Pangaea Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Etter et utall blåskjermer i det siste, måtte jeg legge inn windows på nytt. Bruker Windows 2000. La det inn og det meste funka greit. Jeg har to disker på 160GB, den første er del opp i to partisjoner, den andre er ikke delt opp. Den første disken kom opp uten problemer med begger partisjonene. Men disk #2 er ikke å finne i Explorer. Jeg har begge diskene på RAID-kontrolleren på mitt KR7A-RAID hovedkort. Har lagt inn "Enable big LBA", men det hjalp ikke. Diskene vises i oppstarten slik som det skal (har de begge som master). I device manager ligger begge diskene, som "working properly". Men i Disk Management ligger disk #2 som "Dynamic" og "Unreadable". Mener dette har skjedd før etter reinstall, men husker ikke hvordan jeg løste det. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 Har lest på diverse support sider på microsoft. Et problem kan være om det har blitt laget flere partisjoner på disken av en eller annen grunn. Dette ser ikke ut til å ha skjedd her. I dmdiag får jeg bare opp en partisjon på disk1, den har HEX 0x42, som er dynamisk disk. Ser ut som alt burde stemme... Lastet inn Knoppix, der lå disken. Så det er vel Windows som fåkker opp igjen. I Knoppix gikk an å lese filer, men ikke å skrive til de, eller å kopiere filer. Mulig det er en innstilling en plass, men jeg har ikke peil på linux. Noen som har vært borti dette før? Noen som kan hjelpe? Regner med det blir akkurat samme problemet om jeg prøver å legge in 2000 igjen, og samme greia har skjedd med XP brukere, så det hjelper vel heller ikke... Noen ideer? Lenke til kommentar
ivo Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Vet at det finnes en oppdatering som skal fikse et problem med NTFS-disker som "henger seg", så det er vel verdt å se igjennom Windows update en gang til for å være sikker hvis du ikke har gjort det allerede. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Det er mulig at Linuxen ikkje støttar skriving til NTFS og at du derfor ikkje får kopiere filene. Dersom du har ein ledig disk kan du formatere den til FAT32. Bruk DOS eller Linux dersom du ikkje får lov å formatere større en 32GB FAT32. Bent Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 Ser ut som det er total skjærings i windows. Har prøvd å legge inn windows 2000 tre ganger, og windows xp en gang, med samme resultat. Splitta også opp windows partisjonen min i to stk, for å ha en til FAT32 også. Det ble total krise. Da blir filpartisjonen på disken kalt C: og de to andre D: og E: Mao funka ikke windows helt optimalt for å si det pent. Fikk ikke til å skrive noe på FAT32 i Knoppix, ikke helt sikker på hvordan det funka. Når jeg kopierte filer ble de lagt på en ramdrive på 395 MB, som naturligvis forsvinner ved restart. Bortsett fra det funka Knoppix glimrende, fikk brent et par CDer hvertfall, så jeg har fått ut litt data. Men vet ikke helt hvordan jeg skal få redda resten uten å brenne et par 100 CDer, eller kjøpe en disk eller to til. Er mildt sagt en tanke oppgitt, og har nok å tenke på sånn som det er i forhold til prosjektet og flytting i løpet av to dager. Får prøve å få ned en linux versjon tror jeg å legge inn det (Knoppix er linux fra CD). Word funker ikke da, men så ut som staroffice (eller var det openoffice?) funka stort sett like greit. Hvilken linux distro er best å legge inn for en total linux noob? Tar gjerne imot tips for å få fiksa partisjonen, ingenting har funka så langt Har lest som bare fy på microsoft knowledge base, men ingen problemer som ser ut som mitt så langt. I dmdiag finner jeg bare en partisjon, og den er merka 0x42. Det ser dermed ut som alt stemmer. Hos andre med lignende problemer har der vært lagt inn små andre partisjoner også, som så kunne gjøres om til 0x42, og problem solved. Ble langt dette her, håper noen mer teknisk begaved enn meg ser løsningen. Og hvordan disken har blit dynamisk lurer jeg også på, har ikke gjort en ting med den. Formarte hele disken i windows når jeg fikk den, og har brukt den siden over, flere windows innstallasjoner. Hilfe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå