Gå til innhold

Høy irriterende piping ved bruk av KDE


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg installerte nylig siste versjon av [url="http://www.slackware.org"]Slackware[/url], og valgte i utgangspunktet [url="http://blackboxwm.sf.net"]blackbox[/url] som wm. Her fungerte lyden ganske OK, men pga. noe tungvint navigering prøvde jeg i dag heller KDE.

Til min store overraskelse resulterte det i en høy kontinuerlig pipelyd som ikke gir seg før du er helt ute av systemet, men den starter ikke før [url="http://www.kde.org"]KDE[/url] lastes.

Jeg har [url="http://www.alsa-project.org/"]ALSA[/url] og emu10k1 inne. Som nevnt tidligere var lyden grei under [url="http://blackboxwm.sf.net"]blackbox[/url].

Noen idé om hva som er årsaken?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg installerte nylig siste versjon av Slackware, og valgte i utgangspunktet blackbox som wm. Her fungerte lyden ganske OK, men pga. noe tungvint navigering prøvde jeg i dag heller KDE.

 

Til min store overraskelse resulterte det i en høy kontinuerlig pipelyd som ikke gir seg før du er helt ute av systemet, men den starter ikke før KDE lastes.

 

Jeg har ALSA og emu10k1 inne. Som nevnt tidligere var lyden grei under blackbox.

 

Noen idé om hva som er årsaken?

Den enste forskjellen, som jeg kan komme på, på hvordan lyden behandles i Blackbox og KDE, er at i sistnevnte kjører det sannsynligvis en lydserver, artsd, i bakgrunnen. Har du sjekket hva slags lyddriver arts er satt til å bruke? Prøv å sett den på alsa, eller skru av hele driten. Det kan hende at den prøver seg på å bruke OSS, og så er det noe tull med OSS-emuleringen i alsa-driveren.

Lenke til kommentar

Det har sannsynligvis tilknytning til arts, "lyd-systemet" i kde. Prøv å velge "Advanced Linux Sound Architecture" som audio device i sound-server delen i kontroll-senteret dersom du bruker alsa. Du kan alltids skru av arts, men de fleste av kdes lyd-applikasjoner er avhengig av arts som lydsystem.

 

Mener du at du både har alsa-drivere og egne emu10k1-drivere inne, eller mener du at du bruker emu10k1-driverne til alsa? Om du har to drivere som gjør det samme kan det muligens skape en konflikt. Virker lyden som den skal i lyd-programmer som xmms ol.?

 

edit:Manuel kom meg i forkjøpet vedrørende arts.

Endret av drall
Lenke til kommentar
Det har sannsynligvis tilknytning til arts, "lyd-systemet" i kde. Prøv å velge "Advanced Linux Sound Architecture" som audio device i sound-server delen i kontroll-senteret dersom du bruker alsa. Du kan alltids skru av arts, men de fleste av kdes lyd-applikasjoner er avhengig av arts som lydsystem.

 

Mener du at du både har alsa-drivere og egne emu10k1-drivere inne, eller mener du at du bruker emu10k1-driverne til alsa? Om du har to drivere som gjør det samme kan det muligens skape en konflikt. Virker lyden som den skal i lyd-programmer som xmms ol.?

 

edit:Manuel kom meg i forkjøpet vedrørende arts.

Ja, lyden fungerer normalt i xmms o.l programmer i KDE, men pipingen fortsetter da samtidig.

 

Nå er ALSA valgt, pipinger fortsettet.

Jeg prøvde å hake av 'Enable Sound System' i kontrollpanelet, slik at lyden var disablet, men pipingen holder seg ved like.

 

Det er emu10k1-driverne til alsa jeg bruker.

Lenke til kommentar

Prøv å skrive "alsamixer" i en konsoll og eksperimenter litt med innstillingene, jeg har opplevd at kde (kmix) har endret instillingene mine. Det første du bør forsikre deg om i alsamixer er at AC97 er skrudd helt ned og at en en eventuell mikrofon ikke har høyt volumnivå. Det kan også være lurt å skru av "tone" i alsamixer (trykk 'm'), og sette bass og treble til 50.

Endret av drall
Lenke til kommentar
Prøv å skrive "alsamixer" i en konsoll og eksperimenter litt med innstillingene, jeg har opplevd at kde (kmix) har endret instillingene mine. Det første du bør forsikre deg om i alsamixer er at AC97 er skrudd helt ned og at en en eventuell mikrofon ikke har høyt volumnivå. Det kan også være lurt å skru av "tone" i alsamixer (trykk 'm'), og sette bass og treble til 50.

Lekte litt der i starten, dog var det eneste jeg rota med Master volumet.

 

Nå er jeg tilbake i blackbox igjen, fikset bbkeys og bbconf dermed ble det like greit her egentlig. Raskere loading også.

 

Edit:

Kunne forresten gjerne tenkt meg å vite hvordan vanlige brukere får rw tilgang til vfat disker når 'gid=100' ikke fungerer i verken fstab eller mount.

-

Et raskt søk ga svar på vfat-spørsmålet.

Endret av LarsM
Lenke til kommentar
Lekte litt der i starten, dog var det eneste jeg rota med Master volumet.

 

Nå er jeg tilbake i blackbox igjen, fikset bbkeys og bbconf dermed ble det like greit her egentlig. Raskere loading også.

 

Edit:

Kunne forresten gjerne tenkt meg å vite hvordan vanlige brukere får rw tilgang til vfat disker når 'gid=100' ikke fungerer i verken fstab eller mount.

Prøv å mute line-kanalene cd-kanalen og mic-kanalen!

Lenke til kommentar

Om det er mixer-instillingene som er problemet kan du skrive i en terminal (som root), mens pipelyden ikke er der:

alsactl store

For så å logge inn i kde og skrive i en terminal (som root):

alsactl restore

Om dette ikke fungerer aner jeg ikke hva problemet kan være.

 

 

edit: når det gjelder fat-partisjonene kan du prøve med uid=0 (merk at dette er min latskap-versjon, absolutt alle brukere vil ha skrive tilgang da)

Endret av drall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...