Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har som sagt D70 Kit, altså det objektivet som "følger med" i pakken.

Jeg prøver ut de forskjellige auto-valgene, og kom til makro. Da stoppet det hele opp, og utløseren nekter å virke. Har funnet ut fra manualen at jeg da vel mangler et eller annet tilleggsutstyr, men hva det er blir jeg ikke helt klok på. Vil nødig gå inn i en fotobutikk og si at "jeg skal ha noe til makrofotografering", så kan noen fortelle meg hva det er jeg bør anskaffe?

Jeg synes nemlig makro er ganske morsomt, og vil gjerne ha den muligheten.

Fint hvis noen svarer uten å bruke altfor avansert terminologi, det tar litt tid å sette seg inn i alle disse nye begrepene.

Endret av Anne G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier det igjen, svar på ditt eget innlegg med det nye spørsmålet isteden for å lage en ny tråd!

Men for å prøve svare på spørsmålet igjen.

Objektivet som følger med er ikke et macro objektiv, men skal da fortsatt ta bilde om du har på macrofunksjonen, kan være fordi du holder det for nærme og dermed klarer den ikke fokusere automatisk og tar heller ikke bildet.

Men det du trenger er et macro objektiv, som lar deg komme helt innpå objektet

Lenke til kommentar

Ja, jeg holdt vel kameraet for nære. Men da trenger jeg altså et makro-objektiv. Har funnet tre alternativer:

Nikkor 60mm f/2,8 Micro

Nikkor 55mm f/2,8 Macro

Nikkor 105mm f/2,8, AF-D Macro

Men så skal de jo helst være CPU-objektiver i følge brukermanualen. Der er også nevnt noe som heter PC Macro Nikkor 85mm f/2,8D....HJELP....

Jeg blir jo helt matt av alle disse spesifikasjonene som jeg ikke skjønner noe av. men jeg tror at et at de to første må være det jeg trenger. Jeg har jo et objektiv for vanlig fotografering.

Noen som kan kommentere disse objektivene litt mer? Det jeg tar close ups av er stort sett blomster og dyr (har to katter som er offer for intens nærfotografering). Dessuten er det aktuelt med bitte små ting som f eks tabletter med diameter 0,5cm og lignende.

Lenke til kommentar

Alle de 3 objektivene du nevner egner seg nok bra, og det er bra objektiver. Jeg tror jeg ville gått for minst 60mm, gjerne 105mm makroobjektiv. Hvis du synes 105mm-objektivet til Nikon er for dyrt, kan du ta en titt på Sigmas 105mm f/2.8 EX objektiv (nettopp omtalt i nyhetene på akam.no), det er nok endel billigere og meget bra.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...