Wizendraw Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Hei.. Jeg lurer på en ting; trenger man egentlig den 4-pins atx-kontakten (er det det heter troor jeg ) som er til å feste på hk? Det er en kontakt med 16 pinner elns til hk, også er det mulighet for å plugge til en "firkanta" plugg med 4 pinner... Atm kjører pcen min uten den, men jeg bare lurer på om den har noen funksjon... Dette ble kanskje litt dårlig formulert, be om flere detaljer hvis nødvendig Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 På mange AMD-hovedkort så tror jeg ikke den er nødvendig, men mener at man må ha den på P4-hovedkort. Lenke til kommentar
hart Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Den leverer ekstra strøm til hovedkortet over 12 V tror jeg, og er nok nødvendig når det som er koblet til hovedkortet er masse "dilldall" som krever sitt (er ikke sikker, men feks. CPUer som trekker nesten 100W). Du finner den på både AMD og P4 hovedkort, og jeg bruker den på mitt Abit KD7 og AMD 2500+.... Sikkert mulig å spa opp litt mer detaljert informasjon om den pluggen på nettet, eller fra en annen forumbruker. For de som sitter på eldre ATX strømforsyninger som mangler den pluggen til å plugge i hovedkortet kan kjøpe ett adapter fra Microplex. Endret 27. juni 2004 av hart Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 Hehe... Så jeg burde plugge den til? Jeg har p4c 2.8... Pcen bugger litt av og til; den fryser seg liksom helt... Kan jo være det som er problemet? At CPUen ikke får nok strøm under load... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Jeg trodde ikke du fikk starta P4-maskiner engang uten den pluggen. Men... hvorfor har du ikke plugga den i? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Hehe...Så jeg burde plugge den til? Jeg har p4c 2.8... Pcen bugger litt av og til; den fryser seg liksom helt... Kan jo være det som er problemet? Tja, det er jo ganske vanskelig å finne ut av.. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 Men... hvorfor har du ikke plugga den i? Hmm.. vet ikke helt.. Visste ikke helt hva den var til, også har jeg glemt det... Ble vel beroliget av at pcen funka likevel.. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Jeg glemte også å plugge i den 4-pins kontakta, og pcn starta som vanlig den, men temperaturen på den power-delen på HK økte til 70 grader... Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Den pluggen skal nok i ja... Men uansett, AMD-prosessorer på Socket 754/939/940 bruker og denne pluggen. Socket A bruker den ikke. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 P4 pluggen er der fordi strømtrekket på 12V nå er vesentlig større enn da ATX ble designet. Det er en grense for hvor mye strøm pinnene er designet for, og vanlig ATX har kun en pinne på 12V. Faren ved å overbelaste pinnene er at de går varme (meget varme), og da ødelegger man deler på HK og PSU. Men pussig nok, har enda til gode å høre om noen som faktisk har brent 12V pinnen (har sett flere som har brent 5V pinner). Lenke til kommentar
hart Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Den pluggen skal nok i ja... Men uansett, AMD-prosessorer på Socket 754/939/940 bruker og denne pluggen. Socket A bruker den ikke. Kan du utdype det du skriver litt nærmere. Jeg har et Socket A hovedkort med en slik plugg og bruker den fordi den eksisterer, og jeg tror det er en god grunn til det Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Var rimelig sikker på at det ikke var P4-plugg på Socket A-hovedkortene... Tok åpenbart veldig feil Endret 27. juni 2004 av Dingot0m Lenke til kommentar
Naasaa Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 En kompis av meg har kjørt maskinen sin et nesten et halvår nå uten å merke at han glemte av å plugge i ATX kontakten, men cpu temperaturen var faktisk høyere uten den! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå