Gå til innhold

PC-en fryser etter ca en halvtime idle

Anbefalte innlegg

Det er som i topic, PC-en begynte å fryse etter litt idling i går kveld. Har sett på temperatur i bios etter reboot, den har vært på det normale, rundt 45 grader sys-temp på det meste. Det er ingenting annet som skjer enn at det bare låser seg, dette skjer etter en viss tid, både under spilling, idling, winamp-bruk, alt mulig. Maskinen har ikke vært oppkoblet internett på noen uker, den har i tillegg norton liggende inne, så det er ikke noe virus som slumrer i bakgrunnen.

Har lurt litt på om det var skjermkortet som har feilet litt, da jeg har hatt problemer med det tidligere, så jeg har klokket det ned en del (Connect3d R9800PRO). Er ingen artifacts å spore, så jeg har delvis utelukket den muligheten.

Har selvsagt sjekket alle basic ting, kabler, ledninger, om pci-kort satt skikkelig. Har også støvsuget kabinettet, strømforsyningsvifta, CPU-vifta osv. Har kjent etter på CPU-vifta under aktivitet om denne var veldig varm eller veldig kald, men den er sånn som den har vært tidligere, varm og god. Sidedøren på kabinettet er åpent for at det ikke skal bli for varmt, det kjennes heller ikke unormalt varmt ut på innsiden av kabinettet hverken før eller etter boot.. Så jeg aner virkelig ikke hva som er problemet.

Er vel en ganske rotete post dette, men jeg prøver bare å hjelpe de som eventuelt kan hjelpe meg. Specsene mine er i profilen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er som i topic, PC-en begynte å fryse etter litt idling i går kveld. Har sett på temperatur i bios etter reboot, den har vært på det normale, rundt 45 grader sys-temp på det meste. Det er ingenting annet som skjer enn at det bare låser seg, dette skjer etter en viss tid, både under spilling, idling, winamp-bruk, alt mulig. Maskinen har ikke vært oppkoblet internett på noen uker, den har i tillegg norton liggende inne, så det er ikke noe virus som slumrer i bakgrunnen.

Har lurt litt på om det var skjermkortet som har feilet litt, da jeg har hatt problemer med det tidligere, så jeg har klokket det ned en del (Connect3d R9800PRO). Er ingen artifacts å spore, så jeg har delvis utelukket den muligheten.

Har selvsagt sjekket alle basic ting, kabler, ledninger, om pci-kort satt skikkelig. Har også støvsuget kabinettet, strømforsyningsvifta, CPU-vifta osv. Har kjent etter på CPU-vifta under aktivitet om denne var veldig varm eller veldig kald, men den er sånn som den har vært tidligere, varm og god. Sidedøren på kabinettet er åpent for at det ikke skal bli for varmt, det kjennes heller ikke unormalt varmt ut på innsiden av kabinettet hverken før eller etter boot.. Så jeg aner virkelig ikke hva som er problemet.

Er vel en ganske rotete post dette, men jeg prøver bare å hjelpe de som eventuelt kan hjelpe meg. Specsene mine er i profilen. :)

Er det PC'n som henger seg eller bare skjermkortet???

Lenke til kommentar

Jeg har hatt lignende problemer - etter ganske mye feilsøking ser problemet

ut til å være PSU. PSU stømpluggen har brente kontakter og det lukter brent fra

selve stømforsyningsenheten. Symptomene var stadig hyppigere frysninger av

systemet i alle mulige situasjoner:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=262876

Kan selvfølgelig ikke påstå at jeg har løsningen for deg, men ville bare gi et tips om en mulig forklaring.

Lenke til kommentar

Har ikke gjort noen endringer nei, dette kom bare helt plutselig. Har ikke installert verken soft- eller hardware på flere uker, har ikke giddet å strekke nettverkskabel til rommet mitt (denne PC-en er foreldrene mine sin :) ), så tilgangen på slikt er litt innskrenket. Jeg tror det er ET ELLER ANNET med varme som gjør det, men jeg kan ikke bevise det. Angående dere som lurte på om det var skjermkortet; det pleier som oftest å komme artifacts og lignende om det er problemer med kjølingen, det pleier ikke å bare fryse på stedet. Skal prøve å ta ut ram-brikken og sette den inn igjen bare sånn at det er gjort. Prøver å kjøre uten tv-kortet tilkoblet også, vet aldri hva som kan være årsaken.

edit: Kan jo bare legge til at jeg er den heldige eier av et Q-Tec-kabinett med tilhørende 350W PSU, så der ligger det jo helt klart en mulig problemskaper. Skal kjøpe nytt kabinett med PSU, ny CPU, ny RAM og muligens nytt skjermkort på neste lønning, så det er strengt tatt ikke verdens ende dette.. Er bare irriterende. :)

Endret av _oDIn_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...