Gå til innhold

Hastighet ved seriefotografering

Anbefalte innlegg

Hei ! Tenkte jeg skulle kjøpe ett digitalt speilreflekskamera, og har mest lyst på D70 siden alt tyder på at det er en "killer". Men så prøvde jeg ett EOS 10D her om dagen, og var imponert over hastigheten man kunne ta bilder i der. Noen som vet om det er stor forskjell på dette på 10D, 300d og D70 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei ! Tenkte jeg skulle kjøpe ett digitalt speilreflekskamera, og har mest lyst på D70 siden alt tyder på at det er en "killer". Men så prøvde jeg ett EOS 10D her om dagen, og var imponert over hastigheten man kunne ta bilder i der. Noen som vet om det er stor forskjell på dette på 10D, 300d og D70 ?

Jeg tror hastigheten er ganske lik (kanskje litt i fordel D70), mens forskjellen er at du kan ta flere bilder i serie med D70 (fordi bufferen er større). Derfor tror jeg D70 er favoritt.

Litt usikker, men jeg tror det er snakk om ca 12 bilder med D70 og 5 bilder med 10D? Deretter blir hastigheten lavere på begge kamera.

Lenke til kommentar
Litt usikker, men jeg tror det er snakk om ca 12 bilder med D70 og 5 bilder med 10D?

Det stemmer ikke helt.

Bufferen til 10D er 9 bilder.

Bufferen til D70 er bare 4 bilder i raw format, men 12 bilder i beste jpeg. I minste jpeg er bufferen på opp til 144 bilder.

Hvis du kommer til å bruke raw format har altså 10D størst buffer, hvis ikke har D70 størst..

Lenke til kommentar
Jeg tror hastigheten er ganske lik (kanskje litt i fordel D70), mens forskjellen er at du kan ta flere bilder i serie med D70 (fordi bufferen er større). Derfor tror jeg D70 er favoritt.

Litt usikker, men jeg tror det er snakk om ca 12 bilder med D70 og 5 bilder med 10D? Deretter blir hastigheten lavere på begge kamera.

Sorry, men det er feil.

Hvis vi snakker RAW kvalitet så blir det som følger:

10D: 2,5 bilder pr. sekund. 9 bilder i serie

300D: 2,5 bilder pr. sekund. 4 bilder i serie

D70: 3 bilder pr. sekund(i praksis 2,5 pr sek). 4 bilder i serie

JPEG:

D70: 3 bilder pr. sekund(i praksis 2,5 pr sek). 12 bilder i serie

Siden det stort sett bør fotograferes i RAW så er 10D den klare vinneren slik jeg ser det..

2,5 eller 3 bilder pr. sekund vil du uansett ikke merke forskjellen på i praksis, men hvis du først kjører en serie med 10D for deretter å kjøre en serie med MKII. DA merker du seriøst forskjell. Men på dette nivået så har ikke seriebildehastigheten noe å bety. De er brukbart raske alle sammen. Men både 300D og D70 har kun 4 bilder i serie i RAW-opptak, noe som blir litt i minste laget for meg..

Jepp, -jeg kjører 10D og for meg fins det ingen alternativer. Vel og merke i prisleiet under 15.000...... :D

Lenke til kommentar

OK, jeg hadde visst ikke tallene for dette i hodet..

Så tror jeg ikke det vil være noe problem med hastigheten på noen av disse kameraene. Om jeg skyter seriebilder med D70 og er svært avhengig av høy hastighet og mange bilder i serie, får jeg bare skru over til beste JPEG-kvalitet med de følger det innebærer. Uansett er RAW-foto noe som fyller opp minnekortet rimelig raskt, og med seriefoto vil det gå seriøst kort tid før et 1GB-kort er fullt med RAW-bilder, så det kan hende det ikke gjør noe om man må krype til korset og ta JPEG-bilder istedet..

Lenke til kommentar

Sorry, men det er feil.

Hvis vi snakker RAW kvalitet så blir det som følger:

D70: 3 bilder pr. sekund(i praksis 2,5 pr sek). 4 bilder i serie

JPEG:

D70: 3 bilder pr. sekund(i praksis 2,5 pr sek). 12 bilder i serie

Siden det stort sett bør fotograferes i RAW så er 10D den klare vinneren slik jeg ser det..

2,5 eller 3 bilder pr. sekund vil du uansett ikke merke forskjellen på i praksis, men hvis du først kjører en serie med 10D for deretter å kjøre en serie med MKII. DA merker du seriøst forskjell. Men på dette nivået så har ikke seriebildehastigheten noe å bety. De er brukbart raske alle sammen. Men både 300D og D70 har kun 4 bilder i serie i RAW-opptak, noe som blir litt i minste laget for meg..

Jepp, -jeg kjører 10D og for meg fins det ingen alternativer. Vel og merke i prisleiet under 15.000...... :D

Litt pirk: 10D tar 3 bilder i sekundet, ikke 2,5, forutsatt lukkertid raskere enn 1/250 sek.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar

Hvis du trenger å ta fler bilder i serie enn det som får plass i bufferen, så er D70 overlegen 300D ihvertfall. P.g.a at den tømmer bufferen til minnekortet meget raskt. Slik at du kan fortsette å ta bilder med lavere hastighet selv etter at bufferen er full. Husker ikke hvor mange bilder pr. sek. men synes å huske det er mer enn ett pr. sekund)

Vet ikke hvor rask 10D er på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...