Gå til innhold

Debian, problemer m konfig. xserver-xfree86

Anbefalte innlegg

Har installert Debian (testing) men får ikke konfigurert xserver-xfree86. Jeg kjører "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" og mener det går greit til det blir spørsmål om "GLCore/glx og DRI modules" Spørsmålet som stilles er "Write default files section to configure file y/n?

Her får jeg mulighet til å skrive og "ramler av".

På skjermen står:

Radeon: no matching device section for instance(BusID PCI:1:0:1)found

Fatal server error:xf86MapPciMem:Could not map PCI memory

Leter på Forumet og i Debianguiden dk, finner ikke ut av det. Ville være takknemmelig om en av dere Debianere kunne gi meg et hint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om musen din har alle driverene den trenger lastet (f.eks usb,hid el.), skal det dukke opp devicer i /dev/input/ som representerer musa di. Da gjerne /dev/input/mice og/eller /dev/input/mouse0. Sannsynligvis leter xf86cfg etter musen som /dev/psaux, eller /dev/mouse. Det kan hende at du kan få musen til å virke i xf86cfg ved å lage en link fra /dev/input/mice (eller tilsvarende) til /dev/mouse eller /dev/psaux. For å gjøre det kan du bruke kondoen ln (f.eks 'ln -s /dev/input/mice /dev/mouse').

Når det gjelder selve konfigureringen kan det være lurt å prøve 'vesa' som driver til skjermkortet om ingenting annet vil virke. En vanlig mus med 'scrolle-hjul' liker best protokollen ImPS/2 og må ha "ZaxisMapping" "4 5" som option. Moderne keyboard med norsk layout passer ofte med "XkbModel" "pc105" og "XkbLayout" "no". Du bør også angi oppløsninger for skjermen. Forhåpentligvis forteller skjermen din hvilke frekvenser (vertical/horizontal sync) den takler til skjermdriveren, viss ikke må du angi desse selv. Konfig-filen skal som regel lagres som /etc/X11/XF86Config. Lykke til.

Lenke til kommentar

JA! Dukket opp nå etter å ha fulgt oppskrifta di etter beste evne! Logget inn via bildet som dukket opp. Fint bilde. Problemet er fortsatt musa som bare går i midten av skjermen og kun opp og ned så det blir vanskelig å treffe de forskjellige valg! Tastaturet er heller ikke helt med men for å kjøre dpkg reconfigure-- må jeg da starte i sikkermodus? Nå dukker det jo opp i grafisk mode.

Lenke til kommentar

Linux har som regel flere såkallte virtuelle konsoller. De virtuelle konsollene kan som regel skiftes mellom ved å trykke ctrl+alt+f1 for første konsoll til ctrl+alt+f7 for konsoll nr 7.

Konsollene på f1 til f6 inneholder vanligvis tekst-kommando grensesnitt, mens det grafiske grensesnittet (X) gjerne legger seg på f7. Så for å få frem komandolinjen skal det være nok å trykke ctrl+alt+f1. Når det gjelder musen kan du prøve å endre muse-devicen til for eksempel /dev/input/mouse0 eller /dev/input/mice og se om dette hjelper.

Lenke til kommentar

Nå er jeg inne i forumet fra min nye Debian! Endret på musedevicen og der var jeg. Ser ut til å fungere veldig fint.

Må si takk til "drall", veldig fint at noen med knowhow tar seg tid til nybegynnere.

E så fornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...