsatt sort-hvit farge på skjermen.

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hey, jeg har svaret på det problemet.

det er egentlig ganske lett men hadde litt problemer jeg og.

først høyreklikk på skrivebordet så:

----> egenskaper ----> skjerm instillinger ----> avansert ------> Displays/skjermer -------> trykk på TV (Ikke på rød knapp) ----> format ----> og velg PAL B eventuelt Norge

nå skal det være farger på TV'en din

Endret av Midran
Lenke til kommentar

hei og takk for svar...

eirik86: Ja jeg har en sånn scart jeg og...

Midran: Den er hele tiden på PAL B og på Norge, den er forsatt Sort-Hvit. Når jeg rører på den Contrast knappen, så får jeg farge, men bildet "vibrerer" får vondt i hodet av det, og med en gang jeg starter en film eller ett spill, så går den tilbake til sort-hvit...

en ting som også er litt rart er at jeg kan endre på resolusjon på TV'en... før kunne jeg ikke det med GeForcen.

noen ideer?

Her er bildet av koblingen min:

Photo0057.jpg

Lenke til kommentar

På de fleste Panasonic TV-er skal man bruke scart nr2 (AV2) og velge AV2S når det brukes s-video over scart.

Hvorfor har du koblet slik? Enten kobler du s-videokabel direkte fra skjermkortet til TV (scart) eller så skal "konverteren" kobles i skjermkortet, for så å koble kabel fra denne til TV. (Har du sett i manualen?)

De fleste GF-kortene kan "jukse" og gi kompositt på s-video-utgangen. ATI-kort følger standaren og gir kun s-video. Dette er antakelig grunnen til at det virket før, og ikke nå.

Lenke til kommentar

Har selv Panasonic TV.

For å sjekke om du har riktig signal fra PC, kan du jo forsøke å koble s-video kabelen direkte fra skjermkort til s-video inngang i front av TV (Under luken). Velg deretter AV-kanal AV2S (eller AV3S) på TV. Nå skal det være farger...

Dersom du ikke vil ha ledning på framsiden av TV'n kan du koble s-video kabelen til scart vha en adapter. På min TV er det dog bare den en scartkontakten som kan ta signaler fra s-video, dette står i manualen til TV'n.

Lykke til.

Lenke til kommentar

du smarting.... den converteren eller overgangen skal stå i PCen.....

helvete så smarte noen folk er.... masse folk som gjorde slik med Statoil PCen....

D E IKKJE S-VIDEO PLUGG PÅ ALLE SKJERMKORT.....

den står på converter/overgangen.

du skal plugge den enden med bare en plugg i skjermkortet... så skal du plugge S-Video mellom den og scart på TVen.(husk å ta fra den pluggen d står ut på converteren til TVen... du har nok inn og ut på både composite å S-Video ser d ut til)

PS.... se inn i hullet på skjermkortet.... tell hvor mange pinner som skal inn dit... å se på S-Video kabel og converter/overgang.... du ser da fort hvilken som har rett antall pinner i pluggen....

IKKE tving plugger inn i hull der de ikke passer... da er d sansyneligvis feil....

Quote fra kolega angående S-Video: "D e bare å bruka litt makt så går den fint inn", dagen etter kom han tilbake etter d eg hadde fortalt han... du hadde rett... den converter saken skulle i skjermkortet....

Støtter ikke TVen din S-Video må du stille inn på PCen at d er composite kabel du bruker eller noe sånt... tror d va d eg gjorde med GF3 kortet eg har hjemma.... tror eg må gjør d med ATI kortet som eg har nå o... har bare testa d en gang for lenge siden... og da fikk eg svart/hvitt først....

PS!PS!PS! LES MANUALER FØR DU KOBLER OPP TING DU IKKJE HAR PEILING PÅ

gjør det selv hele tiden... vett eg ikkje så vett eg ikkje... då lese eg kossen d ska gjørrast

Endret av Mr. Dark
Lenke til kommentar

tror dere virkelig at jeg er så dum? selfølgelig leste jeg manualen først... dette er de kablene som fulgte med kortet og derfor kobler jeg det slik. ingen av pluggene på konverteren passer i skjermkortet eller Tv'en, så derfor buker jeg kabler som gjør det. (slik står det i manualen i alle fall).

Hvis jeg setter den gule kabelen som kommer fra TV'en og inn i den gule pluggen på konverteren så får jeg ingen bilde i det hele tatt. (Ja jeg bruker AV 2 på Tv'en), får å få bilde måtte jeg koble den i den sorte pluggen på konverteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...