Gå til innhold

trenger man 4-pins atx?

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg lurer på en ting; trenger man egentlig den 4-pins atx-kontakten (er det det heter troor jeg :p) som er til å feste på hk? Det er en kontakt med 16 pinner elns til hk, også er det mulighet for å plugge til en "firkanta" plugg med 4 pinner...

Atm kjører pcen min uten den, men jeg bare lurer på om den har noen funksjon...

Dette ble kanskje litt dårlig formulert, be om flere detaljer hvis nødvendig ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den leverer ekstra strøm til hovedkortet over 12 V tror jeg, og er nok nødvendig når det som er koblet til hovedkortet er masse "dilldall" som krever sitt (er ikke sikker, men feks. CPUer som trekker nesten 100W). Du finner den på både AMD og P4 hovedkort, og jeg bruker den på mitt Abit KD7 og AMD 2500+.... Sikkert mulig å spa opp litt mer detaljert informasjon om den pluggen på nettet, eller fra en annen forumbruker.

For de som sitter på eldre ATX strømforsyninger som mangler den pluggen til å plugge i hovedkortet kan kjøpe ett adapter fra Microplex.

Endret av hart
Lenke til kommentar

P4 pluggen er der fordi strømtrekket på 12V nå er vesentlig større enn da ATX ble designet. Det er en grense for hvor mye strøm pinnene er designet for, og vanlig ATX har kun en pinne på 12V.

Faren ved å overbelaste pinnene er at de går varme (meget varme), og da ødelegger man deler på HK og PSU.

Men pussig nok, har enda til gode å høre om noen som faktisk har brent 12V pinnen (har sett flere som har brent 5V pinner).

Lenke til kommentar
Den pluggen skal nok i ja... Men uansett, AMD-prosessorer på Socket 754/939/940 bruker og denne pluggen. Socket A bruker den ikke.

Kan du utdype det du skriver litt nærmere. Jeg har et Socket A hovedkort med en slik plugg og bruker den fordi den eksisterer, og jeg tror det er en god grunn til det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...