Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Leste i en annen tråd her om undereksponering når bildene hentes inn i Photoshop. Jeg synes også mine bilder er ganske mørke på skjermen og må behandle dem forholdsvis mye for å få dem slik jeg vil.

Har ikke prøvd histogrammet på kameraet ennå (har ikke kommet langt nok i manualen!), men nå skal det prøves.

Spørsmålet blir da: Bør histogrammet på kameraet og histogrammet i Photoshop (har 7.0) være omtrent likt? Og hvis de ikke er det, bør jeg da endre innstillingene i Photoshop?

Dette var siste spørsmål i denne omgang. Vær sikker, det kommer flere senere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Orker ikke gjenta meg selv ang. posting av flere tråder :)

Men ihvertfall, lær deg bruke de manuelle funksjonene på kameraet, og forholdet mellom lukkertid og blenderåpning. Dette lar deg bestemme selv hvordan eksponeringen blir, og er en av fordelene med speilreflekskamera.

Har du kort lukkertid (feks ved macrofotografering eller en bil i full fart) må du kompansere med høy blender (lavt tall)

Har du lang lukkertid må du kompensere motsatt (feks når du tar bilder med svakt lys uten blitz)

Jeg er nybegynner selv, men om du lærer deg hvordan dette fungerer er det lettere å skjønne hva du må gjøre for å få de bildene du ønsker.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men det var ikke akkurat det jeg lurte på. Jeg vet at ting blir bedre når jeg har lært meg de manuelle funksjonene, men autofunksjonen skal jo være god nok i de fleste normale situasjoner - i hvert fall i følge reklamen.

Spørsmålet mitt gjelder histogrammene i kameraet og i Photoshop - bør de være tilnærmet like?

Angående flere tråder - erfaring fra andre fora gjør at jeg helst bruker ny tråd for nytt spørsmål når de ikke har noen sammenheng med hverandre, fordi flere spørsmål i samme tråd har en tendens til å bli oversett og drukne i hverandre.

Hvis det er en slags policy på dette forumet at man skal begrense antall tråder, så skal jeg selvfølgelig rette meg etter det.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring er ikke lcdskjermen bak på kameraet helt god til å bedømme eksponeringen. I hvert fall med 10D har en mulighet til å stille lysstyrken på lcdskjermen, og i tillegg blir skjermen lysere eller mørkere avhengig av hvilken vinkel du ser på skjermen. (Vet ikke om du har lignende problem med D70..)

Les kjapt fremover i manualen til du finner ut hvordan du skrur på histogrammet i kameraet.. ;)

Har aldri sammenlignet histogram fra kamera og Photoshop, men de er sannsynligvis ganske like...

Når det gjelder trådene er jeg enig med deg, men tråd 1 og 3 kunne gjerne hatt en tittel som sa noe om spørsmålet ditt...

Lenke til kommentar
Angående flere tråder - erfaring fra andre fora gjør at jeg helst bruker ny tråd for nytt spørsmål når de ikke har noen sammenheng med hverandre, fordi flere spørsmål i samme tråd har en tendens til å bli oversett og drukne i hverandre.

Hvis det er en slags policy på dette forumet at man skal begrense antall tråder, så skal jeg selvfølgelig rette meg etter det.

Hvis du skal ha ulike spørsmål i ulike tråder, er ihvertfall første bud å ha en overskrift som passer til emnet. Slik det ble nå, har du (minst) 4 tråder med "samme overskrift", og da kunne de like gjerne vært i samme tråd. Enig?

Hvis du synes mange bilder blir undereksponert kan du rett og slett velge på kameraet å overeksponere med f.eks. +1/3EV, så blir det kanskje mer slik du ønsker det..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...