Suppelars2k Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Det er et veldig godt poeng, gspr. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Det er et veldig godt poeng, gspr. What he said. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) darkness|: Dette er en sånn ting som man egentlig ikke trenger å diskutere for eller imot. Ekteskap er et personlig anliggende, og om man velger å inngå ekteskap eller ikke, påvirker man ikke andre hverken negativt eller positivt.En persons ønske eller mangel på sådan om ekteskap er like mye andres anliggende som om personen foretrekker gule eller grønne erter. ...mener jeg. Handler ikke alle diskusjoner om ens personlige mening da? Kanskje det blir litt feil å si "for eller i mot". "Vil du gifte deg eller ikke?", er vel mer riktig. Menneh.. jeg vet ikke om jeg forstod deg riktig.. Altså.. Det vil jo påvirke den personen du er sammen med. Hvis den ene ønsker å gifte seg, og den andre ikke, hva da? Det er nettopp dette jeg egentlig vil diskutere. Jeg mener at en person ikke blir mindre lykkelig av å gifte seg (hvis han er først er interessert i å binde seg og slikt), men en person som har et sterkt ønske om å få gifte seg, vil kanskje bli "mindre lykkelig", av å ikke gifte seg. Dersom en person elsker en annen, vil han ikke da gjøre alt for at den andre skal ha det bra, så lenge det ikke går ut over sitt eget velvære? Dette er også en av tingene som gjør at jeg vil gifte meg. Å inngå ektepakt er et symbol på at man vil leve sammen resten av livet. Det å faktisk ta steget ut og gifte seg er en såpass stor ting, at jeg ser på det som et tegn på "velvilje" (kommer ikke på et bedre ord). Jeg har mange andre grunner også, men de kan jeg eventuelt ta etter hvert. Det blir litt mye på en gang her. Endret 27. juni 2004 av darkness| Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Altså.. hvorfor gifte seg? Jeg mener at hvis man har ett forhold, som man vil fortsette med, kanskje for resten av livet, bør man kunne ha nok tillit og tro på hverandre til at man ikke nødvendigvis trenger å gifte seg. Snart vil samboere ha så og si de samme rettighetene som gifte (er vel mest arv det går på), og jeg tror færre og færre vil gifte seg. Jeg mener, det er lettere å komme seg ut av ett samboerskap en et giftemål. Og det er utrolig mange som blir skilt i forhold til antallet som gifter seg. Selv er jeg jo for ekteskap. Vet ikke hvorfor.. men har mange venner som er mot, og skjønner jo forsåvidt det. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Jeg mener også at det er lettere å komme seg ut av et samboerforhold. Det er sikkert ikke mange som tenker på formalitetene engang når de flytter sammen (samboerkontrakt og slikt). De fleste som gifter seg har vel ikke særeie, så man sitter i hvert fall ikke igjen helt ribbet hvis den ene stikker. Ekteskap gir trygghet. Hvis du først går inn i et ekteskap, tenker du deg kanskje om en ekstra gang før du stikker. Ikke bare fordi du må ta ut serperasjon osv osv, men fordi et ekteskap er noe _mer_ enn bare et langvarig forhold. Dere har gitt hverandre et løfte, gått igjennom en seremoni. Å gifte sier også noe til omverden. Personlig så har jeg et ønske om at verden skal få vite hvis jeg finner den store kjærligheten og at jeg har bestemt meg for å leve med ham resten av livet. Jeg vil ha ring på fingeren som viser at vi er opptatt. Jeg er sterkt imot å forlove seg uten å ha gifteplaner. Endret 27. juni 2004 av darkness| Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Å gifte sier også noe til omverden. Personlig så har jeg et ønske om at verden skal få vite hvis jeg finner den store kjærligheten og at jeg har bestemt meg for å leve med ham resten av livet. Jeg vil ha ring på fingeren som viser at vi er opptatt. Jeg er sterkt imot å forlove seg uten å ha gifteplaner. Er faktisk veldig enig. Edit: Jeg tror mange mennesker er imot ekteskap fordi de har sett forhold legges i grus, kanskje deres egne foreldre, eller annet. Mine foreldre er skilt, og det er ikke noe hyggelig. Men som du sier, man må tenke seg om en ekstra gang. Endret 27. juni 2004 av aero^^ Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 Tror at andre single tenker seg om to ganger før de får en gift person utro, enn at de får en person i et forhold utro. Vet ikke helt hvorfor. Mulig det er noe galt med samfunnet eller meg, men slik tenker jeg nå i hvert fall. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 For selvsagt. Å bli smidd inn i hymnens lenker er noe jeg gleder meg til. Håper bare jeg klarer å finne jeg meg ei jente som overlever min noe morbide humor. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 ekteskap... never ever... samboerskap slipper opprivende skillmisser der man skilles som uvenner pga penger,hus og unger. brudd på samboerskap går mye glatere... Lenke til kommentar
Purify Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Om det er den riktige personen, og det riktige tidspunktet, ser jeg ikke noe i veien for å gifte seg, men ikke i statskirka. Jeg er helt enig. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Veldig imot. Ta det totalt nerdete : Gifte seg med ett skjermkort og leve med det resten av livet. "Åååh the FPS loss", "the uglyness" and "the size of it". Du elsker vel ikke noen mer fordi dere gifter dere, du elsker personen like mye om dere er samboere og kjærester. Giftemål lager bare mere problemer. Lenke til kommentar
tøs Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) å gifte seg i mine øyne er bare noe tull. Du står prektig å fin, forand en prest (o.l) og lover evig troskap. Dette vet vi alle at ikke er tilfelle. Det er ikke stort mange i dag som er gift i mer enn et par år. Så hvorfor da gifte seg? En annen ting, er det at det finnes ingen "den rette", skjelevenn osv. Derfor blir det tull å være sammen med samme mennesket i 50 år. Samboerskap holder i massevis. Endret 28. juni 2004 av tøs Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) Kanskje har det noe med at jeg er jente? Jeg føler i hvert fall at det er en trygghet, en bekreftelse og en fin ting å bli gift. Hva mener dere? Kan man få en større trygghet / bekreftelse enn å bli gift?. Deler ditt synspunkt av akkurat samme grunn Endret 28. juni 2004 av Mr.Ueland Lenke til kommentar
Odden Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 jeg er for ekteskap. flott instutisjon. det er litt mer seriøst enn samboerskap. er tradisjonsrikt. selv om det egentlig ikke er nødvendig nå som samboerskap er på lik linje med ekteskap. selv om samboerskap er mye lettere å bryte enn ekteskap Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Hvordan gir ett ekteskap trygghet? Eneste argumentet for giftermål er det økonomiske, men samboerskap og giftermål blir vel likestilt på dette punktet rimelig snart. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 At en person tar steget ut og gifter seg med deg, viser at han er villig til å satse på forholdet. Det sier også til omverden at nå har man bundet seg til døden skiller en ad. Jeg ser for meg at dette gir en betryggende følelse. Man kan si hva man vil, men jeg mener fremdeles at handlinger sier mer enn ord. Jeg skjønner at noen ser på ekteskap som en flopp, med tanke på hvor ofte de ender opp med skillsmisser, men jeg skal bare gifte meg én gang. Ender det med en skilsmisse så er det etter at jeg har prøvd og kjempet for å få det til å fungere, men hovedsaklig så er ekteskapet ment å vare livet ut, og det er det jeg kommer til å ha i tankene om jeg gifter meg. Dersom man er gift og ene personen plutselig stikker av, så vil den andre personen har rett på noe så fremt de ikke har særeie. Dersom man er samboere og har skrevet kontrakt så er det vel som oftest for å sikre særeie (som jeg forøvrig synes blir litt feil). Mulig dere synes jeg er helt på jordet, men jeg ser frem til den dagen jeg kan si "dette er ektemannen/mannen min" med stolthet i stemmen. Jeg synes ikke ordet "samboer" eller "kjæreste" klinger like flott. Hihi.. Jeg er så gammeldags Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Virker som om mange har en bestemt mening.. uten en bestemt grunn. sånn er det iallefall med meg.. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Ekteskap gir som noen har nevnt på en måte mer sikkerhet og trygghet.. Faktumet er jo dessverre at folk gifter og skiller seg som udyr for tida.. Økonomisk lurt er det ihvertfall ikke. Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) Imot. Fører bare en falsk trygghet, som til slutt ender med utroskap. Endret 28. juni 2004 av AnAnAs Lenke til kommentar
DraZeN Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Jeg er for paranoid til å gifte meg. Mistenker at det hele er en konspirasjon for at hun (bruden) og sin italienske elsker skal robbe meg for alt jeg har ved skilsmisse! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå