Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vauxhall (Opel) Viva SL 90, Bra kjøp?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på en Vauxhall Viva SL 90 til en grei pris.. Selgeren har gitt mye informasjon om bilen, men det jeg lurer på er om den er en vetaran bil?

Bilen må fikses opp foran.. Ikke no problem for meg! Men er de dyre i drift, Er det mye ulemper med de? Kom med menninger..

Vauxhall (egenlsk) = Opel

Endret av CorVette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne Vauxhallen er ikke lik noen Opel, det kom først senere.

Bilen er sikkert billig nok i drift den, så lenge du kan skru selv.

Vær forberedt på å leite litt etter deler. Disse må fortrinnsvis bestilles fra England. Selv slitedeler blir nok vanskelig å finne i Norge.

Hvis det er den som ligger på QXL nå så er det en 1970-modell, ser ut som en grei bil. (Spørs hvor glade Biltilsynet er for side-pipesene ved godkjenning)

Og den er veteran ja. :)

Veteran = ingen omregistreringsavgift, ingen årsavgift og grei forsikring.

Men den må EU-godkjennes, så sjekk hva som må gjøres med den før evt. kjøp.

Lenke til kommentar
Denne Vauxhallen er ikke lik noen Opel, det kom først senere.

Bilen er sikkert billig nok i drift den, så lenge du kan skru selv.

Vær forberedt på å leite litt etter deler. Disse må fortrinnsvis bestilles fra England. Selv slitedeler blir nok vanskelig å finne i Norge.

Hvis det er den som ligger på QXL nå så er det en 1970-modell, ser ut som en grei bil. (Spørs hvor glade Biltilsynet er for side-pipesene ved godkjenning)

Og den er veteran ja. :)

Veteran = ingen omregistreringsavgift, ingen årsavgift og grei forsikring.

Men den må EU-godkjennes, så sjekk hva som må gjøres med den før evt. kjøp.

Du har muligens rett i at den ikke ikke er lik noen Opel, men det går da ann å bruke samme deler hvis de har de her, (eller tilnærmet lik...)

Ja, det er den på Qxl.no ja.

Dette gjenstår for og få bilen på godkjent:

- Bremserør bak

- bremseslange

- viskermotor mangler

- lite rusthull i ene vangen fremme

Dette er ikke vanskelig å fikse, siden jeg er lærling som bilmekaniker så jeg vet hvordan jeg skal gjøre det..

Når det gjelder eksos rørene så må jeg bare tilføye at Corvette Stingray (ca 70+/- tallet) hadde Sidepipes :dribble: , Så på denne bilen stikker bare eksos rørene ut på siden... kan jo nesten kalle det sidepipes!!! hehe.. :yes:

Lenke til kommentar

De første modellene som var "like" med Opel sine var Cavalier/Ascona B og Chevette/Kadett C. Tror ikke de hadde særlig felles deler før det.

Det er uansett flere firmaer i England som driver med deler til disse...

Så ikke så ille ut å få den EU-godkjent, nei.

Lykke til hvis du kjøper! :thumbup:

Lenke til kommentar
De første modellene som var "like" med Opel sine var Cavalier/Ascona B og Chevette/Kadett C. Tror ikke de hadde særlig felles deler før det.

Det er uansett flere firmaer i England som driver med deler til disse...

Så ikke så ille ut å få den EU-godkjent, nei.

Lykke til hvis du kjøper! :thumbup:

Takker så mye, men bilen står i Hordalnd, og jeg bor like utenfor Kristiansand. Så jeg sliter litt!

Kan du nevne noen fraktmetoder? ikke så dyre...

Ellers ser det ut til at jeg dropper den bilen siden den står langt unna.. :no:

Lenke til kommentar

Er bilen kjørbar, men ikke registrert, er jo prøveskilt tingen. Husk verktøy i tilfelle... ;)

Hvis du har mulighet for å låne deg en bilhenger er jo det nesten like grei metode.

Alt annet blir dyrt... Tog, biltransportfirma osv.

Lenke til kommentar
Er bilen kjørbar, men ikke registrert, er jo prøveskilt tingen. Husk verktøy i tilfelle... ;)

Hvis du har mulighet for å låne deg en bilhenger er jo det nesten like grei metode.

Alt annet blir dyrt... Tog, biltransportfirma osv.

Må bare si deg at det er langt til hordaland, ja mener den er kjørbar.. Så var det å skaffe seg en biltihenger da, låne ja men ingen som har det tror jeg.. (en i mandal.. tror jeg) men det tar jo sin tid å hente bilen ned hit!! I kristiansand da..

Lenke til kommentar

Skjønte hva du mente ;)

Det jeg egentlig mente var hvis han kjente en med egen bilhenger.

(Kjenner en selv, har spart mye penger på det :) )

Biltransportfirmaer er faktisk ikke ille hvis du skal frakte biler på "retur-strekninger", da de stort sett kjører tomme lastebiler tilbake uansett.

Eks. Trondheim - Oslo, Bergen - Oslo. Andre veien er lastebilene fulle, og dermed mye mye dyrere.

Lenke til kommentar

Ok....

Jeg er godt klar over at bensinstasjoner lier ut tilhengere. Det er egentlig avstanden som er den største hindringen hittil..

Med tanke på biltransport firmaer så nevnte du at de var tomme på tilbaketuren, Kan seff dra meg nytte av det.. Men hvordan får jeg tak i de da... tenkte på firmaene, vet ikke hvilke som kjører den strekningen....

Noen som kan hjelpe meg..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...