fat_guy Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Quote: On 2002-04-22 16:54, ddd-king skrev:Det er som å sette vannet i kjøleskapet og så koke det etterpå. hva er vitsen med å kjøle ned vannet i radiatoren med Peltier? da trenger du vifte pluss kjøleblokk til den også. Da kan du jo sløyfe hele vannkjølingsystemet og bruke peltiersystemet direkte på prosessoren. Vel kondens...? kjøler du ned vann med peltier er det lite vits hvis vannet har høyere temp enn luften rund. da blir det kondens uansett...Jeg synes at det hører så dumt at det stikker i ørene :grin: :grin: jeg mente at du burde bruke tank med peltier og kjøle ribbe over der igjen, og kutte ut radiatoren, grunnen til å bruke den metoden istedefor bare (du kan selvfølgelig bruke peltier på cpu også) peltier kjøling på cpu: jo fordi da får du 2-5peltier elementer extra pluss at det er akkurat som radiator bare kaldere, og mer støyfritt. det du sa var akkurat som spørsmålet: hvorfor bruke vannkjøling? eller hvorfor nøye seg med godt nok?=hvorfor overklokke? konklusjon: peltier på tank, men også på cpu. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Nå skjønner jeg hva du mener... Men det er bare tull på den måten. Dette er lite EFFEKTIVT og er kronglete... Men det går sikkert an det også.... håper jeg får poenget mitt fram :smile: Lenke til kommentar
Gullars86 Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Hehe, ganske fine forslag, men hva med mitt, jeg har ikke mye peil, men jeg driver og lager en liten ekstern tank, hvor jeg har tatt deler fra et gammelt kjøleskap, rørene går nedi vannet, og temperaturen blir omtrent som i et kjøleskap. rørene går skal så gå fra tanken og til kjøleblokke osv.... Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Quote: On 2002-04-22 19:01, ddd-king skrev:Nå skjønner jeg hva du mener...Men det er bare tull på den måten.Dette er lite EFFEKTIVT og er kronglete...Men det går sikkert an det også....håper jeg får poenget mitt fram :smile: ehe..hvorfor er det ikke effektivt . Det burde være efektivt hvis tanken er laget av cu eller alu. Og det vil i teorien funke like bra (egentlig bedre men ja,ja) som om du skulle putte 5 tecer over den ene nærmest cpu ( jeg vet ikke om praksis siden dette har ikke jeg testa, tror du at du kan teste detta skrue det kunne vært supert!!!! ) Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Vel... Jeg fikk en idee: hvorfor ikke bruke 5 peltier elementer og legge dem oppå hverandre. Den nederste tar varmen fra CPU, den over den tar varmen fra den varme siden av den nede, og sånn videre. så den på toppen blir avkjølt med vannkjøling...? Hadde dette fungert? (dette skulle være humoristisk ikke vondt ment mot noen) Dette er slett ikke et svar til ditt innlegg Fat_guy...:smile: Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Quote: On 2002-04-22 19:41, fat_guy skrev: Quote: On 2002-04-22 19:01, ddd-king skrev: Nå skjønner jeg hva du mener... Men det er bare tull på den måten. Dette er lite EFFEKTIVT og er kronglete... Men det går sikkert an det også.... håper jeg får poenget mitt fram :smile: ehe..hvorfor er det ikke effektivt . Det burde være efektivt hvis tanken er laget av cu eller alu. Og det vil i teorien funke like bra (egentlig bedre men ja,ja) som om du skulle putte 5 tecer over den ene nærmest cpu ( jeg vet ikke om praksis siden dette har ikke jeg testa, tror du at du kan teste detta skrue det kunne vært supert!!!! ) Vel du kan aldri få bedre kjøling. Absolutt ikke i teorien, og heller ikke i praksis. Målet er å kjøle ned CPU. Jo flere ledd jo mere "kulde-tap". har du peltierelementet direkte mot CPU (med Coldplate) vil kulden gå direkte fra TEC til CPU. har du TEC ved vanntank vil noe av kulden forsvinne på vei til CPU. (dette er dagligdagsspråk. Riktig er å si at varmen går fra et varmt sted til et kaldt sted.) Du vil aldri få en bedre kjøling! Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 er det ikke like bra og MYE enklere å bare pøse på med masse radiatorer? i parralell eller serie. har du nok radiatorer trenger du nok ikke vifte. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Quote: On 2002-04-22 19:41, fat_guy skrev: Quote: On 2002-04-22 19:01, ddd-king skrev: Nå skjønner jeg hva du mener... Men det er bare tull på den måten. Dette er lite EFFEKTIVT og er kronglete... Men det går sikkert an det også.... håper jeg får poenget mitt fram :smile: ehe..hvorfor er det ikke effektivt . Det burde være efektivt hvis tanken er laget av cu eller alu. Og det vil i teorien funke like bra (egentlig bedre men ja,ja) som om du skulle putte 5 tecer over den ene nærmest cpu ( jeg vet ikke om praksis siden dette har ikke jeg testa, tror du at du kan teste detta skrue det kunne vært supert!!!! ) Hehe, jeg får vel rusle over i lab´en da Neida, jeg har slett ingen lab. Men skulle gjerne hatt en! Ei heller strør det med peltier´s her heller, så jeg må nok melde pass i denne omgang! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Går greit å stable flere peltier elementer oppå hverandre, får større delta temp. Dette krever at det elementet som er _over_ det andre kan frakte vekk varmen fra f.eks cpu + utviklet effekt fra selve peltier elementet. F.eks utvikler cpu 80watt og det er et peltier element oppå cpu så må det fraktes bort 80W + opptatt effekt i peltier (u*i) fra dem varme siden til peltier elementet...som igjen et annet peltier element må frakte bort. Dette baler jo på seg jo mer elementer som blir brukt.. http://www.melcor.com/mstage.htm Lenke til kommentar
mr.a Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 hvorfor ikke bare koble en vannslange til cpu-blokka, og kjøre rett fra det kalde vannet i springen? ha peltier i tillegg! det hadde vært noe! Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-22 17:19, fat_guy skrev:når det gjelder kola kjølern ser den slik ut: (du kan lese mer her: http://www.overclockin.com/reviews/CanCool...oler/index.html )den bråker kanskje litt (erlig talt så vet jeg ikke :?: )_________________<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-04-22 17:21 ]</font> den ser ut til å bråke like mye som to cpu vifter.. uffa.. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 hva med sånn derre lyd/bilde/mus/tastatur trådløst sak? Alle med store hus har sikkert en bod/kjellerrom med betonggulv som ikke blir varmet opp (har to) Der slenger du pc-en uten tower med 8-19 stk 120mm vifter og klokker den sA fandeivold!! Siden den er i kjelleren under 40 cm betong vil du ikke høre dritten av den. Vurderer å sette opp en server der nere uten tower og bare pøse på med vifter. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 04:10, JohndoeMAKT skrev:hva med sånn derre lyd/bilde/mus/tastaturtrådløst sak?Dette koster en 2500kr har jeg hørt.. Funker toppers.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå