Gå til innhold

Gummibåt erfaringer, anyone?

Anbefalte innlegg

Jeg har en quicksilver 250 med 5 hk mariner to takt. Den planer med to og gjør rundt 15 knop. Jeg har og har hatt mye moro med den. Hvis du hadde kjøpt 9,9 hk så blir den veldig ustabilt i høy fart (det går j...). et annet tips er at du ikke bør kjøpe zodiac, det koster jo nesten det dobbelte som en annen en. Kjøp quicksilver eller plastimo eller no sånt. Holder LENGE :thumbup:

For at båten ikke skal bli ustabil i høy fart burde du kjøpe en med oppblåstbar kjøl (v-bunn). Dette øker stabiliteten drastisk og du kan godt ha en 9,9hk på den. Jeg hadde en slik plastimo, og jeg må si at det skal MYE til før det går hull på den, bare husk og vask den sikkelig for småsteiner og skjell etter bruk, da disse kan ligge å gnisse og skape hull etter en stund.

Hvor fort gikk båten du hadde a med 9,9 hk???, ser ut som det går sinnsykt fort. På min båt med 5 hk, går det jo rundt 12-15 knop. Hvis man kjører en lett gummibåt med 9,9 hk, blir den ikke veldig ustabil i høy fart??? :hmm: (lett å tippe, eller å falle av)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en 8hk mariner, men jeg kunne hatt opptil 9,9hk. Fikk meg aldri til å ta med GPSen i båten men den gikk fort nok. Båten var 3 meter (10 fot) som er ganske stort for en gummibåt i tillegg hadde jeg massiv tre bunn (delt opp i fire plater), så jeg tror ikke den gikk noe særlig mer enn 15 knop.

Endret av lassejl
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Båtliv frister, men prisene skremmer... Jeg trenger egentlig bare en liten båt, så jeg kan ta med guttungen (6 år) på små turer i smult farvann for grilling og utforsking av øyer.... Så jeg fikk ideen: Kjøp en 3-meters gummibåt (Zodiac el.lig.) og en 6-hester totakt, da har jeg en båt som er portabel, kan oppbevares i boden, og blåses opp med elektrisk kompressor på strøm fra bilen...

Planen er altså klar, men:

Er det så enkelt? Er det lett å blåse opp en slik båt? Er den lett å tømme for luft? Hvor mye skal til for å punktere et luftkammer i en slik båt? Erfaringer med oppbåsbar dørk vs. dørkplater i tre eller alu?

Har mange spørsmål, men ingen svar... :hmm:

Kan sikkert skaffe deg noen gode tilbud på GRAND gummi båter send en PM om du er intresert...

(Ikke meg men min Far selger båter alt fra scand 7600 til - 360scand)

så selger han noen GRAND båter også. har hatt gummibåter hele livet og de er en nytelse og kjøre , men du må nesten ha en 9,9 eller en 4 Hk.

6 hk på en 3 meter ville bare ligge og brøyte vis du skjønner .

Mvh

Christoffer

Endret av Chris_p4_2.8@800
Lenke til kommentar
Jeg har en quicksilver 250 med 5 hk mariner to takt. Den planer med to og gjør rundt 15 knop. Jeg har og har hatt mye moro med den. Hvis du hadde kjøpt 9,9 hk så blir den veldig ustabilt i høy fart (det går j...). et annet tips er at du ikke bør kjøpe zodiac, det koster jo nesten det dobbelte som en annen en. Kjøp quicksilver eller plastimo eller no sånt. Holder LENGE :thumbup:

For at båten ikke skal bli ustabil i høy fart burde du kjøpe en med oppblåstbar kjøl (v-bunn). Dette øker stabiliteten drastisk og du kan godt ha en 9,9hk på den. Jeg hadde en slik plastimo, og jeg må si at det skal MYE til før det går hull på den, bare husk og vask den sikkelig for småsteiner og skjell etter bruk, da disse kan ligge å gnisse og skape hull etter en stund.

Hvor fort gikk båten du hadde a med 9,9 hk???, ser ut som det går sinnsykt fort. På min båt med 5 hk, går det jo rundt 12-15 knop. Hvis man kjører en lett gummibåt med 9,9 hk, blir den ikke veldig ustabil i høy fart??? :hmm: (lett å tippe, eller å falle av)

Gummibåter er Veldig veldig stabile... lite tull med de ja. har du noe og sitte på går det greit .

det har også kansje noe med ossen du kjører ?

Edit : med V bunn er den stabil :p med flat ---- har jeg aldri kjørt men den virker ustabil kjøp i allefall V bunn

jeg selv har en Zodic Pro open 550 med 115 HK gjør ca 55knop :thumbup:

Endret av Chris_p4_2.8@800
Lenke til kommentar
Båtliv frister, men prisene skremmer... Jeg trenger egentlig bare en liten båt, så jeg kan ta med guttungen (6 år) på små turer i smult farvann for grilling og utforsking av øyer.... Så jeg fikk ideen: Kjøp en 3-meters gummibåt (Zodiac el.lig.) og en 6-hester totakt, da har jeg en båt som er portabel, kan oppbevares i boden, og blåses opp med elektrisk kompressor på strøm fra bilen...

Planen er altså klar, men:

Er det så enkelt? Er det lett å blåse opp en slik båt? Er den lett å tømme for luft? Hvor mye skal til for å punktere et luftkammer i en slik båt? Erfaringer med oppbåsbar dørk vs. dørkplater i tre eller alu?

Har mange spørsmål, men ingen svar... :hmm:

Akkurat så enkelt er det altså.. så lenge du tar deg bryderet med å vedlikeholde den. Det vil si å skylle den tom for sand, salt og annet som kan tære på gummien under lagring i boden. Om du bruker kompressor eller pumpe går det uansett ganske fort å pumpe opp en slik båt. Når den skal tømmes er det bare å ta ut alle ventilene og båten er tom for luft på kun kort tid. Anngående styrke på gummien så er det bare å kjøre på. Kjøper du en "merke-båt" får du kvalitet i lange baner så lenge den har blitt/blir vedlikeholdt og behandlet med litt omhu. Det er jo tross allt en gummibåt og ikke en isbryter det er snakk om. :)

Noen venner av meg har hatt en Zodiac i 22 år nå og den er enda nesten like fin som da den var ny. Brukes ofte om sommeren. Eneste er at den opprinnelige rødfargen har gått over til rosa, pga sola. :)

Hvis du skal ta båten ofte med på tur ut fra boden, så er det lettest å ikke ha fast dørk. På de fleste båter får du med en gummimatte som festes oppå den oppblåsbare bunnpølsa, som er mye mer hendig enn plater i dørken. Når du ikke har noe til å avstive båten med kreves det at bunnpølsa er skikkelig oppblåst for å enklest komme opp i plan og beholde kjøreegenskapene båten skal ha. Litt mer styr er det med dørkplater som ligger oppå bunnpølsa, men har du disse trenger du ikke være like påpasselig med skikkelig lufttrykk i bunnpølsa.

Vet ikke helt om jeg kom med de svarene du er ute etter, men spør på nytt om du har noe annet jeg eller noen andre her kanskje kan hjelpe deg med :)

Lenke til kommentar

Etter å ha lest igjennom posten enda en gang har jeg bare et par ting jeg må få sagt. Ikke for å lage en krangel av noe slag, men jeg mener det trengs.

En gummibåt med glassfiberbunn trenger ikke å gå bedre enn en uten. Kommer allt an på hva og hvordan du skal bruke båten. Og alle gummubåter har en slags v-bunn. Denne kommer fram av at bunnpølsa er skikkelig oppblåst.. den er liten, men gjør nytten sin.. om noen var i tvil.

Betryggende å høre at "gummibåter" tåler en del! Og de skal jo flyte selv med ett luftkammer punktert?!

De aller fleste små og større gummibåter har 5 kammer. Med en Zodiac kan du flyte i mange timer med alle kammerene punktert om det er kun en person i båten og flatt vann. Om du kommer tørrskodd fra hendelsen er en annen sak :p . Det skal MYE til for å punktere alle sammen, så om et eller to går lekk er det ingen krise. Du klarer ikke å senke en gummibåt ved kun å kjøre på vannet. Da må det andre ting med i bildet.

Vær også obs på at med en liten(2m) båt bør du sitte på tofta om båten leveres med en. Når båtene blir så små skal det lite til for at den blir liggende over på siden og kjøreegenskapene går deretter.

Jeg har det, min gummibåt er godkjent for 6 hk.. Hvis jeg ikke hadde hatt kjøl hadde den blitt umulig å kjøre, da båten er EKSTREMT lett og ustabil i høy fart, men med kjøl går det bedre. Et annet hint er at man ikke skal gi fullgass mot bølger eller mot vinden, da tipper båten (heldigvis har jeg sluppet dette, men det har nesten skjedd.... :cry:) Hvis det er en unge som skal kjøre aleine, så lær ham skikkelig hva du ike skal gjøre. Hvis båten tipper kan det skje alvorlige ting. Og ikke la en person kjrøe alene hvis det blåser mye :thumbup:

Ikke kjøp Zodiac, det koster dobbelt så mye som en annen gummibåt. Den går jo for å være bedre, men det er ikke no vits å betale så mye mer, da gummibåter ikke holder noe særlig mer enn 10-15 år :thumbup:

..oppblåsbar bunn og v-bunn er ikke det samme forresten.

Når det her sies at båten blir ustabil uten kjøl i høy fart, har dere da pumpet opp bunnpølsa i det hele tatt, eller kjøres det et båtmerke som ikke har lagt like mye penger i båtene sine som Zodiac har(eller Quicksilver for den del..)? Virker på meg som om dere ikke helt vet hva dere snakker om her! Jeg har kjørt Zodiac i mange år, både sivilt og militært, og har aldri opplevd noen form for ustabilitet under kjøring.

En gummibåt er også konstruert slik at den ikke skal tippe rundt om du kjører rett mot en bølge eller vinden. Om du kommer på en bølgetopp på 3 meter i sterk motvind i maks fart med en stor motor kan det spøke litt, men det skal mye mer til enn hva men skulle tro for å gå rundt. Jeg har kjørt mye Zodiac i skikkelig dårlig vær og aldri tippet rundt. Har til og med prøvd å tippe rundt på denne måten med en 16 fot'er med 55hk, i sterkt motvind og 1,5-2 meter bølger uten å få det til. Det ble en skikkelig luftetur, men så lenge man holder seg fast i båten kommer man ned riktig vei, uten at jeg kan garantere for at den vil gjøre det da. Er både forhold, motor og fører på sitt verste kan man nok gå rundt.

Grunnen til at Zodiac koster mye mer enn hva andre merker gjør, ligger i detaljene og kvaliteten. Du får en båt som holder lenge, tåler så og si allt og ivaretar kjøreegenskaper og sikkerhet slik en båt skal. Det er en grunn til at Zodiac koster såpass mye mer enn andre på markedet :thumbup:

Endret av Huscht
Lenke til kommentar

Jeg har det, min gummibåt er godkjent for 6 hk.. Hvis jeg ikke hadde hatt kjøl hadde den blitt umulig å kjøre, da båten er EKSTREMT lett og ustabil i høy fart, men med kjøl går det bedre. Et annet hint er at man ikke skal gi fullgass mot bølger eller mot vinden, da tipper båten (heldigvis har jeg sluppet dette, men det har nesten skjedd.... :cry:) Hvis det er en unge som skal kjøre aleine, så lær ham skikkelig hva du ike skal gjøre. Hvis båten tipper kan det skje alvorlige ting. Og ikke la en person kjrøe alene hvis det blåser mye :thumbup:

Ikke kjøp Zodiac, det koster dobbelt så mye som en annen gummibåt. Den går jo for å være bedre, men det er ikke no vits å betale så mye mer, da gummibåter ikke holder noe særlig mer enn 10-15 år :thumbup:

..oppblåsbar bunn og v-bunn er ikke det samme forresten.

Når det her sies at båten blir ustabil uten kjøl i høy fart, har dere da pumpet opp bunnpølsa i det hele tatt, eller kjøres det et båtmerke som ikke har lagt like mye penger i båtene sine som Zodiac har(eller Quicksilver for den del..)? Virker på meg som om dere ikke helt vet hva dere snakker om her! Jeg har kjørt Zodiac i mange år, både sivilt og militært, og har aldri opplevd noen form for ustabilitet under kjøring.

En gummibåt er også konstruert slik at den ikke skal tippe rundt om du kjører rett mot en bølge eller vinden. Om du kommer på en bølgetopp på 3 meter i sterk motvind i maks fart med en stor motor kan det spøke litt, men det skal mye mer til enn hva men skulle tro for å gå rundt. Jeg har kjørt mye Zodiac i skikkelig dårlig vær og aldri tippet rundt. Har til og med prøvd å tippe rundt på denne måten med en 16 fot'er med 55hk, i sterkt motvind og 1,5-2 meter bølger uten å få det til. Det ble en skikkelig luftetur, men så lenge man holder seg fast i båten kommer man ned riktig vei, uten at jeg kan garantere for at den vil gjøre det da. Er både forhold, motor og fører på sitt verste kan man nok gå rundt.

Grunnen til at Zodiac koster mye mer enn hva andre merker gjør, ligger i detaljene og kvaliteten. Du får en båt som holder lenge, tåler så og si allt og ivaretar kjøreegenskaper og sikkerhet slik en båt skal. Det er en grunn til at Zodiac koster såpass mye mer enn andre på markedet :thumbup:

Jeg mener at båten som jeg har (2,5 meter) ikke er ustabil hvis det er flatt vann og lite vind, men hvis det blåser mye mot båten og det er bølger kan den tippe rundt (båten veier bare 23 kg.). Jeg SNAKKER IKKE om RIBer med 55 hk eller mer, de er jo kjent for å være supre i sjøen, men om en bitte liten 2 m lang gummibåt i nesten 15 knop. Det går jo bra så lenge man ikke tar sjanser, men hvis jeg gir på mot vinden og det er bølger går det galt (holdt nesten på å tippe rundt)

Lenke til kommentar

Jeg mener at båten som jeg har (2,5 meter) ikke er ustabil hvis det er flatt vann og lite vind, men hvis det blåser mye mot båten og det er bølger kan den tippe rundt (båten veier bare 23 kg.). Jeg SNAKKER IKKE om RIBer med 55 hk eller mer, de er jo kjent for å være supre i sjøen, men om en bitte liten 2 m lang gummibåt i nesten 15 knop. Det går jo bra så lenge man ikke tar sjanser, men hvis jeg gir på mot vinden og det er bølger går det galt (holdt nesten på å tippe rundt)

Det var ikke en RIB jeg tenkte på da jeg skrev posten min over, men en helt vanlig gummibåt uten v-bunn...

Jeg har kjørt allt fra en Zodiac 260 med 5 hk til en Zodiac 730 med 2x150 hk, og aldri tippet rundt uansett vær. Jeg skal være enig i at d kan kjennes ut som om d går galt enkelte ganger, men man kommer ned riktig vei likevel(om man ikke henger ut over ene pongtongen når båten er i lufta da). En så liten båt som du beskriver kan vel gå rundt, men fornuften sier deg at du skal roe ned gassen lenge før det er noen fare.. Når tyngdepunktet befinner seg bak i båten vil den som oftest komme ned med akter først. Det er derfor pongtongene går ut bak motoren for å sørge for at de når vannet før noe annet på båten etter et lite svev..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...